Avfuktare och krypgrund

Nu har jag varit nere igen. Svårt att ta bilder med telefon och pannlampa men gjorde mitt bästa.

Hålan är betydligt torrare nu:

Här är en bild på högra sidan. Som synes så slutar plasten 2-3 decimeter från sidan. Dock upptäckte jag att det finns rejält med överlapp.Kanske den kasat ner av hantverkare?

Även runt vissa plintar finns förbätttingspotenial:

Drog upp det så det blev lite bättre;

Men på vänstra sidan ser det bättre ut?

Funderar också på hur man kan räkna på en ny vs gammal avfuktare.
T ex denna har jag hittat till ett bra pris: https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-wcd2-pro-made-in-sweden/?v=f003c44deab6#description

Den har större avfuktningskapacitet än min nuvarande men är den faktiskt effektivare?

Ds15
6.71l/24 timmar
240w/h at 35c och 80%rh

WCD2PRO
11l/24 timmar
320w/h at 20c och 70%rh

Ja det såg ju bättre ut med täckningen än jag trodde. Det luriga är varför det är så mycket sand på plasten. Får intrycket av att det kan ha runnit in vatten.

Så här borde det se ut, som referens.

Men här är det isoreflekt.

Skulle verkligen rekommendera en sorptionsavfuktare. Vad jag förstått på mina kollegor som jobbar med fuktskadesanering så är det som att jämföra en Lada med en Mercedes när det kommer till driftsäkerhet och prestanda. Kondensavfuktare tappar avfuktningsförmåga vid sjunkande temp. Även om effekten är högre för sorptionsavfuktaren så gör effektiviteten att gångtiden minskar. Vidare slipper du tömma en behållare eller extra pumptillbehör. Svårt att på förhand veta hur mycket som kan sparas men det viktigaste för besparingen är att diffusionstäta mot mark och isolera mot mark och grund så temperaturen inte sjunker för lågt. Sist men inte minst ha en avfuktare som styr på RF så att den inte går konstant.

Och Munters är bäst. Oklart om just den biten är gubbtyckande men vad gäller driftsäkerhet tror jag det är helt rätt. Vi har ett 100 tal avfuktare ute och dålig driftsäkerhet hade visat sig på de 20+ år företaget varit verksamt.

Snyggt med belysning och allt. :sweat_smile: Där ser det även ut som att plasten går upp på själva grunden/väggen en bit. Ja svårt att säga med vattnet. Det kan varit där länge då tidigare ägaren inte kollat grunden särskilt ofta. När vi flyttade in hade slangen till kondensvattnet blivit igensatt så det var vatten runt hela avfuktaren och filtret var skitigt. Har fixat det nu såklart.

Ja får kanske skriva upp det på husbudgeten. Men som sagt den vi har är redan hygrostatstyrd och kopplad med slang till avloppet så inget som behövs tömmas. Sen visst att den blir sämre vid lägre temps, men fuktproblemet är ju inte så stort vid vintertid ändå?

Tack för bra tråd! Även jag har en krypgrund med en woods avfuktare och den ser mer ut som för @Ballongpinne fast utan massa sand på och inte som de referensbilder @JohanE visade. Jag har försökt täta hela grunden så mycket som möjligt med fogskum och lagt ut plasten så gott det går. Är inte helt tätt överallt vid rör och stolpar. Vid kraftigt regn från sidan har jag också sätt att någonstans tränger det in vatten. Detta har jag dock släppt igenom plasten och det har försvunnit fort.

Nu till frågan: kan jag stänga av avfuktaren så den inte behöver gå hela vintern?

Jag har ett L format hus där min fuktmätare sitter i södra änden av huset (foten av L:et) och det är där jag mäter. Avfuktaren flyttades 2016 till norra änden, eftersom det var mer fukt där. Såhär ser mina mätningar ut:

För varje månad skriver jag upp månades maxvärde och månades minvärde och sen nollar jag mätaren. Det ser bra ut och luktar bra i grunden. Vad tror ni?

Är din avfuktare hygrostatstyrd så borde du ju inte behöva stänga av den, det gör den ju själv. :face_with_raised_eyebrow:

1 gillning

Svårt att säga. Mögeltillväxt beror av 4 faktorer

• Kvaliten på “maten” (olika material angrips olika lätt av mögel)
  • RF
  • Temp
  • Tid

Det forskningen relativt överens om är att när RF är under 75% spelar de övriga 3 mindre roll.

Hur lång tid i vilken temperatur och med vilket material som krävs är ett problem som lätt blir ett kaninhål.

En enkel och säker ansats är att sträva efter RF som aldrig går äver 75% med så låg energianvändning som möjligt. Hur gör man det? Jo genom att isolera mot kyla och täta mot markfukt så gott det går och ha en avfuktare som styrs med hygrostatat inställd med lite marginal mot ovan angivet gränsvärde.

Det säkerställer RF och minimerar gångtiden för avfuktaren. Personligen skulle jag avråda från att stänga av avfuktaren. Räcker att RF är rejält ogynsamt några dagar för att mögel ska börja växa vilket inte är en risk värd att ta.

3 gillningar

Blir nyfiken på varför ingen nämner möjligheten att ventilera krypgrunden istället för att avfukta. Jag lät installera en hygrostatstyrd fläkt som bara är igång när det är gynnsamt att ventilera. Detta tillsammans med marktäckning och några behovsstyrda värmekablar på undersidan av golvbjälkarna har gett väldigt bra resultat. Jag förmodar att en avfuktare hade krävt avsevärt högre elanvändning.

1 gillning

Att ventilera kan få helt fel effekt. På en varm sommardag kan luften bära mycket vatten men när den kommer in i den svala husgrunden så kyls den av och det bildas kondens.
Var sitter din hygrostat och när startar den fläkten?
Värmekablarna hjälper såklart till att höja temperaturen i grunden och därigenom sänka den relativa fuktigheten. Men direktverkande eluppvärmning borde dra en del ström.

1 gillning

Det sitter temp- och fuktgivare både i krypgrunden och ute i det fria. När det är svalt i krypgrunden samtidigt som det är hög absolut fuktighet i uteluften så är ventilationen definitivt avstängd. Skulle det, trots ventilationslösningen, bli kondensrisk så värmer kablarna lite på bjälkarnas undersidor.

1 gillning

Har tänkt samma tanke… :thinking: C:a halva vårt gamla hus har välventilerad helt otäckt/öppen krypgrund och vi har aldrig haft några problem med lukt eller mögel. Huset är tillbyggt i flera omgångar sedan 1930-talet, största ytan med krypgrund är c:a 50m2 och har 7 ventiler.

I mitt hus så har man inte ens bemödat sig att öppna ventilerna. Jag har ingjutna ventiler men bentongbjälkar sitter ivägen så man får bila upp dem.

Så jag vet inte.

Äldre hus är ju generellt sämre isolerade också, tror det skiljer sig mot nyare kåkar. Jag har ingen påxväxt vad jag vet, avfuktaren står på i förebyggande syfte.

Sen spelar det stor roll på t ex plats och väderlek.

Den är tyvärr dum och kör på det jag ställt in den på.

Tack. Lite så jag känner också, att vara dumsnål här och få ett större problem.

Som även andra nämnde har jag en grund utan hål från början och stora balkar i vägen. Tror det hade varit svårt att få till bra luftflöde där. Har fock funderat på trygghetsvakten som ska värma vid behov, men har inte blivit något med detta.

Eftersom min avfuktare ändå är en relativt stor förbrukare funderar jag vad som är bäst. En mer modern som startar och stoppar efter behov kanske hade gått att räkna hem - om det finns någon i lager någonstans :slight_smile:

Du behöver väll inte ha styrningen inbyggd i avfuktaren, antar att du har ett el-uttag i grunden och med en extern hygrometer och en strömbrytare båda med Wi-Fi och en app eller lite hemautomation kan du övervaka RF och slå på strömmen med en app eller helt automatiskt när nedre eller övre gräns för RF överskrids.

3 gillningar

Köpte folie och tejp på byggmsx idag och satte igång.

Rätt jobbigt men blir nog bra!

3 gillningar

Passar på att låna den här tråden.
Vi har fått problem med att våra gamla rasskydd i masonit har gett vika och vi har tagit in offert för att åtgärda rasskydd. Företagen är benägna att vilja sälja till avfuktare och isolering á 40-50.000 kr.

Tyvärr blev inte krypgrunden besiktad när vi köpte huset men som lekman tycker jag att blindbotten ser rätt ok ut. Marken har det rasat in en del på och plasten är inte heltäckande samt rätt fuktig. Läser man så är det två läger, antingen ventilera är det man ska göra. Eller så försöker man mäta fuktigheten och så länge man inte har “tillväxt” kan man va lugn. Har nyss satt in fuktmätare så har inte så lång historik av data för att utvärdera fuktigheten.

Vad säger ni?

Du kan köpa plast och tejp hos byggmax för nån tusenlapp och lägga 2 dagar på det. Kondensavfuktare kostar ju bara några tusen. Sorbition är dyrare. I båda fallen behövs el draget och kondens tas om hand via avlopp eller utblås. Ang raskydden saknar jag erfarenhet. Borde ju bara vara att gräva upp och trycka i nya men hur svårt det är beror ju på hur det ser ut. Du ser ju ut att ha hyfsad höjd dessutom i vår grund var det slitigt och jag hade träningsverk i 2 dagar.

Nu förbrukar avfuktaren ca 300kwh per år. Håller 60-67%. Har 3 sensorer och notifiering via HA. Svårt att säga hur mycket mina åtgärder gjort. (fixade plasten och satte igen ett hål på 20*20cm samt tätade glipor med fogskum)

1 gillning

Om rasskydden är i organiskt material och det ser ut som på bilden är det inte jätteväldränerat på utsidan, då kommer de att ge upp till slut. Men blindbotten ser ok ut.

Det är ingen mening att byta plasten och täcka botten bättre om det kan tränga in fukt från sidorna också. Utan rasskydd kan det med tiden bli fritt in för vatten i form av nederbörd. Ingen avfuktare kan hantera det scenariot.

2 gillningar

Något jag funderarat på. På ett rasskydd på utsidan är det en glipa ner. Rinner nog minimalt med vatten ner. Har försökt fylla med sand men det är liksom bottenlöst. Är det någon idé att kanske täta med byggfog?! Kan ta en bild sen.