Avkastning med belåning

Jag har efter årets nedgång börjat arbeta in belåning i min portfölj och har fått en fundering som förhoppningsvis någon här på forumet har svar på.

Hur fungerar det när till exempel Nordnet eller annan mäklare räknar ut avkastning när man använder sig av belåning? Räknas avkastningen mot portföljen med eller utan belåning?

Exempel: Jag investerar 100kr och portföljbelånar 100kr. Värdet går upp 20kr en dag. Står det på Nordnet att min avkastning för dagen är 10% (20/200) eller 20% (20/100)?

2 gillningar

Jättebra fråga. Jag har inte heller lyckats hitta någon information om detta. Gäller avanza i mitt fall.

Självklart är det själva portföljens utveckling, oaktat om du använder belåning eller inte.

1 gillning

Det står 20 %, vilket är riktigt irriterande. Blir svårt att jämföra siffrorna med benchmark. Man får göra litet huvudräkning själv.

Måste visa hur portföljen utvecklats och inte ta hänsyn till var pengarna kommer ifrån.
Man kan dra det till sin spets och säga att om du har bolån på ett par millar så är allt du lagt på aktier upp till lånebeloppet en belåning du investerat med.

Vad menar du med “måste”?
På nordnets gamla sida använde de inte det sättet att beräkna avkastningen. När de ändrade borde de ju isåfall också lagt in att räntan på belåningen läggs in i kalkylen. Deras nya sätt att beräkna gör att det blir en sorts glädje kalkyl och den som inte räknar om siffrorna själv luras till att tro att ens investeringar går bättre än vad de gör, och då lockas till att överbelåna sig.
Jag tycker det är ett fult knep. Är rädd att många tyvärr kan råka illa ut på grund av det.

Måste är kanske för starkt ord.
Men jag anser inte att de ska ta hänsyn till var pengarna kommer ifrån.
Men då räknar jag på allt på egen hand. Har tjänster och egna excelblad där jag har koll på min totala ekonomi och hur det går med mina investeringar.
Jag är kanske inte en vanlig investerare då.

Men säg att du har en buffert på 100k men ändå använder belåning på Nordnet på 50k. Då är det i princip som om du tagit 50k från din egen buffert. Jag personligen ser ingen skillnad

Låta säga att du har 20% belåning, då skulle det skilja typ 0,3-0,4% på totalen om du betalar 1,6%. Tror inte det lurar in så många i överbelåning om jag ska vara ärlig.

Nej. Men om man nu skulle följa deras logik med deras nya sätt att beräkna så skulle den siffran tas med. Det som lockar till överbelåning är att i t.ex situationen ovan visar de avkastning 20% istället gör 10%.
Att de som kan något mer om ekonomi sitter och räknar om själva, som jag och Aimhigher som har excel för det, visar problemet med deras formel.

nordnet kan jag se totalvkastning på portfölj (inklusive belåningseffekt som jag anser är rimligt, det är ju portföljens utveckling jag läser av). Sedan kan jag gå in på grupperna aktier resp fonder och se enskild utveckling både på varje objekt, och på hela gruppen (i diverse tidshorisonter). Med andra ord, jag ser inte riktigt problemet? Om man vill veta hur bra man är på stockpicking tittar man ju då bara på utvecklingen på aktiedelen.

Edit: Såg nu att de inte har en totalsiffra för alla instrument i en grupp under Historik som de har i Översiktsfliken. Det skulle de ju kunna lägga till, det håller jag med om.

Men det gör det ju inte.