Även den billigaste bilen kostar minst 4.000 kr i månaden i totalkostnad (TCO)

Är ju 2st system som skall underhållas i stället för 1. 2st motorer som kan få problem i stället för 1.

Sen hur det ser ut om hundra år med tekniken får den som lever se!

Jag vet inte vilken mer ”fakta” du efterfrågar men det är ju känt hos alla som hängt med lite grand. Jag hade tjänstebilar i form av en Audi A6 diesel och sen en likadan fast laddhybrid, den senare krävde service dubbelt så ofta och till en högre kostnad pga dubbla drivlinor, batteri etc.

Billigast att serva är en elbil utan löjliga ”inspektionsservice” som man envisas med från bl a VAG och Kia. Servade en ID.4 för 6500 spänn efter två år, det var knappast motiverat. Kia är också tramsiga här. Tesla är bättre med sin rekommenderade service som dock inte krävs för att de ska hedra nybilsgarantin.

2 gillningar

Du har säkert rätt men upplever servicekostnad för nuvarande min Volvo XC 40 som densamma som tidigare XC60 D4🤔

För min VW E-up vill verkstan ha >3000kr för ”inspektionsservice”, som du nämner😏

Volvo är ju inte kul att serva oavsett. Den stora skillnaden med laddhybrider brukar vara i tätare obligatoriska serviceintervaller. T ex varje år ist för 18-24 mån. Det gör skillnad.

Vi hade frågan upp om hybrider uppe för tre år sedan. Vi blev avrådda på grund av att det är lite sämsta av båda världar jämfört med antingen bara diesel eller bara el.

För användaren är det kanske också det bästa av båda världar. Men för långsiktiga service/reparationskostnader är det nog sant att det är det sämsta av båda världar.

Jag hade en Audi laddhybrid som tjänstebil för några år sen innan det fanns vettiga el-alternativ.
Med lågt förmånsvärde och ganska trevlig drivlinan var den bra för mig.
Servicekostnader och framtida reparationer var dock inte särskilt spännande.

1 gillning

Jag sprang på den här videon idag och tänkte droppa den här eftersom det var ett intressant upplägg och ett tankeexperiment utfört på en liknande plats och under liknande förutsättningar som vi har här i landet (filmen är från Calgary, Kanada).

Det jämförs TCO och vägs in samhällskostnader, hälsofaktorer och infrastruktur också:

Den där räknaren som Calgary har på sin hemsida verkar vara ett riktigt @janbolmeson -verktyg med kostnader ner på centnivå dessutom. Rena julafton.

3 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Sammanställning av leasing erbjudanden?

Nytt år ny service av min lilla Skoda. Hjul ska balanseras och nya däck. Bromsvätskan ska bytas och säkert en tvätt också.

Allt svindyrt såklart trots att jag kör väldigt lite och har bilen som fritidslyx.

suckar

Saknar sunfleet… någon som provat Kinto share i Malmö?

2 gillningar

Vet inte om det här är rätt tråd, men det är en biltråd, och kändes onödigt att skapa en ny för min fråga.

Men är det någon som vet varför i helvete alla bilhemsidor ser ut såhär när man väljer att kika på en modell

Hur kan det första man möts av inte vara en tabell över massa specifikationer som om det går att få med fyrhjulsdrift, hur stort bagageutrymme är, hur många hästar etc. Varför är det en massa dravel som inte säger någonting om bilen som det här

Kia Sportage bakifrån och framifrån

Ett yttre som drar till sig uppmärksamhet

De eleganta men samtidigt kraftfulla ytorna kombineras sömlöst i denna SUV där den grafiska profilen sticker ut och detaljerna kommer till sin rätt. Inspirerad av naturens organiska former och med en självsäker vägnärvaro.

eller att den har en 12,9" skärm. Det är ju det sista jag vill veta.

10 gillningar

Off Topic:
Det finns gott om ordbajsare bland annonserna. I Linköping finns Svensk Fastighetsförmedling som skriver långrandiga, ibland obegripliga beskrivningar av de hus de försöker sälja. Exempel
En godbit: “Entrén till huset ger access via invändig trappa in mot den inre hallen som har plats för ytterkläder samt plats för badrum.”

Vår kia ceed plugin servas lika mycket som vår Kia e-niro. :smiling_face_with_tear:

När garantin går ut så bytar jag oljan själv för 500kr istället för 5000kr hos Kia.

Välkommen till framtiden. (Eller snarare nutiden.)

“Tag plats bakom ratten i vår nya SUV-coupé(™). De svepande linjerna(™) förstärker effektivt siluetten av en bil som inte bara nöjer sig med att agera i bakgrunden. Tvärtom leder den utvecklingen där andra följer(™). En dynamisk körupplevelse(™) långt utöver det ordinära utlovas för de som vågar anta utmaningen. Mod, djärvhet. Obeskrivlig närvaro. Allt självklart förstärkt av vår nya 14” skärm med full onlinefunktionalitet för just din(™) bekvämlighet".

Trafikmagasinet kom tillbaka. Allt är förlåtet.

7 gillningar

För skojs skull gick jag igenom vad vår bil har kostat senaste 8 åren.

Utslaget på 96 månader så har den kostat ca 2500 kr i månaden för diesel, skatt, försäkring, service, reparation (bla. bytt kamrem, bromsbelägg och en ny uppsättning vinter/sommardäck där jag dock fick en bra deal).

Snittat 1 000 mil per år.

Ingen värdeminskning då jag enligt bilhandlare skulle få 2 000 kr mer än vad jag betalade, vilket är helt sjukt. Ca 650 kr i månaden i alternativkostnad om man räknar 3,5% ränta Med en normal bilmarknad så är nog 4000 kr i månaden ganska träffsäkert.

4 gillningar

Hur billigt kan man komma undan per månad 2025 med billeasing i Stockholm?

Har hört så många ggr i podden nu att det inte finns bilägande under 4000kr/mån.

Leasar en MG för 3496kr (2000 mil/år), med vinterdäck inkluderat.

Laddar den alltid hemma och har Tibber som kan ladda för att ”stödja elnätet”, vilket gör priset för elen relativt billig och ofta hamnar på minus. Men vi kan säga att jag ändå laddar för 200kr/månad för överföringsavgiften. Sedan är den försäkrad för 182kr/månad.

Vad är det jag missar?

Tacksam för svar😊

Mest småsaker och struntsummor men det blir ändå en slant när man summerar. Skatt, biltvätt och avskrivning av laddbox (om vi ska vara petnoga). Även förbrukningsvaror såsom spolarvätska…

Sen har du ju variabla kostnader som kan tillkomma, självrisker vid skada, ersättning för skada eller övermil vid återlämnande av leasing, parkeringskostnader, trängselskatt, p-bot.

Gör ni långresor med bilen nån gång? Då blir det inga 200kr/månad för elen den månaden.

Antar att ni byter däck själva och förvarar de hemma?

3 gillningar

Slutreglering av leasingen jämnar nog ut dedär ska du se;)

5 gillningar

Fast, det är ju ganska nära de 4.000 kr vi pratar om. Sedan kan det ju vara så att du fångade bilen på kampanj, då går det temporärt att komma undan billigare.

• Månadskostnad (leasing): 3496 kr
  • Skatt: 30 kr
  • Försäkring: 182 kr
  • El: 200 kr
  • Summa: 3908

Det måste väl ändå sägas ligga nära 4.000 kr i månaden. Lägg på lite biltvätt, parkering en långresa med snabbladdning, några förbrukningssaker som spolarvätska etc.

Sedan kan jag spontant uppleva att 200 kr för el låter sjukt billigt. Du kan ju inte räkna de örena på minus eftersom det tillkommer moms, skatt, elabonnemang, elnätsavgift etc.

Jag har också Tibber, laddar också när det är som billigast - dessutom körde jag bara 1000 mil om året - och jag kom aldrig ner i 200 kr i månaden.

5 gillningar