Räntan är väl rimlig skulle jag säga, om den är obunden och följer stibor90 så den justeras med räntan i övrigt dvs.
Det är ett lån på en bil som kan bli stulen/krashad eller där motorn havererar imorgon och blir värd en spottstyver. Oavsett hur dina försäkringar ser ut så är det en riskprodukt att finansiera. Framför allt eftersom den kommer tappa värde också. Så de 3% extra jämfört med ett huslån är riskpremien som man betalar.
Det stämmer att dem oftast kräver 20% för ett billån. Detta kan man fixa med ett rent blanco lån(oftast 8%-12% ränta) som man antingen betalar av snabbt eller så hostar man fram dem kontant. Tyvärr är det upplägget som krävs för att få en billåns ränta istället för blanco räntan.
Hej! Mitt första inlägg på forumet, så får ursäkta att man är lite rostig.
En helt öppen fråga till TS.
Det kanske låter knäppt, men har ni funderat på att inte ha en bil? För 72000kr i årskostnad kan man få många alternativ till transport. Men givetvis som Jan skriver, alternativkostnaden är troligen att restiden ökar vid de tillfällen ni behöver köra långt. Samtidigt finns det bilar att hyra vid de tillfällena. Och de kanske inte blir lika många tillfällen som ni räknar med.
Den har mer plats än en Lynk och är billigare. Bensinare, men om du har 2500-3000kr mindre i leasingavgift tänker jag att du ändå kan spara bra pengar totalt på det.
(Om du kan leasa en Superb för 3800kr ta den, men jag ser bara erbjudanden runt 6k/mån med 1000mil per år).