Den bästa av dåliga lösningar för bil? | Budget 4.000 - 6.000 kr per månad

Tror du glömmer att majoriteten har inte möjlighet att ta en bil på firman. Som när du skaffade Teslan för 3 år sedan så minns jag att det skiljde sig över 100 000 kr mellan dyraste och billigaste alternativet. För en vanlig anställd är det väl då troligt att man hamnar på ett av de dyrare alternativen?

Tycker det blir nog så mkt siffertrixande när man försöker motivera en bil för över 500 000 kr när man inte har en buffert. Är ju rätt mkt gambling det handlar om att köpa bil på avbetalning eller privatleasing. Du låser dig till en kostnad och gör ganska stora antaganden av vad bilen kommer vara värd i slutändan.

Tar vi din Tesla så läste jag att den kostade 100 kr/mil över 3 år. Samtidigt så räknar jag med att min bil kostar 22 kr/mil. Alternativt 9000 kr/mån (minns inte exakt månadskostnaden ni kom fram till :slight_smile: ) jämfört med 4500 kr/mån.
Halva kostnaden eller 5 ggr beroende på hur man räknar.
Vet inte vad TCO är på en Tesla Y men väldigt mkt av den beror ju på vad restvärdet är efter 3 år och räknar man realistiskt med 15%/år så är ju bara det 6800 kr/mån.

Nä hade jag varit TS så hade jag siktat på en bil under 200 000 kr. Är vad jag anser att jag har råd med och då kör jag längre än TS och har bättre ekonomi. Lägger man mer på bilen så hör det till nöjeskontot och har man ingen buffert tycker jag att nöjeskontot ska minimeras tills man har buffert.

4 gillningar