Den bästa av dåliga lösningar för bil? | Budget 4.000 - 6.000 kr per månad

Det är sant… men som Jan skriver så kostar den rätt mycket pengar i månade ändå.
Detta har vi blivit varse om efter 2 år med 3 bilar :see_no_evil:
Vi har en E-208 (leasing), V70 -10 (Bet) och en C70 -06 (Bet).
Vi resonerade ju som alla andra att bilarna är betalda så de kostar inget… :laughing:

Vi har betalt ca 3500 kr för E-208:an och 4-5000 kr för V70.

1 gillning

Jag är nog någonstans mitt emellan dig och Jan, jag anser det vara acceptabelt att skriva enklare grejer, bromsar, byta lampor osv. Däremot är jag inte intresserad av att behöva använda släggan pga rosta bultar osv. Som det mer är troligt att situationen är för en bil i 100’-klassen. Jag har gjort min beskärda del av den typen av bil, lägga veckans alla kvällar och svordomar för enklare grejer. Då betalar jag hellre lite mer för att slippa det.

Jag tror det var en Volvo handlare.
Men jag har hittat allt från 3,95-8,95 när jag kollat runt.

Vi själva tittar på en 1-3 år gammal El-bil som max har gått 7000 mil.

Så är det. Vi kör en äldre men pålitlig bil i den prisklassen “trots” sexsiffriga löner. Tycker att bilen är kanon och har svårt att se något bättre alternativ rent ekonomiskt, men låter mig gärna övertygas.

1 gillning

Precis så resonerar vi oxå.
Vi lämnar till baka E-208 i november och så säljer v70n.

Vi har tittat på ID4-5 Gtx och Kia Ev6 då vi vill kunna dra en husvagn kortare sträckor ett par gånger om året oxå.

Jag tror vi pratar om olika saker. Jag pratar inte om att totalkostnaden skulle vara lägre. Men de löpande utgifterna blir det. :slight_smile:

Om man räknar bort alternativkostnader och värdeminskningen och bara ser till vad bilen kostar i utgifter så blir det skillnader. Min analys av TS(av det som förmedlats i tråden) är att dem behöver låga utgifter tills deras ekonomi har stabiliserats, om den faktiska kostnaden sedan blir samma när de summerar om 3-5år är en annan fråga. Och den frågan lämpar sig i mitt tycke bästa att ställa sig när man har en ekonomisk situation där det inte spelar nån roll om kostnaden landar i 4000 eller 6000 per månad i tillbakablicken.

Jag skulle gissa att @Skogstomten kom med just dem råden till er baserades på att ni inte hade behovet av att minska era löpande utgifter för bygga buffert/få marginaler i eran vardag och kund bära osäkerheten. Men det får Erik gärna flika in om kring hur han tänkte för just er.

Mitt råd var med andra ord inte baserat på att optimera totala kostnaden i relation till bilägandet när bilen väl är bytt nästa gång. TS kommer ha marginaler när/om partnern börjar få en inkomst. Det var för att få ner just de löpande utgifterna och öka på flexibiliteten mellan nu och då (en oklar då när det gäller att vara egenföretagare) :slight_smile:

4 gillningar

Det finns några “sanningar” gällande begagnade bilköp som jag tänker på när jag läser om Passaten.

1. kör du många mil så är det viktigare med lågmilade bilare
  2. kör du få mil så är det viktigare med låg ålder
  3. vill du ha låg risk på dyrare fel så köper du Japanskt/koreanskt

VW är dyra i service och reparation, skall du lägga många mil på bensin/plug-in så börjar de större kostnaderna och problemen komma just runt 12-15.000 mil.

Jag skulle återupprepa min rekomendation om en Toyota Corolla kombi från 2020-2021 för mellan 180-200K med runt 5-8.000 mil på mätaren. Köp av märkeshandlare som kan säkerställa att deras 10års garanti lever och du kommer ha en driftsäker bil med låga löpande kostnader(ca 400kr skatt, 4000kr/år i scervice om man slår ut de stora och de små) bensinförbrukningen är låg på vardagskörningar pga hybridsystemet. Och värdeminskningen kommer inte vara så blodig när det är dags att summera den totala kostnaden när ni byter nästa gång.

1 gillning

E-208 får du för 200K som har gått ca 4000 mil.

1 gillning

Tack och jag instämmer. Däremot är våra mil oftast väldigt korta sträckor där vi i vardagen klarar oss helt på el. Sedan är det längre sträckor och då är det 50 mil osv. I princip aldrig där emellan. Därför passar laddhybriden bra och inte diesel eftersom de sotar igen med våra kortare sträckor. Just Passat är också eftersom det i mina ögon är högre komfort och lägre ljudnivå än ex Toyota. Jag har också en VW mekaniker i bekantskapskretsen som jag tidigare använt som är både mycket kunnig och ger bra priser, så länge den inte totalhavererar så blir den verkstaden billigast för mig.

1 gillning

Vi har många trådar i forumet… jag har ännu inte sett någon som gjort en korrekt TCO-kalkyl komma under 4.000 kr i månaden - oavsett bil…

Enda undantaget är som sagt om man är mekaniker typ själv och importerar reservdelar och fixar själv. Då kan man komma under det beloppet, men då anser jag å andra sidan att man ska räkan någon slags alternativkostnad för kompetensanskaffandet och tiden.

Tror man inte på ovan så kan man ju fråga sig varför de flesta privatleasing-erbjudanden i kombination med försäkring, drivmedel, vinterdäck hamnar på 4.000 kr… Ligger ju även i linje med det som @skogstomten brukar tjata om.

Här är en tråd på ämnet:

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: När är det OK att ta blanco-lån till kontantinsats för bil istället för att sälja fonder?

Då låter det som en klockren bil för era körmönster. Och att du kan få hjälp av din bekanta med rimliga priser för service och reparationer så blir det ju kanon. Jag hade nog rekomenderat en Skoda Plug-in(VAG-gruppen) om du vill slimma priset på bekostnad av lite förarkomfort. Oavsett så låter det som en genomtänkt biltyp för er.

Dock så sticker det lite i ögnonen när jag ser milen och vet att det är en bensinmotor i grunden. Har dem kört majoriteten på el så begär en hälsokontroll för batteriet så du inte får en bil vars batteri är slut eller inte tar er halva vägen dit ni skall.

Tror du glömmer att majoriteten har inte möjlighet att ta en bil på firman. Som när du skaffade Teslan för 3 år sedan så minns jag att det skiljde sig över 100 000 kr mellan dyraste och billigaste alternativet. För en vanlig anställd är det väl då troligt att man hamnar på ett av de dyrare alternativen?

Tycker det blir nog så mkt siffertrixande när man försöker motivera en bil för över 500 000 kr när man inte har en buffert. Är ju rätt mkt gambling det handlar om att köpa bil på avbetalning eller privatleasing. Du låser dig till en kostnad och gör ganska stora antaganden av vad bilen kommer vara värd i slutändan.

Tar vi din Tesla så läste jag att den kostade 100 kr/mil över 3 år. Samtidigt så räknar jag med att min bil kostar 22 kr/mil. Alternativt 9000 kr/mån (minns inte exakt månadskostnaden ni kom fram till :slight_smile: ) jämfört med 4500 kr/mån.
Halva kostnaden eller 5 ggr beroende på hur man räknar.
Vet inte vad TCO är på en Tesla Y men väldigt mkt av den beror ju på vad restvärdet är efter 3 år och räknar man realistiskt med 15%/år så är ju bara det 6800 kr/mån.

Nä hade jag varit TS så hade jag siktat på en bil under 200 000 kr. Är vad jag anser att jag har råd med och då kör jag längre än TS och har bättre ekonomi. Lägger man mer på bilen så hör det till nöjeskontot och har man ingen buffert tycker jag att nöjeskontot ska minimeras tills man har buffert.

4 gillningar

Du pratar om 15000 kronorsbilar.
Sådant höll jag på med när jag var ung och fattig. Men då fick man dem för 1500.
Usch.

Nu förstod jag inte?

Du skrev om rostiga rishögar och meka med slägga.
Det finns massor med fina välskötta bilar för under 100000 som är typ 9.år och har gått 10000 mil.

Det var ju också så att ni valde bort det ekonomiskt mest sunda alternativet, en Seat Leon, för att ni inte kände för att gå ner i kvalitet.

Leasing är sannolikt ett ganska bra alternativ i dagens läge, men då gäller att hitta korttidsalternativ om man inte vill ta risken att binda upp sig på tre år samt har respekt för kostnader som kan drabba en fällande skador vid återlämning. En korttidsleasing på 12-18 mån för 4kkr vore nog optimalt för TS, om det gick att hitta.

Om jag går på blancospåret, någon som har tips på långivare och vad som kan anses vara en ”bra”/låg ränta?

Kika med din bank och vad dem kan erbjuda för billån.

Annars så kommer räntan vara hög hos handlare som kör med t.ex Santander och dylikt. Detta är för att de ha en kickback/provision på räntan, så där kan man förhandla lite på platsen. 5%-7% för billån “utan säkerhet” bör du kunna få. Kika annars på siter som lendo eller dylikt för att få ett snittpris på räntorna och vad du skall förhandla kring.

Skall du köpa privat så kommer det bli ett rent blanco och då bör du ligga ca 25-35K under handlarnas priser då det är där som säljaren ligger om dom säljer till en handlare (det är olika lagar som styr, köplagen vs konsumentköplagen vs distansköplagen). Köper man från handlare så kommer det med bättre skydd för dig som köpare jämfört med om du köper privat. Och det är värt mycket när man väl behöver det!

Men billån hos storbankerna kräver väl alltid 20% kontantinsats? Jag har LF och där är det så iaf, till 6,95% ränta vilket känns högt?