Planerar för en hejdundrande 50-års fest nästa år! Har preliminärbokat ett paket med middag, festligheter och övernattning för alla gäster. Blir en ganska stor summa alltså.
Någon som har erfarenhet av hur det fungerar med avbokningsskydd för en sådan större tillställning? Om jag eller någon i familjen blir allvarligt sjuk eller om något annat allvarligt händer som gör att festen inte kan genomföras. Hemförsäkringen var inget alternativ visade det sig. Försäkring via betalning med kreditkort kan vara ett alternativ men har inte helt fått klarhet i det ännu. Någon med erfarenhet hur man bäst gör?
Någon form av villkor för avbokning eller förändring av antal personer är vanligt, exempelvis:
Avbokningsregler för konferens & övriga gruppbokningar Fram till 4 veckor innan ankomst: Ingen debitering 4-2 veckor innan ankomst: 75% av det avtalade priset Mindre än 2 veckor före ankomst: Full debitering
Jag har tyvärr inget bra svar på hur du kan göra om du behöver avboka med kort varsel, men visst ska du väl kunna ändra bokningen om du gör det i god tid?
100% debitering vid avbeställning senare än 4 veckor innan evenemanget gäller här. 2 månader innan 75% av beloppet. 3 månader innan 50%. Det handlar om ganska mycket pengar som kan gå om intet om något händer 3 mån innan. Men det är kanske brukligt att man tar den risken om man bokar något sånt här?
Tack för svar. Andra ställen än det valda är inte aktuellt i detta fall. Vi vill verkligen vara just där Får väl ta ett snack till med arrangören för att se om det finns fler alternativ från deras sida gällande avbokning vid sjukdom.
Ser att det iaf för några år sedan fanns något som kallades bröllopsförsäkringar som verkar vara det vi eftersöker. Tyvärr verkar det inte finnas så många sådana försäkringar längre?
Ja, tack för tips Men det verkar också vara det enda alternativet. Är mest förvånad över att det inte är en större efterfrågan av denna typ av försäkring. För några år sedan verkade det finnas fler alternativ. Försäkringsbolag jag pratat med verkade väldigt förvånade/ovana av att få den frågan. Men det kan väl inte vara så konstigt att man vill försäkra sig om det handlar om ett stort bröllop eller fest som kostar 200 000 -300 000?
Nej, jag vet inte riktigt varför utbudet blivit mindre. Delvis kommer det sig kanske av att fler och fler köper ”paketlösningar” för t.ex. bröllop, där försäkring erbjuds direkt av arrangören.
Men framförallt är det en ganska nischad försäkringsprodukt som ur försäkringsbolagets perspektiv ofta kostar mer än det smakar. För låga volymer.
Handlar det inte om att sannolikheten att man faktiskt måste avboka känns låg? Med undantag av covid kan jag inte komma på en enda större fest jag blivit bjuden till eller hört om som blivit inställd i sista minuten pga sjukdom.
Jo, men samtidigt så löste de flesta försäkringsbolag det genom att börja göra undantag för skador till följd av t.ex. pandemi. Tror främst det är volymdrivet.
Det finns helt enkelt inte ett tillräckligt stort behov för den här typen av försäkringsprodukter (d.v.s. avbokningsskydd vid egenarrangerade festligheter).
Många sjukdomstillstånd (som försäkringen skulle gälla för) är så pass lindriga att den försäkrade ändå håller eventet t.ex. med febernedsättande, så en försäkring är antagligen onödigt dyr också.
Sant, ska mycket till för att inte festen blir av. Är mest nojig över att jag lägger så mycket pengar på bara en dag och tänker massa katastroftankar
Skulle det värsta tänkbara inträffa, med dödsfall, allvarlig hastig sjukdom inom familjen så bryr man sig nog inte så mycket om pengarna ändå. Skulle vara det här med magsjuka då … om jag och närmaste familjen verkligen inte kan gå. Men som sagt, risken är liten och kanske ska jag bara släppa den tanken och ta livet som det kommer.