Jag skulle bli förvånad om privatleasingen skulle inkludera de 670kr/månad för parkering som du belastar kalkylen med.
Vidare tror jag värdeminskningen är väl pessimistisk. Min 2011 sjunker definitivt inte med 8000kr i värde per år. Den står ganska still i pris. Gamla bilar planar ofta ut i värdeminskningen.
Sen, om man har en årlig service- och reparationskostnad på 10.000kr, ja då är man nog fel person att köra en gammal bil. Min 2011 brukar kosta ca 5000kr/år. Ett enstaka år 10.000 andra år 2.500. Men då kan man inte lämna in bilen för allt.
VW Polo
Inköp 2019: 95 000 kr
Såld igår för 77000kr = 250 kr/månad
Skatt och försäkring: 480 kr/månad
Bränsle: 500 kr/månad Max en tank i månaden. Mer åt varannan i verkligheten
Service ca: 300 kr/månad
Parkering ca: 200 kr/månad
1730 kr/månad
På det kommer lite småsaker som spolarvätska och annat smått. Räknat högt jag nog under 2000 kr/månad ändå.
Sedan cirka 200-300 I månaden I alternativavkastning. Sedan är det en unicorn att köpt en bil innan den galna infaltionspulsen inget som går att räkna med att man ska kunna göra om närmaste tiden. Skulle man köpa liknande bil idag hamnar man troligtvis på runt 4000 I månaden närmsta 3 åren.
Sitter aldrig ner och räknar ut vad det kostar på detta sätt.
Även om informationen är intressant.
Jag unnar mig det jag vill ha.
Skulle jag bekymra mig för allt som kostar, då skulle jag inte ha bil bo i en etta och äta gröt.
Tid är allt vi har och sen dör vi, använd tiden till att må bra istället för att värdera allting i pengar.
Huvudet på spiken. Mycket fikarumssnack om bra bilaffärer och goda husaffärer. Många som inte vågar erkänna att de bara haft tur med kraftigt stigande priser.
Hoppas värdet håller i sig! Jag har dålig koll vad Volvon kommer vara värd om 5 år. Men förhoppningsvis kanske det finns fortfarande en marknad för snåla dieslar.
Gällande service och underhåll. Första året gjorde jag service för 3 000 kr och bytte bromsar fram för 1 800 kr (gjorde det själv) köpte även nya däck för 1 500 kr (fick köpa billigt att familj.)
Senast jag var inne på besiktningen pratade dem att bussningarna var slitna. Får se vad det kostar att laga.
Bra då kostade service och reparation 4800kr per år och inte 10.000kr. Då blir din kalkyl för året helt annorlunda.
Däckkostnad har alla, oavsett om man kör my eller gammal bil. En bil med nya däck värderas naturligtvis högre än en med slitna.
Möjligtvis kan man slippa däckkostnaden vid privatleasing om man kör så lite att man klarar gränsen för minsta mönsterdjup enligt avtal. Vilket är runt 4 mm. Klarar man inte det måste man köpa nya premiumdäck vid återlämning. Skulle säga att även privatleasingförare nog åker på däckkostnad om dom inte kör väldigt lite.
Utköp 195kkr, beskattning på 200kkr cirkus så 300k till här.
Du har nu en bil för 600k som är värd kanske 500kkr vid lite bra rekond, fixar och donar och bra försäljning privat. Då har du betalat 2,7k för allt. Får du ut den till ett bättre pris på något sätt, lyckas deala med försäljningen bra osv så kanske du kommer bättre ifrån.
Det här är då alltså 2750krish i månaden för att köra en 750kkr bil. Modellen kan ändras och justeras rätt friskt men det här är nog basen av det mest fördelaktiga leasingupplägget jag kommit över.
När vi lämnade in våran bil satte vi dit nya kinesdäck, de var nöjda med att det var nya däck (kollade innan vi bestämde oss vad som gällde med däck), och det var med i kalkylen att vi skulle behöva köpa en uppsättning däck.
Det går ju naturligtvis att göra en bra affär på en bil men över tid kan det vara utmattande om man inte har bilförsäljar-dna i kroppen.
För en del är det nog en statussymbol och att man har råd räcker i kalkylen.
Skadligt låga räntor har fått en del att gå bananas med plånboken, långt ifrån alla klarar av att räkna kredit och debit. Allt hänger på en skör tråd av lönearbete.
Tråkigt att Skolverket inte trycker mer på livskunskap som t.ex vardagsekonomi, rabbla kungar har inte hjälp någon i min familj.