Även den billigaste bilen kostar minst 4.000 kr i månaden i totalkostnad (TCO)

Tack för svar!

Då har jag inte missat något väsentligt och känner mig nöjd att kommit undan relativt ”billigt”.

Betalar ingen parkering eller däckförvaring, inte ännu gjort någon långresa, men det kan ju absolut tillkomma.

Finns bilar med bättre komfort och bättre körupplevelse, men jag är nöjd att den tar mig från A till B och har inga känslor för den:)

Det ska bli spännande att se var ni landar i ert beslut @janbolmeson

Vill även passa på att tacka för en fantastisk pod, ni gör ett väldigt bra jobb!

Ha en fin dag!

1 gillning

Din kalkyl är helt enkelt ett undantag från principen :slightly_smiling_face:

Samma grej som när någon påpekar att just deras övervikt beror på gymträning och inget annat när man diskuterar BMI på populationsnivå. Eller att just deras gamla 945a rullat 10 000 mil på 10 år utan reperationer.

I stället kan man tänka såhär: Är det rimligt att jämföra en av, om inte t.o.m. den allra billigaste elbilen på marknaden med bilkostnader för Svensson i största allmänhet? I synnerhet när det verkar skilja en hundring upp till de där 4000 kr?

4 gillningar

Det låter ju som att jag hade turen att träffa rätt säljare vid rätt tillfälle helt enkelt och lyckades få en väldigt bra deal. Sånt är alltid trevligt!

Tack för er respons!

2 gillningar

Precis, än vet jag ju inte totalen…

2 gillningar

Det finns tillfällen när det går att komma ner under 4000, tex så finns (fanns?) ett antal beg Ora 03 just nu ute för re-leasing för 2195kr/mån inkl 1000mil/år. Sen tillkommer service för 200 kr/mån, vinterdäck 200 kr/mån, helförsäkring för ca 500kr/mån (beroende på ålder och ort), skatt 30kr. Blir total 3125 kr/mån exkl elen. Säg att bilen drar 200wh/km och elen kostar i snitt 1,5kr/kwh inkl nätavgifter om man har tibber och smartladdning hemma. Då blir det 3 kr/mil, eller 250 kr/mån. I så fall blir totalkostnaden 3375 kr/mån.

Sen lägger vi på lite parkering, tvätt, spolarvätska, osv så hamnar vi minst på 3500kr/mån även om vi är snåla. Jag har insett att det är väldigt svårt att komma särskilt mycket lägre om man inte är beredd att acceptera ett rejält besvärskonto…

4 gillningar

Jag kan absolut 0 om bilar men en 10 år gammal elbil för 50 000 kr som man kan parkera och ladda nästan gratis hemma på tomten kan väl inte vara i närheten av 4 000 kr TCO?

Självklart laddar du inte nästan gratis? Det blir nog några hundralappar i månaden nör du räknar ihop allt. Du lär ju budgetera kanske 1000 kr i månaden för slitagedelar på en så gammal bil (utöver däck). Sen på det har du däck, försäkring, besiktning, skatt, service, spolarvätska, parkering, trängselskatt, biltvätt…

Hur mycket parkeringsytan kostar skiljer sig såklart. Den kostnaden blir mer påtaglig om man bor centralt i en stad. En plats i parkeringshus i Stockholm verkar kosta över en halv miljon kronor att bygga.

Värdeminskning på en riktigt gammal bil beror mest på hur länge den kan köra innan skroten. Tror du den klarar mer än fem år? 5 år ger 800 kr/månad.

Jag tror att du kan trycka ner TCO:n till 3000 kr om du har tur och om du låtsas att din tomt är gratis.

4 gillningar

Självklart skaffar man inte tomt BARA för att kunna ladda bilen billigt :sweat_smile:
Men det är en stor fördel.

Privatleasing av begagnad elbil då, på t.ex. jbil.se? Från 2900 kr i månaden, vad är det jag missar?

Edit: Jag menar mest, varför känns det som att det är nåt lurt på gång när det verkar vara så billigt med leasing? :thinking:

Försäkring, däck, biltvätt, el, lite annat krimskrams.

Håller med dig om att leasing av elbil för under 3000 kr/månad verkar mer attraktivt än att köpa en tio år gammal elbil.

På begagnad leasing ingår inte allt i priset. Du har ofta ingen garanti kvar heller.

Jag leasar en Skoda Suberb, 3950:-/mån inkl service, försäkring. 1500 mil/år. Tillkommer skatt 360:-/år, v-däck, drivmedel och ev slitage vid återlämnande.

4 gillningar

Tänker du på vad man får för priset då?

Jag tänker på risken att den äldre bilen drar på sig reparationskostnader eller dör i förtid, samt att det är jobbigt när den äldre bilen spendersr mer tid på verkstan. Om bilarna kostar lika mycket så tar man ju hellre den nyare bilen, liksom.

Som du såg på min tidigare kalkyl hade jag räknat med 12000 kr/år i underhåll. För typ länkarmar, fjädring och liknande. Typiskt kostnader man får på en äldre bil. Vissa år kanske det blir billigare, andra dyrare. Så länge kostnaden ligger däromkring så är bilarna likvärdiga i pris. Men du står ändå med risken att plötsligt behöva laga något för 25000 kr något år.

2 gillningar

Tack för feedback:en :slight_smile:

Helt klart en viktig faktor, att slippa behöva ha en större buffert för sånt där och kunna investera pengarna istället :slight_smile:

Hittar man en elbil eller vilken bil som helst för under 3000 kr per månad i TCO så har man gjort ett kap, man ska vara sjukt nöjd med. :slightly_smiling_face:

Det man ofta missar är:

• Däck, däckbyte, förvaring
  • Service
  • Parkering
  • Tvätt
  • Drivmedel (inkl nätavgift etc på el)
  • Försäkring
  • Alternativkostnad / finansieringskostnad
  • Värdeminskning
  • Reparation
  • Förbuekningsaker (torkarblad etc)
  • Stenskott
  • Etc
4 gillningar

Här rör det sig enbart om leasingkostnad :roll_eyes:

Ah, sorry, min miss.

Det går att komma ner i TCO om man väljer rätt bil och äger långsiktigt.

Exempel på vår bil,

Kostnader
Inköpspris 2015: 60 000 ksek.
Reparation och service från 2015: 56 000 sek.
Däck: 14 000 sek

Totalt 130 000 sek

Årlig kostnad,
Bensin: 12 800 sek/år
Försäkring: 1742 sek/år
Skatt: 448 sek/år
Övriga förbrukningsvaror 250 sek/år

Totalt 15 240 sek/år

Om man slår ut det så blir det en kostnad TCO på 2353 sek/månaden. Det jag har gjort själv är att byta däck annars har jag lämnat in resten till en verkstad.

Nu gäller detta Ford som är en amerikansk kvalitetsbil.

Skulle tro att man hamnar bra mycket högre i TCO om man köper tyska eller svenska bilar.

8 gillningar

:+1:
Hur tror du att det hade sett ut om ni köpt motsvarande fast elbil? Hade det blivit billigare eller dyrare?

När jag historiskt har kollar på det har elbilar varit dyrare pga det högre inköpspriset men detta är för något år sedan.

Men vi leasar inte någon bil utan köper våra bilar kontant när behov uppstår och sen äger bilen tills det är dags för skroten.

1 gillning

Det här var roligt :joy:

11 gillningar