Även den billigaste bilen kostar minst 4.000 kr i månaden i totalkostnad (TCO)

Vardagsekonomi är en del av grundskoleutbildning. Där lär man sig om saker som konsumentköplagen, ränta-på-ränta osv. Däremot glömmer man ju mycket sådant på samma sätt som man glömmer namnen på gamla kungar.

Personligen känner jag någonstans att föräldrarna har ansvaret för att lära sina barn grundläggande livskunskap, inte skolan.

Nja, jag delar inte den uppfattningen men det kanske tillämpas olika.

På högstadiet hade jag ekonomi som tillval iaf när många andra valde språk och har även blivit drillad hemma.

Beträffande föräldrar så ser förutsättningarna lite olika ut, det berömda sociala arvet kanske spökar.

Har iaf tänkt att skaffa en hobbybil, astronomiska milkostnader är att vänta.

Funderar på pl mg5 3300/mån med försäkring. Tänkte sedan nej den är för dålig och hittade nästa alternativ elroq 6500 när allt är ikryssat.
Visst äpplen och päron men mg måste ändå sägas ha stampat fram en kanondeal, på en vad det verkar rätt svag produkt.

1 gillning

Räknade 10 000 kr snitt per år. Fick precis faktura på 8 500 kr för laga Volvon och då är inte servicen ens gjort ännu. Så i år blir det nog 20 000 kr i reparationer + service i år. Tror kalkylen är rimlig som jag gjorde.

Alltså. Jag måste vara lite motvalls nu. Även om jag tycker den här tråden funkar fint som en generell tumregel, och håller med om att många räknar fel på sitt bilägande, så har den blivit någon sorts sanning för alla situationer och alla bilar och biläganden, att det KAN HELT OMÖJLIGT kosta mindre än 4000kr/månad att ha en bil, helt oavsett vad. Nu senast i:

Även om jag i det fallet kan ifrågasätta siffran 3000kr/månad totalt för två bilar. Så. Det här med att 4000kr/månad gått från att vara en bra tumregel till en absolut sanning, oavsett bil, körsträcka, användning och situation. Jag ifrågasätter det.

Jag roade mig med att räkna ihop kostnaden för den Porsche 968 vi hade, som endabil tre år, följt av som entusiastbil under två år, från det vi köpte den (begagnad med 14000 mil på mätaren) tills dess den blev inlöst av försäkringsbolaget p g a att vi blev påkörda (med ca 17000 mil på mätaren). All service (förutom småpill/kosmetik) gjordes av verkstad, dessutom en erkänd och dyr verkstad (man vill inte serva en Porsche hos mecken på hörnet p g a andrahandsvärde om inte annat). Vi hade inte “röta” att inget rasade. Vi hade under perioden utöver ren service och mindre reparationer en AC-renovering på 17k och en bromsrenovering på totalt ca 40k. Vi tävlade även i konbaneslalom med den, så däckkostnaden på fem år var också närmare 40k, vilket knappast är normalt slitage. Bilen var helförsäkrad. Dessutom har jag räknat med parkering/garagekostnad, som man inte har om man har egen tomt/villa. Totalkostnaden för ägandet blir ca 3300 kr/månad i snitt, men då var det ett antal år sedan sedan, så i dagens penningvärde antar jag att vi kanske kommer upp till de där 4000kr/månad då.
Men. Ingen kan väl på fullaste allvar mena att en Porsche 968 är den absolut i särklass billigaste bil som går att äga?? Eller?

2 gillningar

Håller med om att det är en tumregel. En rätt bra tumregel när man försöker få överblick över sin privatekonomi. Det kräver ändå en hel del eftertanke att ta reda på vad bilen kostar.

Det finns perioder när man har tjänat pengar på att äga bil. Det finns dem som lägger ner en hel del eget arbete och på så sätt får ner kostnaderna. Alltså borde det vara uppenbart för alla att 4000 kr/månad bara är en tumregel. Men de flesta ligger ändå däromkring.

Rätt drygt att kasta det i ansiktet på folk bara…

Jag upplever att det är många kostnader som glöms när det kommer till bil. Tillbehör, däckhotell, verktyg, tvätt, spolarvätska osv. Bara att jag satte på dragkrok på bilen kostar nog minst 100 kr/månad beroende på hur länge bilen håller.

1 gillning

@skogstomten har ett avsnitt på Patreon med titeln “Så kör du bil gratis”. Ointuitivt nog går det ut på att byta bil mycket oftare än man tror.

Så nej, det är ingen naturlag.

2 gillningar

Köra gratis kräver nästan att ha det som hobby eller fritidsintresse. Slåss mot uppköparna på bilfirmorna som sätter in stålar direkt på köparnas konton och har en hämtkille eller biltransport på väg så fort luren läggs på. Alternativt terrorisera privatpersoner med att ta ut uppgifter på vem som äger vissa modeller och kontakta dem oombett. Sedan sälja efter max ett halvår. Ganska tidskrävande.

3 gillningar

100%, men gratis. :smiley:

1 gillning

Klart det går att äga bil billigare och framförallt om man råkade tajma med att köpa bil innan den stora inflationspulsen så har många en lägre TCO på dessa bilar sedan dess. Men idag är det nog svårt att köpa något som inte kommer kosta minst runt ~4000 i månaden om man nu inte lägger ner mycket tid på att antingen hitta det helt rätt exemplaret till rätt pris eller mekar det mesta själv på en äldre billigare bil. I ditt exempel med Porschen har du även tagit med alternativintäkt på kontantinsats alternativt om du köpte den kontant på hela insatsen?

Nej, men en 968 är billig, i a f då. Billig att köpa, men ”dyr” att äga. Gav 90000 för den, så det blir inte mycket pengar. Hade det varit en bil för flera miljoner hade det såklart varit högst relevant.

Du missförstår tumregeln. Den gäller i följande fall.

• Det är en vanlig bruksbil.
  • Den har normal värdeminskning, dvs ca 30-40% på tre år.
  • Marknaden för bilar står hyfsat stilla, utan stora prisändringar.
  • Bilen servas på verkstad.
  • Bilen slits hyfsat normalt, så att man måste fixa lite normala saker såsom däck, hjulupphängningar, bromsar och lite annat som går sönder.
  • Man köper och säljer bilen “som vanligt”, dvs hos bilhandlare eller på blocket, och betalar normalt pris och får normalt betalt.
  • Man kör ca 1000-1500 mil per år.

Den här tumregeln stämde exakt för mig när jag körde en gammal Passat -2007 mellan 2020 och 2024. Med bensin så kostade den mig totalt ca 3800 kr/mån inkl allt. Då var värdeminskningen också totalt försumbar, köpte den för 16000 kr och sålde för 10000 kr. Bilen gick heller inte sönder mer än förväntat och jag körde med halvförsäkring (bilen hade ändå blivit inlöst direkt om något dyrt hade hänt).

1 gillning

Njä. Jag sa ju precis att jag vänder mig emot att använda tumregeln för att argumentera att ingen bil någonsin under några omständigheter kan kosta mindre än 4000 kr/månad. =)

2 gillningar

Man får ju välja vart man ska dra sin gräns, men om du har garage eftersom du har bil kanske du vill räkna in den i TCOn också.

1 gillning

600 mil per år är väldigt lågt för en bruksbil, det håller ner månadskostnaden rätt mycket, samt en bilmodell som kanske inte följer värdeminskningskurvan motsvarande en vanlig Volvo eller folkvagn

Min hobbybil är inte i närheten av 4000 i månaden heller, just förr att den köra bara på sommaren och värdeminskningen är i princip noll efter 3,5 år.

2 gillningar