Den bästa av dåliga lösningar för bil? | Budget 4.000 - 6.000 kr per månad

Vi är i en situation där vi behöver kostnadsminska där min partner studerar för att förhoppningsvis under nästa år kunna starta eget, men drar idag inte in några större summor. Jag har ca 60k/mån. Vi har heller ingen buffert kvar att tala om efter att rörliga bolån (idag ca 22k/mån inkl amortering innan red.) käkat upp det men nu på väg ner.

Tanken var först att göra tilläggslån på huset men pga att i princip bara jag drar in pengar fick vi nej. Idag kör vi en Lynk för 6k/mån med 1mån uppsägningstid. Men dels kör vi för mycket så någon gång kommer övermilen ikapp oss, dels är det hög självrisk för minsta lilla dörruppslag och sedan är den ganska liten (vi har två barn).

Med tanke på att vi ca 5ggr/år kör sträckor längre än 50mil och gillar bilsemester blir helel mer intressant.

Jag tänker något av alternativen och vill ha input:

  1. Se ifall det dyker upp ngn kampanj på privatleasing ex i dec. Ex helel VW ID7 för ungefär samma peng som idag. Men inkl ”rätt” antal mil. Fördel är att i mina ögon är det en schysst bil. Nackdel är att kostnadsminskningen blir marginell samt bunden på 3 år.

  2. Privatleasing av plug-in-hybrid, ex som Skoda superb-kampanjen för 3800:-(?) med justering för mer mil osv. Fördel: billig i drift. Nackdel: en bil jag egentligen inte vill ha och vill inte vara bunden till den i 3år.

  3. Blancolån för insats till en Tesla MY o sedan deras 0%ränta i 5 år för minsta möjliga tillfälliga månadskostnad. Ex blanco 130k på 7 år + Tesla 4100:- och försäkring blir ungefär 6000:-/mån. Nackdel är troligt värdetapp pga uppdaterad modell på ingång. Sedan tar det ordentligt emot att låna för att låna.

  4. Blancolån på 200k och köpa en passat laddhybrid som gått ca 14.000mil och amortera ca 4000kr/mån. Tanken är att amortera snabbare än troligt värdetapp och samtidigt ha mer kontroll över situationen. Ex välja om jag vill laga en repa eller dörruppslag eller strunta i det. Om min partner om 1-2 år har börjat dra in lite mer pengar så kan vi sälja för att köpa en helel, möjligen att Tesla då också sänkt priserna ännu mer. Jag kan också ex byta vinterhjul, bromsar o enklare saker själv samt har en billig mekaniker i nätverket, även om jag helst slipper. Nackdel är troligt eget mek och risken med en inte ny bil, även om jag själv är övertygad om att de säkert kan gå 30k/mil.

  5. Oavsett bil, binda räntan på 1-2år för att direkt minska kostnadstrycket ner till ca 17’/mån, eller försöka hålla ut, för att att varje sänkning gör ganska stor skillnad nu. Förväntat ner till ca 20’kr i nov, sedan i feb ner till ca 17’ och sedan ännu lägre, förhoppningsvis…

Jag vill inte ha en bil för ex 50’kr där rosten börjar komma. Jag vill ha modern teknik och säkerhet.

Vad skulle ni råda mig till?

1 gillning

Jag tänker spontant:

  • Är inte lösningen att “hanka” sig fram tills dess att ni drar in så pass mycket att ni kan få tilläggslånet på huset?

  • Sedan tänker jag att det kan vara värt pengarna att ta ett möte med @Skogstomten då han kommer ge bästa helhetsråden. Gissar att du sett våra avsnitt om bilbytar-tankar. Hans hemsida: Hjälp vid bilköp – Erik Naessén

  • Hans tes var ju också att bilmarknaden kommer bli än mer stressad i november/december så i alla fall att hålla ut tills dess.

  • Sedan håller jag själv på att rannsaka mig kring vad som egentligen behövs. Efter att ha gått på “villhöver” förra gången med en Tesla MY och nu kört en hel del olika bilar så tänker jag vad är behovet egentligen.

    Förra gången dimensionerade jag efter engångssituationen (typ resa till fjällen), men det kan ju vara värt att dimensionera efter det vanlgia caset “köra / hämta på träningen” och sedan ta en annan bil när man ska till fjällen. T.ex. insåg jag att en XC90 med 1500 mil kostade typ 10.000 kr att hyra i 10 dagar. Det är ju lätt insparat om man tar en småbil resten av perioden.

  • Sedan tänker jag också att man inte behöver vara så rädd för olika typer av lån om man vet varför man tar dem och har en plan för dem. Man kan ju se ett blanco-lån i 0 - 12 månader som ett brygglån. Det är ju inte som att din partner kommer vara studerande resten av livet.

Lycka till och håll oss uppdaterade!

4 gillningar

Jag blir bekymrad när jag läser din beskrivning av er sits och dina frågor. Vad är vettig plan B? … Ingen buffert var det första du sa… :cold_sweat:
Jag skulle tona ned “villhöver” känslorna kraftigt en period till dess intäkterna och utgifterna klarnar tydligare.
Inget av det du föreslår är ens nära vettigt tycker jag…
Finns absolut inget “behöver” i att ha nya bilar för 500.000+ Sek.
Väldigt hög kostnad för det nöjet.
Och att Leasa och inte kunna ta sig ur kontraktet vettigt är extra oflexibelt om shit happens.
Vi har varit med om en både en period med svårt att få jobb efter studier och ny examen och en period senare med tunnt med uppdrag som konsult för en av oss.
Bra att gardera lite mot sånt oförutsett.

Köp en väl beg Toyota AVENSIS kombi eller liknande i hyfsat skick för att lösa transportbehovet och ha den ett par år. Gärna en MED några bucklor. Då får man den billigare. Och man kan försäkra den för ett par tusenlappar per år och skippa helförsäkring mm.

17 gillningar

Jag kan både hålla med och inte.

Om vi utgår från att det i princip inte går att få en bil billigare än 4.000 kr per månad - även om man väljer en gammal häck och räknar korrekt (och jag bortser från att man är skrot-Nisse som importerar lambda-sonder från Tyskland och byter drivaxel själv).

Då blir merkostnaden för en betydligt bättre bil - från mitt perspektiv - marginell. Dvs jag kan ha en gammal häck för 4000-ish, en relativt ny Skoda för 4000-ish eller en bil i världsklass för 6000 kr. Dvs en merkostnad om 24000 per år. Då får man ta hänsyn om man klarar den framgent eller ej. Jag tänker att man få gå lite från här och nu och göra en rimlig uppskattning om framtiden.

Sedan håller jag med om buffert. Men å andra sidan upplever jag ibland att folk stirrar sig blinda på buffert och gör det till någon helig grej istället för att se till förutsättningarna. Där jag tolkar betydligt bättre ekonomi för TS inom 12 månader.

Håller inte med. En person med noll i buffertspar och där bolånet är betungande ska inte låna ytterligare 600 tkr, varav ungefär 120 tkr lånas till 7-10% ränta?

Jag skulle prioritera att minska risken i ekonomin om jag vore TS, inte att öka den genom att öka balansomslutningen. En privatleasad begagnad ID3 är sannolikt mer ekonomiskt än ID7, för att nämna ett exempel.

2 gillningar

Jag kan inte annat än hålla med om att “avensisen” låter lockande.

Det jag tänker är att om allt går enligt plan har Jan rätt och det spelar ingen större roll för årskostnaden.

Det som som blir problem är om saker inte går enligt plan, säg att partnern som studerar har svårt att få upp inkomsten och ts drabbas av en olycka och ej kan jobba på några månader.

I ett sånt scenario kan ett leasing avtal som kostar 6k per månad och ej kan brytas göra att situationen går från sur till fullständig katastrofal.

Att i ts situation dra på sig höga fasta kostnader som inte snabbt kan minskas bygger skörhet.

Det kanske inte påverkar det troliga utfallet så mycket men konsekvenserna av “svansrisken” ökar markant.

4 gillningar

De flesta leasingavtal brukar ha någon försäkring mot just arbetslöshet/sjukskrivning om man vill betala för det.

Tyvärr är den krassa sanningen är att du inte har råd med den typ av bil du vill ha.

Saker du inte tycker är så kul, eller att du inte vill binda dig på 3 år för att du vill ha mer flexibilitet och att det är roligare att kanske byta tidigare är tyvärr en lyx som din ekonomi inte supporterar.

Superberbjudanden som varit på tapeten nyligen hade varit klockrent, förbättras ekonomin innan 3 års perioden så hinner du sätta av en rejäl påse med pengar innan du köper, istället för att ens överväga blankolån.

Jag har gått i bilköpartankar hur länge som helst (då jag är mycket bilintresserad) men har låtit intresset stå åt sidan för att jag inte kunnat köpa bil med pengar jag faktiskt har.

Nu gjorde jag tillslut slag i saken förra veckan, nu ska jag bara bli av med den gamla häcken. :slight_smile:

Att köpa bil för 500000 måste väl resultera i en värdeminskning på några tusen i månaden utöver alla andra kostnader.

Tack för svar.

Ja det är det jag känner för Teslan. Dels bli ”bunden” under minst 3 år om vi räknar att det iaf krävs de åren innan amortering på bilen närmat sig brytpunkten för den troligen utplanande värdeminskningen. Jag ser det som att vi egentligen låser oss på samma sätt som med privatleasingen, eftersom även Om vi har möjlighet att sälja under de första åren är värdet troligen mindre än vad vi hunnit amortera. Däremot lockas jag av 0-räntan och helel fyller funktionen att om vi kör ex 7 långresor per år (för oss normalt eftersom vi har släkt i hela landet) som står för kanske 1200 av årets ca 2000 mil, då är el billigt och plugin går i princip helt på bensin de resorna. Så även om jag skulle köpa en Passat plugin med amortering 4000:-/mån och ca 1300:-/mån i bensin så är utgiften per månad ganska nära de 6000:- där garantier ingår, minimalt med underhåll osv.
Samtidigt, jag tror värdeminskningen på MY kommer vara stor när nu en uppdaterad variant kommer om några månader. Samtidigt, binda sig vid ett köp för 600’kr i den här situationen är kanske inte riktigt vad som känns som en ”lösning ” sett till magkänslan…
Sedan var ju också grejen att vi gärna vill komma Ner i kostnad, där hjälper ju knappt en Passat plugin, ej heller bensin/diesel Avensis med ännu större bränslekostnad.

Passaten ger å andra sidan att vi troligen amorterar mer än värdetappet och OM vi skulle behöva kan den säljas. Men här svider såklart räntan på ett sådant lån i form av dyra pengar. Amortering ger på ett sätt en (mindre) buffert om vi skulle behöva sälja. Att spara buffert och samtidigt ha nuvarande bil är svårt för de pengarna försvinner. Sedan är jag lite av en tysk lambda-kille så jag kan ofta lösa att komma undan billigare än de som kör det bekväma valet.

Vet inte riktigt vad jag ville med ovan mer än att dela mina tankar och kanske få lite input. Trevlig kväll!

Privatleasing superb eller blanco 3år gammal passat 14.000mil (eller superb för den delen, samma bil)?
Fördel superb: vet kostnad just nu, men kostar ändå mer dörruppslag osv.
Nackdel superb: pengarna är borta.

Fördel passat: amortering på ex 4000:-/mån ger trolig uppsida i form av att jag troligen har pengar kvar den dagen jag säljer den, om det är om 1 år eller 5 år. Dörruppslag kan jag välja att åtgärda eller skita i det.
Nackdel passat: osäkerheten kring service även om jag ser risken för större haveri som mycket låg. Det känns däremot fel i magen med blanco (å andra sidan känns inget klockrent men man kommer väl över det)

Fördel Lynk (6000kr/mån) mot privatleasad Skoda är att om det verkligen skulle skita sig så kan den ju sägas upp med 1 månad.

Det är ju precis på långresor där du tvingas snabbladda som el INTE är särskilt mycket billigare än diesel. Om det är billigare öht.

Du kan inte räkna hem en elbil rent ekonomiskt med de förutsättningar du verkar ha.

Sällar mig till kören som tycker att du ska kika på en osexigare men nyare kombi från tex Skoda, Toyota el likn.

När du beskriver din situation så är det ända rimliga en begagnad(3-4år, 6-8k mil) familjekombi för ca 160-230k(ca 2-2,5k i avbetalning /mnd). Eller behålla er lynk.

Du behöver få kontroll över din cashflow och dina utgifter. Kostnaden för bilen får du först när du säljer och den kan man gissa på den nu. Du behöver ett alternativ som ger dig låga utgifter

Ni har helt enkelt inte råd att skaffa en dyr bil som låser er till en hög utgift. När ni har 2st inkomster så kan ni det. Men just nu behöver ni planera för värsta situationen, att din partner inte får jobb och du blir sjukskriven.
Så en “billigare” Corolla eller Octavia är det som är rimligt för er, ni får en driftsäker familjebil. Kör ni Toyotan så får ni låga drftskostnader/skatt också från hybridsystemet.

Det ger er flexibilitet om ni om 1-2år vill sälja och skaffa den där “villhöver” bilen när ni har råd med kostnaden och utgiften som en så dyr bil medför.

3 gillningar

Jag förstår inte att så många ger detta ”klassiska” råd. Det var ju tex exakt en sådan här bil jag och Caroline sålde eftersom en ny bil blev billigare än att behålla / köpa vår 3 år gamla bil som hade gått 3.500 mil. Både när vi sålde V70:n 2021 och när vi sålde Teslan för 2 veckor sedan.

Känns nästan som en myt som lever kvar att det alltid är billigast, gärna i form av en Volvo V70 eller något. Och att många lurar sig själva och inte kollar på siffrorna.

Min upplevelse från att ha räknat och pratat med @skogstomten om kalkyler i snart 10 inspelade timmar att det är ingen sanning. Tvärtom kan en NY bil på rätt privatleasing tex under en kampanj bli billigare än en just 3 år gammal begagnad bil med 3-8000 mil.

Nu förändrar det inte att jag hade också hade rått TS att vänta tills man har en mer säker syn på framtiden.

1 gillning

Min tanke är då en Passat laddhybrid från ca 2020 men som gått lite längre ca 13-15.000 mil. Jag är inte rädd för att ”skruva” även om jag helst avstår men enklare grejer som att byta bromsar har man mycket att spara på att göra själv en kväll (nej, jag har inte övertid så jag kan få betalt för den tiden och inget bolag heller som jag kan lägga den tiden på).

Vad gäller Blancolån vs billån, vad rekommenderar ni? vilken ränta tror ni man kan hitta? Jag vill ju inte fråga runt på massa ställen och få flera kreditupplysningar.

Den bästa räntan som jag har hittat när jag kollat runt på olika bilfirmor är 3,95%

Om du kan något om bilar eller tar hjälp av någon som kan så kan du ju hitta en jättefin rostfri bra tillförlitlig bil för under 100 000.

1 gillning

Ja, men det är ju bara en del av kalkylen… :see_no_evil:

Vad menar du? Om man hittar en bra bil som är tillförlitlig billigt är man ju hemma.

Bränslekostnaden är ju normalt inte något att fundera mycket på.

Ja det var bra, var hittade du den?