Avgångspension eller arbetsbefriad uppsägningstid

En generell fråga då jag inte vet (än) om det gäller mig,men gäller ett varsel.

60 år nu, om ni fick välja, arbetsbefriad 22 mnd med 100% lön eller avgångspension 70% lön fram till 65?

Motivera gärna :slightly_smiling_face:

1 gillning

Beror lite på om du vill jobba vidare eller hur du ser på kommande åren tänker jag..

Om du lätt hittar något annat som du tycker är kul: arbetsbefriad 22 mån lön å gör nått annat?

Om du är sliten och nöjd pension redan nu? Så tar man 70% grejen å sen tidig pension? Lär ju bli ganska mkt lägre pengar då men om du bor jätte billigt och vill göra annat så varför inte?

Men jag är ingen expert på det här. Bara spontan tanke att det beror nog väldigt mycket på

3 gillningar

Beror på..
Om du har råd med sämre pension senare och är nöjd med att inte arbeta mer innan pension ELLER om du arbetar vidare blir det på deltid låter 70% av lönen i 4-5 år inte dumt alls. Bör dessutom bli klart mycket mer brutto än 100% i 22 månader. Tyvärr beskattas pension innan riktåldern hårt. Räkna med 10% högre skatt på bruttot. Borde ändå gå på +.

1 gillning

Om du är sugen på att jobba behöver du troligen inte vänta 22 månader, så under den premissen är detta bäst alternativ. Om du däremot känner att du har gjort ditt i arbetslivet är det pensionspaketet som jag skulle välja. Det beror alltså ffa på vad du vill göra.

1 gillning

Jag själv tror jag tagit 70% lön och hittat ett deltidsjobb för att fylla ut lönen och för att “vänja in mig” I pensionärslivet". När 65 kommer bestämma om jag vill fortsätta deltida eller ta ut tidig pension.

Allt förutsatt att ekonomin tillåter det.

2 gillningar

Blir nog närmare 63 när de 22 månaderna är slut, sen har man a-kassa under max 300 dagar där ersättningen under de 300 dagarna går från 80% till 65%. Men det blir nog ett glapp ändå innan man är 64 då ersättningsnivån verkar bli hyfsat jämfört med 63 när det är omöjligt att klara sig.

1 gillning