• Jobba t.ex. 80 %, 75 % eller ännu mindre – men då arbeta något eller några år längre
och dessutom räknar på att man vill ha samma månadsbelopp i pension oavsett när man går, så händer något intressant.
Eftersom pensionen är avgiftsbestämd och dessutom blir högre per månad ju senare man tar ut den (kortare utbetalningstid) kan man väl
Jobba deltid under fler kalenderår
Gå i pension lite senare
Få samma månadsbelopp
Och ändå totalt sett arbeta färre “heltidsår” över livet
Det blir alltså inte bara en fråga om tidig vs sen pension – utan om hur man fördelar arbetsbelastningen över livet och faktiskt jobbar mindre totalt.
Konkret: om jag som höginkomsttagare jobbar till 65 100% eller till 67,5 80% så blir det samma pension ungefär. Och jag sparar lite mer en 14 månader total livsarbetstid.
Jag har räknat 100% från 47 års åldern till 65 år och jämfört med 80% från 47 års åldern till 67,5 år.
Jag gillar tanken att ha en dag per vecka extra för familjen/fritid resten av mitt yrkesliv dvs 18 år och allt jag behöver göra är att jobba 2.5 år längre. Om jag räknat rätt.
För att få samma pensionsutbetalning per månad trodde jag att jag skulle behöva jobba minst 3.6 år (18 år ×0,2) plus 2-3 år utöver för att kompensera att inbetalningarna mellan 65 och 67.5 inte gör någon större resa på kapitalmarknaden som dock högre inbetalningar under 18år skulle ha gjort. Der verkar dock kompenseras bra genom att hela sparade pensionstillgånger har 2.5 år extra att utveckla sig och och den livsvariga utbetalningen blir 2.5 år kortare.
Detta är viktigare än om du har räknat exakt rätt.
Om du/ni får ihop ekonomin på ett bra sätt även när du går ner i arbetstid så kör på det. Du kanske kan testa ett tag. Kanske blir det precis så bra som du har tänkt.
Jag vet inte hur gammal du är, vad du jobbar med eller inom vilken sektor. Det borde påverka förutsättningarna en del.
Jag har själv funderat en del i de här banorna och tror att jobba längre mycket väl kunde vara en bra idé. Exakt ålder för pension och exakt tjänstgöringsgrad på slutet tänker jag spelar mindre roll. Jag tänker här även på att jobba som pensionär med lägre skatt.
Ofta spelar det roll när ens partner går i pension. Har man en viss ålderskillnad skapar det naturligt en period när man kanske vill fortsätta jobba.
Det spelar också roll vad ens partner tjänar och får i pension. Om partnern tjänar bra kan man kanske bortse från detta. Tjänar partnern betydligt mindre kanske partnern vill/behöver jobba längre. Det förlänger i så fall perioden som åsyftades innan. Det behöver inte innebära att någon ska jobba heltid. Beroende på yrke, roll och sektor kan andra lösningar vara möjliga.
Slutligen spelar hälsa och trivsel stor roll. Har man ett jobb som man verkligen gillar (och där man tjänar bra) ska man nog hålla fast vid det. Det är krasst sett inte inom alla områden/roller som erfarenhet uppskattas. På vissa områden blir man klart bättre (i mätbar form) av att ha jobbat länge, på andra områden blir man främst dyrare. Det kan påverka arbetsgivarens motivation att ha en kvar eller erbjuda den flexibilitet som ofta är förutsättningen för en ”behaglig mjuklandning” på slutet. Man vill ju gärna behålla lönenivån man jobbat sig upp till när man jobbar de sista åren.
Det låter på din fråga som att det är väldigt viktigt att behålla någon viss pensionsnivå. Om det betyder att den är hög eller låg verkar lite oklart. Jag bryr mig själv inte så mycket om min exakta pensionsnivå. Jag tänker att det nog blir ok oavsett.
För att avgöra om du tänker fel måste du visa dina beräkningar och antaganden. Den enda beräkning du uppvisat (18 * 0.2) är uppenbarligen feltänk eftersom den i förlängningen skulle betyda att du bara behöver arbeta runt 17.8 år extra om du går ner på 1% arbetstid.