Även den billigaste bilen kostar minst 4.000 kr i månaden i totalkostnad (TCO)

2 gillningar

Oj då, jag har nog underskattat elpriset lite :thinking:

Hur går resonemanget kring det?

Alltid mycket enklare att bli rik i efterhand när man har facit… :wink:

Prexis, men då föredrar jag personligen längre tidsperioder än 10 år. Både mitt och ditt typfall är ju bra exempel på det om man vill vara lite mer försiktig och över 10+10 år blev det ju bra.

Det intressanta är väl hur du resonerar med mindre än 5-10 år kvar till du går i pension eller behöver pengarna till något. Ligger du kvar all-in ända fram till sista dagen? Svårt för någon av oss att inte förr eller senare hamna där…

Hos bilar ingår i princip alltid ”vagnsskada” de första tre åren. Så då har man motsvarande helförsäkring men behöver själv bara bekosta 1/2 försäkring.

1 gillning

Hade du varit något mer rationell och inte tagit FSD, då hade månadskostnaden gått ner med cirka 2000. 11000 är fortfarande väldigt mycket pengar för en bil i månaden men tycker det ändå är lite relevant att nämna och ta med när man ska jämföra med andra alternativ. Även bra exempel på att vissa uppgraderingar/tillbehör mer eller mindre tappar allt värde som begagnat.

Yes… och folk som @Skogstomten, @jonhi, med flera påpekade det… men … jag lyssnade inte… :see_no_evil::laughing:

2 gillningar

Räknade på vår egna Volvo V60 från 2013.

Inköpspris: 65.000 kr

Försäkring: 350 kr/månad

Skatt: 1.600 kr/år = 133 kr/månad

Parkering: 670 kr/månad

Service & reparation: 10.000 kr/år = 833 kr/månad

Besiktning: 500 kr/år = 42 kr/månad

Bränsle: ca 1 full tank/mån (vi antar 60 liter diesel à 20 kr/l) = 1.200 kr/månad

Kapitalkostnad (alternativkostnad): 65.000 kr x 0,04 / 12 = 217 kr/månad

Värdeminskning (schablon): Antag 8.000 kr/år = 667 kr/månad

Slutsats:

Volvo V60 kostar 4.112 kr/månaden

Blir rätt mycket pengar över ett år. Men hade aldrig velat vara utan vär pärla! Hoppas vi kan hålla ner underhållet så vi kommer under 4 000 kr i verkligheten.

4 gillningar

Tack för att du delar! :blush:

Hur tänker du kring det som jag är inne på i avsnittet 411? Att tänka att man har en bilbudget på 4.200 kr och sedan se vad man kan få för bil för det?

Vilket år köptes bilen?

För nästan exakt 1 år sedan köpte vi bilen. April 2024.

1 gillning

Tänkte det kan vara intressant att ställa mot privatleasing av en ny laddhybrid.

leasing inkl service och försäkring kostar 3950:-/mån för vår Skoda Superb iV 2024.
4840:-/mån om jag räknar med ovanstående + vinterdäck som jag köpt själv och kan behålla till nästa bil. P-leasing är inte så illa om man tänker att man åker ny bil för nästan samma pris som en gammal.

2 gillningar

Intressant diskussion kring detta. För mig kokar detta avsnitt ned till vad som faktiskt är kärnan i ekonomi dvs konkretisera underlag för beslut utifrån behov och förväntad nytta. Allt som vi väljer gör också att annat väljs bort vilket gör processen och förståelsen för tex vad som driver kostnader så viktig. Att fundera över vad man vill med sitt liv kan leda till att ett sådant här beslut möjliggör ekonomiska resurser för att genomföra en förändring.

Jag har länge bokfört mina utgifter och valde 2018 en Volvo som jag bedömde kunde ha låg TCO främst tack vare låg värdeminskning och låg skatt och förbrukning. Nedan är vad jag betalat i snitt under 89 månader som jag ägt den och rullat 1200 mil per år. Det enda som inte är med är parkering men det är kaffepengar där vi bor.

Bränsle 845
Försäkring 289
Skatt 107
Service o reparationer 735
Kapitalkostnad 168
Summa 2 142

Det man ska komma ihåg är att priserna ökat väsentligt sedan 2018 vilket gör att jämförelsen haltar något mot tex Jans ex med TCO på 4000 i dagens penningvärde. Jag tror också att slumpen kan göra att man missar delar av större repationerna under ägandetiden vilket påverkar utfallet mycket. En TCO ska väl vara framåtriktad och behöver ta hänsyn till framtida väntade utgifter precis som en underhållsplan för en villa. Dvs är bromsarna ej bytta, kamrem mm kommer behöva bytas måste detta tas med. Har detta inte gjorts tidigare perioder är det självklart att enstaka år kan bli väldigt billiga.
Med anledning av inflation och framtida behov av reparation, Däck mm tror jag inte på en TCO under 3000 längre närmaste åren och min kapitalkostnad skulle man kunna argumentera för är högre % än 3 som jag räknade med då allt överskott hamnar på börsen. Säkerhet är en annan faktor som behöver vägas in på en 10 år nyare bil.
Min fundering nu är att jag dels på längre sikt har en ambition att gå över till eldrift och tittar precis som jag Jan på alternativ runt 180-300 tkr inköpspris med förväntad TCO runt 4-5000 kr per månad beroende på antaganden om värdeminskning och behov av reparationer.

Tack Jan och Caroline för allt arbete ni lägger ned!

1 gillning

Exakt, vilket jag också försökt lyfta i flera avsnitt. Jag inser att jag har varit onödigt negativ till det. Erfarenheten nu är snarare att om man kan som - t.ex. @kero påtalat - ha koll på kampanjer på privatleasing så gör man de bästa bilaffärerna där.

:+1: Exakt.

Ja, eller ha möjlighet till andra saker i livet.

Ja, så var det ju med vår V70, som vi hade utan problem i 10 år, där den i slutet fick repareras för typ 15.000 kr när den hade ett värde på 50.000 kr. Men det behöver man ju slåt ut på alla åren.

:heart: Tack själv, uppskattar kommentarer mycket.

1 gillning

Japp, jag är inne på vår andra kampanjbil. Först hade vi en BYD i ett år som kostade 3000:-/mån. Skitbil, men för ett år gick den felfritt, sen är väl det en annan diskussion…

I slutet på den leasingen satt jag och letade kampanjer och var öppen för många olika bilar om priset var bra.

Skodan dök upp så jag funderade i ungefär 30 min och sen tog jag den över telefon. Vilket var tur då dom tog slut på ett par dagar och jag hade ingen möjlighet att åka söderut för att provköra :smiley:

Köp av tesla till 0% ränta var också på tapeten men kunde inte riktigt svälja värdeminskningen. Samt att en av döttrarna vägrade i sten att åka Tesla, hon hatar dom utan att ens veta vem Musk är :face_with_peeking_eye::joy:

4 gillningar

Haha, det är det är som jag är rädd för nästa gång… jag måste ju göra research, ha den hemma i 14 dagar och sådant… bestämma sig på 30 minuter… :scream:

Men, ja, det är så man måste göra tyvärr.

2 gillningar

Känner att jag ska fylla på med min Saab 9-5 från 2007.
Köpt Sept 2023 (Precis så jag inte kan få någon skrotpremie med ett par dagar).

Idag rätt slut, sprucken ruta, bara en nyckel, rost men inga hål, trasigt hjullager, skramlande växellåda. Rullar fint men inte om man svänger.

Två fina däckuppsättningar, räknar med skrotvärde om ca 5000 kr för enkelhetens skull.

Alla bokförda belopp följer (och då verkligen alla, även oljepluggspackning på mekonomen för 4 kr är inkluderad).

Inköp: 16 100 kr
Skatt och försäkring: 7 256 kr
Bränsle: 19 833,41 kr
Underhåll, reparation: 27 168,22 kr
Parkering: 8 996,86 kr
Vägtullar: 296 kr
Milersättning från Arbetsgivare: - 1 740,47 kr (negativ kostnad)
Övrigt: 4 268
Skrotvärde: -5 000 kr (tillbaka)

Summa: 77 178,02 kr
Ägande 20 månader.

Kostnad per månad: 3 858,9 kr
Kostnad per mil är nästan hiskeliga 40 kr/milen, dyr parkering, få mil.

Jag har inte tagit hänsyn till någon alternativkostnad för insats om 16k men det är hundralappar, inte tusenlappar så försvinnande lite i detta fallet.

Förhoppningen är att lyckas byta hjullager själv och låta bilen rulla tills den totalhavererar och då genererar ungefär samma skrotvärde som jag skulle få idag (3 000 - 5 000 kr).

Räknar med ca 3 000 kr i kostnad för bytet inklusive verktyg, domkraft, pallbock, hylsnycklar i rolig fattning (E18/E20), hjullagret i sig mm. Eller så orkar jag inte och bara hoppar på något mer pålitligt och mer fungerande.

2 gillningar

Kan flika in att jag (eller vi) aldrig testar bilar innan vi bestämmer oss (mer än ev provkör aktuell bil för att se att den är tekniskt ok)

Vi kollar vad som finns i den typ av bil vi vill ha, läser på lite (märke spelar absolut roll), och sen köper vi en sån vi vill ha

Har alltid varit supernöjda med de bilar vi haft.

Det galnaste är nog min hobbybil som kostade nästan 500k. Aldrig kört en innan jag köpte den, var bara en sån jag skulle ha. Tog den utan att provköra ens (den var iof nästan ny hos handlare) och körde hem glad i hågen.

Där var det dock några års sparande innan, så researchen var grundligt utförd.

På den bilen är bilvårdsprodukter en betydande del av TCO:n…:laughing:

Dock har de gått upp lite i pris, så värdeminskning noll än så länge.

Bästa köp jag gjort även den skulle bli värderad till noll kronor imorgon.

Intressant nog landar månadskostnaden på 3-4000 på den också ( om man fördelar sommarens kostnader över hela året…:index_pointing_up:)

2 gillningar

27000 i reparationer på 1,5 år, det är riktigt oflyt.

Det måste vara verkstadspriser, eller är det bara delar?

1 gillning

Det är reparation och underhåll i samma post vilket innefattar:
Två uppsättningar däck (vinter + sommar)
Oljebyten
Vindrutetorkarblad
Reparationer på verkstad
Tvätt av bil

Utan att kolla excelbladet så vill jag säga att:
ca 11 000 kr är däck + däckkräng.
11 000 kr är reparationskostnader på verkstad.
Resterande 5 000 kr är diverse, så som ventilkåpspackning och silikonpackning som jag själv bytte men inte går under “verkstad”. Tvätt på biltvätt, hyra i GDS hall, tändsstift och filter, instruktionsbok, fälgar mm

1 gillning

Ok, då var det rätt rimligt ändå.

Men de posterna kunde lika gärna varit 1-2000 spänn på den tiden, men så är det ibland.

1 gillning