LF+Avanza globalfonder försvinner ur PPM

Jag investerar gärna hållbart och miljövänligt. Men jag vägrar investera i ESG fonder.

8 gillningar

Kollade upp lite om Såfa, tydligen så gick de från artikel 6 till 8 under sista kvartalet 2022. Så de har i princip samma ESG viktning som LF global.

Så den är redan grön.

Trodde själv den var 6a, justerade min PPM sommaren 2022.

1 gillning

Ja man tar det bästa för en själv :+1:

Men i långa loppet blir det den fonden med hävstång som kommer generera bäst avkastning och världen kommer ändå vara smutsig och korrupt.

Fast Såfa är tydligen artikel 8, så välkommen till gröna gänget! :green_heart:

2 gillningar

Tackar :pray: jag vet jag har ofrivilligt flera ”gröna” globalfonder men 70% är fortfarande bruna med olja och vapen o annat gött

Bakgrunden är det nya upphandlingsystemet för premiepensionen som successivt införs från och med i år. Antalet fonder inom varje kategori blir begränsat och myndigheten FTN utser genom upphandling vilka fonder som får listas inom premiepensionen.

Bakgrunden till den lagstiftningen är i sin tur den så kallade Allra-skandalen.

Premiepensionens svaghet är att den existerar på en statligt driven marknadsplats. I sin iver att ta ansvar så kan maktskiften, staliga upphandlingar och regeländringar kraftigt förändra förutsättningarna från år till år. Det gör det svårare både för fondbolag och spararna att förutse och anpassa sig till förändringarna och utbudet. Regimrisken ökar.

Detta är ju hemskt för oss som bara vill ha en global fond med låga avgifter. Vet du om de finns kvar någon riktig globalfond kvar i ppm? Titta runt lite och hitta bara ESG svamel. Är det någon som vet vart man kan hitta något bättre?

+100 bolag är exkluderade i AP7, och de pratar ständigt om att ”öka takten” i deras klimatarbete.

tur för moder jord att inte vi alla är CO2 talibaner.

:earth_americas: :earth_americas: :earth_americas:

1 gillning

Om med “Klimatarbete” menar de deras exponering mot Philip morris, Equinor, Total energies, Aker BP, SAAB, Kongsberg Gruppen jag är glad :slight_smile:

Den enda är väl AP7 Aktiefond.

4 gillningar

Aha så ap7 aktiefond är inte samma som ap7 såfan? Ena är alltså med ESG och andra utan?

Nej inte riktigt. AP7 Aktiefond är utan räntedelen vill man ha räntor får man det i AP7 Såfa eller i AP7 Räntefond.

Det finns just nu att välja DNB Global Indeks S som har minst ESG men den ska tydligen också tas bort.

Vore skönt att slippa bli kallad miljötaliban, bara för att jag valt fonder med hållbarhetsfokus.

Samma fokus som Såfa satsar på och redan har.

Sen handlar inte tråden om ESG, utan om att vissa fonder skiftats om i PPMs utbud. Så kanske återgå till TS frågor innan tråden stängs?

5 gillningar

Den mest produktiva metoden är aktivt ägande. Och AP7 är en väldigt aktiv ägare om du läser på.

1 gillning

Kallas ”halmdocka” och är ett vanligt argumentationsfel från svaga debattörer. Bara att ignorera dem.

4 gillningar

Du kan se hur stort kapital som var i fonden den sista november här: Statistik om premiepensionen | Pensionsmyndigheten

Om du sen jämför det med aktuellt kapital i fonden så bör du få ett hum om procentuell andel.

1 gillning

@Melwa För mig handlar det om att man skall kunna välja.
Om de blir som du vill så kan man inte välja.
Jag har inga problem med att det finns gröna fonder du kan välja, så länge det finns andra fonder om inte är det så jag kan välja ett riktig global index fond

3 gillningar

Problemet är att de vill ta bort alla icke ESG alternativet för att finns bara ESG att välja. Det är inte random som de tar bort DNB Global Indeks, en bra och bred fond. Den “valfihet” som många pratar om gäller inte när det kommer till den gröna omställningen.

5 gillningar

Har Såfa hävstång på 0.05%? Helt nytt för mig, var kan jag läsa om detta?

Nej AP7 Aktiefond har 0,05% avgift och har en hävstång på omkring 15%

1 gillning