Någon som nyttjar avdraget med 10% på arbetsgivaravgifterna för FoU?
Jag har varit i kontkat med Skatteverket och de ansåg att jag var berättigad avdraget baserat på forskningskaraktären av uppdraget.
Någon som nyttjar avdraget med 10% på arbetsgivaravgifterna för FoU?
Jag har varit i kontkat med Skatteverket och de ansåg att jag var berättigad avdraget baserat på forskningskaraktären av uppdraget.
Inte satt mig in i det. Är det inte uppdragsgivaren som ska få avdraget? Dock har de inte arbetsgivaravgifter för dig …
Enligt rådgivaren på Skatteverket var jag berättigad om uppdraget jag utförde hos kund var FoU.
Detta var dock några år sen. Hittar ingen källa just nu. Säkert någon här på RT som vet. ChatGPT hävdar att man är berättigad, men utan källa ger jag inte mycket för oraklets svammel.
Du kan ju läsa om avdraget här https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.6/1334.html
Verkar spontant som att det är möjligt:
”Det har heller ingen betydelse om personen är anställd i det företag som bedriver forsknings- eller utvecklingsprojektet eller i ett annat företag, t.ex. ett konsultföretag eller ett bemanningsföretag”
Har övervägt det själv eftersom jag jobbar (nästan uteslutande) med R&D men har inte vågat chansa då det känns luddigt. Min uppdragsgivare har fyllt sin kvot med anställda så det har inte lyfts från deras sida.
kan man göra detta bakåt i tid tro? hade nämligen 60% av tiden in mot R&D av mina uppdrag under 1.5 år
Lite osäker men under samma kalenderår bör det väl i så fall ”bara vara” att rätta arbetsgivardeklarationen? Finns nog de som är bättre på detta. Skatteverket låter dig iaf rätta betydligt längre bak i tiden här Rätta en arbetsgivardeklaration | Skatteverket
Jag gjorde avdraget 2021 och då kunde man korrigera 5 år tillbaka i tiden. Min kollega på samma avdelning (också egen konsult) gjorde detsamma. Han blev granskad och jag hjälpte honom formulera svar på samtliga punkter. Tyvärr accepterades aldrig motiveringen trots att vi tagit med projektplaner, forskningsrapporter, kommersiellt syfte osv.
Han fick betala tillbaka summan och sen dess har jag inte gjort något nytt avdrag. Det är helt klart värt att försöka om man anser sig uppfylla alla kriterier. Kanske hade han bara otur
Wow.
Jag ägnar mig också åt FoU som egen konsult. Väldigt oväntat för mig att jag skulle kunna göra avdrag för det. Det vore ju väldigt bra.
Kan du säga något om kraven?
Jag läste på nu lite i länken som gavs ovan.
Det verkar som avdraget inte gäller för egna konsulter med enskild firma: “Avdraget får inte göras från socialavgifter som betalas i form av egenavgifter.”. Det står docks specifikt att det gäller för enskild firma, men det skall då vara arbetsgivaravgifter för de som är anställda i den enskilda frman.
Så det gäller inte för oss egenföretagare med enskild firma.
Nej men dom flesta kör nog i AB och då går det utmärkt.
Det som du ska kunna visa i granskning är egentligen följande:
Arbetsgivaren ska kunna visa att forskning och utveckling föreligger genom att visa att
det sker systematiskt
det är kvalificerat
det sker i kommersiellt syfte
syftet är att få ny kunskap om det rör forskning
en produkt är ny eller väsentligt förbättrad om det rör utveckling
resultatet av forskningen varit avgörande om det rör utveckling.
Arbetsgivaren måste också kunna visa att varje enskild arbetstagare
arbetat med just sådan forskning eller utvecklingsarbete som anges ovan
arbetat med detta forsknings- eller utvecklingsarbete i den omfattning som anges ovan.
Men som konstaterats får du inte vara innehavare av en enskild firma dock anställd i en EF.
Nyckeln eller vad man ska säga är väl att det ska vara kvalificerad & systematisk FOU-verksamhet, det går alltså inte med en allmän produktutveckling eller så
Får man fråga lite vad det rörde sig om ungefär för typ av verksamhet hon hade?
Han liksom jag jobbade som konstruktörer inom mekanik (i egna ABn). Bland annat var vi med och tog fram en ny produktmodell i ett projekt med flera hundra andra. Vi hänvisade till publicerad forskning som gjorts av en kollega. Vi intygade att forskningen möjliggjort designen av de artiklar som personen ritat.
Följdfrågorna handläggaren på Skatteverket kom med gick inte att besvara med exakt data/ procentuella förbättringar/ ekonomisk vinning osv då det det blivit ett sekretessbrott gentemot vår kund.
Upplevde tyvärr att det brast i kommunikationen, dels från handläggaren som inte visade tillräcklig vilja att förstå och dels från oss som inte var tillräckligt bra på att förklara för en icketekniker.