Onödigt att detaljplanera sin pension?

Den här frågan är mest till pensionärer eller de som står inför beslutet att gå i pension. Och jag tänker närmast på “vanlig“ pension, inte FIRE. Är det möjligtvis så att tidpunkten när man väljer att gå i pension påminner en hel del om när man väljer att skaffa barn? Vad jag menar är att det är mindre excel och kalkyler och mer vad som sker runt omkring dig som leder till beslutet? När vi skaffade barn så var det i en period då även våra vänner också började skaffa barn. Jag kan verkligen se framför mig att min fru först kommer börja tänka på att gå i pension när hennes vänner också gör det oavsett vilka beräkningar jag gör och tillgångar vi har. Hur var det för er andra, valde ni att gå i pension helt utifrån ett matematiskt perspektiv eller var det andra parametrar som spelade mycket större roll?

2 gillningar

Det krävs såklart både att man vill och kan rent ekonomiskt gå i pension.

Det är nog många som väntar tills de vill eller mer eller mindre tvingas (fyller 69 år, eller arbetsgivare som trycker ut äldre)

Att inte ta reda på när man kan tycker jag är synd. De som kan men inte vet att pengarna faktiskt räcker riskerar ju att gå kvar på arbeten som de inte gillar eller sliter mycket på dem.

Så jo jag tycker nog att all kunskap är bra dvs ta reda på via tex Minpension.se när man förväntas kunna gå. Sen agerar man på det när man vill.

Anekdot. En kompis trodde inte att pengarna skulle räcka och gick kvar på ett arbete med mycket negativ stress. Hen tog reda på hur det såg ut och insåg att pengarna skulle räcka. Ett år senare typ så drog hen pluggen

5 gillningar

Vem orkar jobba till 69? :joy::rofl:. Speciellt inom monotont industri som går tillbaks till Lina montering arbete. Människor ska vara maskiner och robotar!! :face_vomiting::weary_face:. @JFB

Därför ska man ha extra koll på minpension :+1:

1 gillning

Mitt antagande är att man gillar sitt jobb och har råd att gå i pension från säg 62 års ålder. Själv gissar jag att om jag fortfarande har ett jobb och inte blir utknuffad eller det förväntas att man skall gå i pension så kan jag vara den typen som blir snål och tänker att jag skall jobba ett år till. En extern faktor så som att umgängeskretsen går i pension kan jag själv tänka mig kan vara en nyckelfaktor för mig själv att ta steget till slut.

1 gillning

Exakt :+1:

Så kan det absolut vara. Men du staplar tre antaganden på varandra (gilla jobbet, ha råd, inte bli utknuffad) för att umgänget då ska kunna vara nyckelfaktorn.

Implicit gör du även ett fjärde antagande och det är att man har hälsan att kunna arbeta tills umgängeskretsen går. Dvs det som @Jacke77 kommenterade på.

Så jag skulle säga att man gör sig själv en stor otjänst att inte ha koll på sina pensioner via Minpension.se.

Det är inte svårt och tar inte tid att göra en simulering där på hur pensionen ser ut vid en antagen pensionsålder. Inte mycket mer än att se till att pengarna är vettigt investerade

2 gillningar

Har man som många här, en stor förmögenhet och bara några år kvar innan uttag så handlar det snarare om skatteplanering för att optimera och hamna under brytpunkter,

Personligen vill jag optimera pension med utdelning och arbeta lagom typ 40-60% ta ut pension 30%.

Fler kommer bli jobbonärer av det enkla ekonomiska skälet att pengarna inte räcker för den livsstil man har samt att det lönar sig bättre att arbeta efter 66.

Träffade en bekant som är 35 och har runt 1 miljon i allmän pension och 200k i tjänstepension. Sa reflexmässigt att personen i fråga måste pensionsspara privat.