Även den billigaste bilen kostar minst 4.000 kr i månaden i totalkostnad (TCO)

Vilken ÅF tecknade du hos om man får fråga?

Tack för en sjukt bra spread sheet! Rippade den rakt av :smiley:

1 gillning

Kör en Hyundai Ioniq från 2018 och så här har jag “uppskattat” kostnaden för den med 2400 mil/år.

Inköp: 180 000
Värdeminskning: 15% á 180 000= 27 000 = 2250 kr/mån
Alternativkostnad: 180 000 * 3,5% = 6300 = 525 kr/mån
Service: 1100 kr/år (mekonomen) * 1,5 (ggr/år) = 138 kr/mån
El: 1,5 (kWh/mil) *2400 * 1,6 (elpris exkl. fasta avgifter) = 5760 = 480 kr/mån
Däck: 1,5 (kr/mil) 2400 = 3600 = 300 kr/mån
Försäkring (hel): 385 kr/mån
Besiktning: 490 = 41 kr/mån
Skatt: 360 = 30 kr/mån
Verkstad (gissar) = 300 kr/mån
TCO = 4449 kr/mån eller 22,2 kr/mil

4000 kr/mån stämmer nog rätt bra. Iaf med mina miltal.
Svårt att se att någon fossilbil klarar lägre TCO då bränsle borde hamna på bara (160,52400)-5760 = 13440 = 1120 kr/mån extra förutsatt fortsatt lågt pris på 16 kr/l och låg förbrukning på 0,5.
Räknat på förra vintern med 25 kr/l och 0,73 l/mil som min andra bil V70 har så hamnar man ju på 3170 kr/månad.

4 gillningar

Jag är inte ute efter att “bevisa” att alla bilar kostar minst 4000 / månaden, mer fundersam på om jag missar något i min egensnickrade TCO kalkyl?

Jag får det till att vår Nissan kostar oss ca 3 222 kr / månad, innan jag gjorde denna uträckning var jag ruskigt nära att “klicka hem” en billig elbil på leasing då detta är vår “andra bil”.

Frågan är helt enkelt, missar jag något i min kalkyl, eller är det rätt av oss att ha kvar denna som andra bil?

1 gillning

Tänker att det är en rad faktorer som påverkar.

Nu vet jag inte årsmodell på din Nissan, men beroende på kvarvarande garantier tillkommer först och främst sannolikt även reparationskostander utöver ordinarie service. Vidare har du redan från början en viss edge då du valt en Nissan. Dessa är så att säga av naturen oftast betydligt billigare att äga än motsvarande bilar från de flesta andra märken.

1 gillning

“Värde i dag”: Har du köpt bilen privat och fått den värderat till säljpris privat? Har du uppskattat värdet själv är det risk för att du har värderat för högt.

“Däck”: 100 kr per månad, 1200 kr per år. En uppsättning sommardäck av bra märke kostar ca 8000 kr med montering. En uppsättning vinterdäck 10000. Så dina däck ska räcka 180 månader dvs 15 år. Tror att du ska ha 200 eller 300 kr där.

“Räntekostnader”: Säljer du bilen och leasar så får du ju bilens värde som kapital. Borde vara 165 000 * 4 % per år (vilket är vad jag får utan motkrav och med insättningsgaranti på Morrowbank). Det blir 550 kr. Sedan får du betala 30 % i skatt på det så 385 kr.

Reparationer: Efter så många år kommer slitdelar och underhåll som inte ryms i den årliga servicekostnaden. På min Citroën kostade kamremsbyte 10 000 kr efter 6 år. Bromsbelägg och vattenpump är väl andra saker som brukar behöva bytas och kräver verkstad om man inte är duktig mek (vilket jag inte är och du inte verkar vara med tanke på servicekostnaden).

2 gillningar

För att få rimlig uppskattning på service gjorde @skogstomten som så att han gick in på typ mekonomen och slog in reg numret och använde deras siffra. Dvs vad skulle ett företag vilja ha för att sköta service.

Sedan räknade vi även med parkering i vår TCO-kalkyl.

2019, så det är inga garantier kvar. Men ja, reparationer kan såklart uppkomma och jag är inte så pepp på att skruva själv. :wink:

1 gillning

Bilen är köpt på firma, men “Värde idag” är taget från annonser på motsvarande bilar, men såklart bara en uppskattning och något som slår hårt på kalkylen.

däck är svårt, men lite lågt räknat kanske. :+1:

Bilen har inga lån idag, så det du menar är att jag sätter kapitalet från försäljningen på räntekonto och med det kan räkna av den intäkten från kostnaden på leasingbilen? I like it!

Reparationer ja, kanske rimligt att lägga till en rad för även det.

2 gillningar

Mekonomen ska jag kolla, tack!

Parkering känns inte riktigt relevant för oss, bor på landet och i lilla Lysekil har vi inga parkeringsavgifter där vi parkerar.

och även om man tar med parkering så är den ju samma oavsett bil så den gör ju ingen skillnad när man jämför kalkyler bil mot bil?

1 gillning

Absolut.:+1:

Jag tog med det för att se totalkostnaden, särskilt mot nu när vi en period inte har bil. Visade ändå typ 400-500 kr i parkering per månad.

2 gillningar

Om du har tänkt att byta in bilen hos en handlare ska du nog räkna ned värdet åtminstone 10 % för att få ditt inbytespris. Räknar du med att sälja privat så ska du inte använda bilhandlarnas utpris för att värdera din bil. Minst 5 % lägre…

1 gillning

Har kollat på motsvarande bilar och vad dom säljs för privat sen räknat bort några tusenlappar, det ska ju alltid prutas… :wink:

2 gillningar

Ja precis. Eller någon annan typ av investering. Men poängen är att du har en kapitalkostnad även om du inte har några lån. 4%*värdet på bilen är väl rimligt som Bengt skrev.

Då börjar du landa nära 4k/mån för en billig Nissan, och det utan några som helst reparationer. Om inte annat slitdelar som t.ex. bromsar kan ju dyka upp efter 5år 7k+ mil.

3 gillningar

Tror du har räknat alldeles för lågt om du inte råkar pricka in optima både vid inköp och försäljning. Ser inte heller att du har besiktning, byte av förbrukningsvaror (torkarblad), spolarvätska, tvätt eller mer än avsättning för ordinarie typ årsservice. Har du kollat vad däck kostar till modellen? Har en Snik-octavia med en högst ordinär däckdimension och den kostar mer än vad du har i din kalkyl. Misstänker att du har fabriksdäck så du får nog byta både SoV-däck relativt snart.

Slutligen har du för kort tid i din kalkyl. Skulle säga att bortsett från kortleasing så bör man räkna åtminstone på en treårscykel.

2 gillningar

Inköpspriset är vad det är och vad jag hoppas få om jag säljer den är vad jag försökt hitta ett snitt på för liknande bilar. Skulle ju kunna skicka in frågan till Riddermarks och några fler för att få koll där.

Besiktning kan kännas relevant, för det har jag inte om jag skulle leasa en ny bil, förbrukning däremot blir ju samma på det jag jämför med, alltså att leasa en bil, så det känns inte relevant för att kunna ta ett beslut.
Däcken är nog för lågt räknade ja, får höja upp den lite.

Det är alltså priset på annonser på bilar som inte är sålda än. För att de kanske är lite för dyra.

6 gillningar

40 timmar i månaden för 4000 kr. 100kr/h.

Tycker nog att det är värt mer!

1 gillning

Låt Erik räkna på VW E-up eller motsvarande Skoda/Seat. Månadskostnad klart lägre än 4000kr, ” underhållsfri” och bör räcka för resor inom Skåne