Tror också att de flesta bilar kostar mer än 4000 kr per år när allt räknas in. Vår bil har dock inte gjort det senaste 7 åren. Vi har en Volvo v50 med några år på nacken som är billig i drift och har rullat i snitt 1200 mil per år. Utgifter har varit 1900 per månad inklusive skatt, Däck, försäkring, diesel mm och jag har bokfört alla utgifter under perioden och inte gjort något själv med bilen. Lägger jag till värdeminskning 10% per år och kapitalkostnad 3 % blir det cirka 3000 per månad vilket jag tycker känns rimligt.
Höga andrahandsvärden och halvfösäkring och service var 18e månad bidrar till lägre kostnad. Är lite sugen på att titta på ett modernare beg leasing alternativ framåt som inte är alltför dyrt.
Var bilen gratis i inköp? TCO = Total Cost Of Ownership. Vår Skoda Octavia som vi köpte ny har med ditt räknesätt endast kostat 2400 medan den verkliga kostnaden blir högre.
Höga andrahandsvärden beror till viss del på att priserna har gått upp rejält på nya bilar. Ta vår bil som exempel, den har gått upp över 100K sedan vi köpte den vilket har hållit upp andrahandsvärdet. Visst får vi mer betalt för vår bil när vi byter, men det övervägs med råge att priset på den nya bilen har gått upp.
Köper man en bil kontant jämfört med att låna pengar så måste en hederlig kalkyl innehålla en alternativkostnad. Man måste rimligtvis också ta med deltat mellan försäljningspriset och nyinköpspriset i en marknad där priserna rör sig uppåt. Gör man det hamnar vår Octavia på 5400:-
Det kommer alltid att finnas edge-case där folk lyckas hålla sig under 4000:- i månaden på olika sätt, men ska man köra någorlunda moderna bilar så är det i princip inte möjligt.
Swedbank har också skrivit om detta ämne i rapporten Vad kostar bilen? (september 2024).
Sammanfattning
Att köpa och äga en egen bil är förenat med stora kostnader. Samtidigt är bilen för många ett villkor och en förutsättning för ett väl fungerande liv. Idag finns många alternativ till att köpa och äga en ny bil. Vår undersökning visar att det mest kostnadseffektiva för den som vill äga en egen bil är att köpa en begagnad bil som är relativt ny. Fördelarna är många. Du slipper den största delen av värdeminskningen och får tillgång till den senaste tekniken och säkerheten. Bränsleförbrukningen är lägre och bilen har en lägre miljöpåverkan än en äldre bil. Men även en relativt ny bil kostar mycket pengar. Både i inköp och att äga. För den som inte är i så stort behov av en egen bil och inte kör så långt när man behöver en bil har många alternativ att välja mellan. Hyra bil och åka taxi är två bra alternativ som i kombination med varandra kan täcka mångas behov av bil, inte minst i storstäder. För den som behöver bil ett par gånger i månaden och som kör relativt långa sträckor kan som alternativ till att äga en egen bil i stället gå med en bilpool. För de som är i behov av en egen bil och som kör relativt långa sträckor men saknar kontantinsatsen för att kunna köpa en bil kan överväga privatleasing eller om möjlighet finns förhandla sig fram till en personalbil. För den som kör mycket bil i tjänsten och privat är tjänstebil ett mycket bra alternativ. Möjligheten att få en tjänstebil varierar dock stort och för de allra flesta som inte är i stort behov av bil i tjänsten finns inte den möjligheten.
Vet inte om du missförstod mig men jag skrev utgifter 1900 och la sen till kostnad för värdeminskning och kapitalkostnad. Vet mycket väl vad en TCO är och har med alla delar där. Bilen köptes för endast 70000 så det bidrar såklart positivt till kalkylen. Håller med att de flesta nyare bilar kostar mer och det var också min poäng. Bilar kan såklart bli billigare att äga om de tex är billiga i inköp, körs måttligt, låg skatt, billig försäkring. Skulle dock kunna räkna högre kapitalkostnad då jag förmodligen annars köpt indexfonder för de pengarna eller lägre då jag lånat nästan gratis på avanza under tiden. Velar nu om jag ska byta till något annat och lägga några tusen till i månaden. Valde att köpa en billigare bil och skillnaden mot låt säga 5000 kr i månaden ger ändå 150 000 kr i besparing över 7 år utan avkastning vilket jag är nöjd med. Dock förstår jag att många hade valt en dyrare bil för de pengarna och det kommer nog jag med göra nu när ekonomin är bättre.
Någon som har räknat på TCO för en Tesla Model Y där vi har uppspaltat de olika kostnaderna? Nyfiken vad kostnaden är.
Jan säger 6900 kr/mån för en ny men jag tycker det låter billigt. Antar att han räknar med via företaget sitt men inte säker. Hade varit intressant vad det kostar för “the average Joe”.
De stora posterna är givetvis värdeminskning (som är jättesvårt att gissa), finansiering (som beror på hur du väljer att göra) och försäkring (som är extremt individuell).
Så mellan 6000-12000/mån…
Jag har kollat på leasing av begagnade bilar också, typ denna, vilka fällor finns där?
Besiktning tillkommer gissningsvis eftersom bilen är äldre, men i övrigt?
Tänker att värdeminskningen räknar man med 15%/år då det historiskt har stämt rätt bra och man inte vet vad framtiden innebär, kan ju vara allt mellan 0-30%/år.
Då hamnar man ju på 554 000 * 0,15 / 12 = 6925 kr/mån bara i värdeminskningen. Blir fundersam till hur Jan kom fram till 6900 kr/mån totalt?
Detta är ju för snik Model Y modellen. Tidigare hade ju Jan AWD longrange och det är ju 80 000 kr till. I detta är ju inte vinterdäck m.m. inräknat heller.
Siffrorna på 6900 är ju baserat på vår unika situation med att vi har full valfrihet mellan finanseringsalternativ och då vi har lön på brytgränsen och full utdelning enligt K10 har våra företagspengar ganska lågt värde privat.
Fanns nyligen erbjudanden om privatleasing av Model Y RWD för 5200 kr /månaden. Sen ska man väl åtminstone ha vinterdäck och försäkring, så kanske runt 6000kr för just bara bilen då. Slut på det erbjudandet just nu dock, som jag förstår det.
Det kan nog stämma för år 1-2 ungefär, men du kan ju inte skriva av hela bilen på 6 2/3 år om du inte tror att den är värd noll kr efter denna tid…
Varför det? Hundra tusentals kronor binder man väl inte upp i kollektivtrafikkort och cyklar.
Tänker att det kan vara dyrt med försäkringen när garntier går ut. Har inte koll på vad MG har, men kika på några regnummer som är 3-6år gamla och se vad det landar tänker jag.
Fick en sån som hyrbil i somras, en vanlig bensinare förvisso, men maken till skitbil har jag aldrig skådat. Ratt och växelspak var helt skinnflådda, hål i mattor och allmänt risigt intryck trotts ett lågt miltal. Bilen kändes minst tio år gammal. Hade inte blivit förvånad om dörrar eller hjulupphängning ramlade av när bilen passerade 2 år eller 4000 mil. Drifta en sånn utan garanti hade jag inte vågat.
ACn var bra!
Nä men på en treårsperiod som verkar vara snittet folk ger bil fungerar det rätt bra tycker jag.
Intressant diskussion om alternativkostnader!
I kronor räknat är det uppenbarligen svårt att sätta ett korrekt pris eftersom kostnaden är subjektiv. Men kostnaden kan ju mätas i annat än kronor. Att tappa 2h/dag till ökad restid kanske inte kostar något alls i kronor om man räknar med att man ändå inte hade kunnat få betalt för 2 extra timmar på sitt heltidsjobb med månadslön. Men tiden man förlorar i umgänge med familj, att man blir tröttare, inte hinner med att renovera (som man kanske hade gjort annars) är ju en kostnad. Vad den är är ju också högst individuell men det är väl ändå den kostnaden man behöver värdera?
Blev nog lite tokigt där.
Inte jag heller. Särskilt inte när de försöker kränga tant-suven Kuga för norr om halvmiljonen.
Den där bilen med sin dyrservade hybridlina kommer kanske kosta mer i drift än en Tesla Model Y, eller annan jämförbar och betydligt trevligare bil.
Är ” hybriddrivlina” verkligen så servicekrävande ? Finns det ännu fakta som styrker detta🤔
Bensin/ diesel jämna varvtal under längre perioder och eldrift under starter/ stadstrafik kanske är en perfekt kombo för bilar som gått >15000 mil