Sitter nu över jul och nyår med beslut att eventuellt byta jobb, attans vad krångligt pensionssystemet är när jag tränger ner i dess detaljer. Hoppas någon här kan detta bra?!
Har lite svårt att värdera och förhålla mig till en procentuell skillnad i avsättning till tjänstepension mellan min nuvarande och eventuellt nästa arbetsgivare. Nuvarande höjer inom kort till 6%per månad och nya har 4,5%.
Fattar ju att 6 är mer än 4,5 men är det fler aspekter än att det är bättre ju mer som avsätts?
Andra villkor och ersättningar är snäppet bättre hos den nya arbetsgivaren så frågan är hur jag ska värdera detta?
Det är ITP 1 på det kanske nya jobbet, 55tkr/månad och på nuvarande jobb gäller från nyår följande:
”Från årsskiftet får vi ett nytt tjänstepensionsavtal. Det uppdaterade pensionsavtalet är avgiftsbestämt och utgår från den anställdes inkomst. Det gör det enklare att förstå och räkna ut, både för medarbetare och arbetsgivare, hur stor pensionsavsättningen blir hela vägen fram till pensionen. För en medarbetare med en månadslön på 27 000 kronor innebär det nya avtalet omkring 800 kronor mer i pension varje månad. Att under arbetslivet kunna räkna ut och veta vad pensionen landar på ger en ökad trygghet.”
Om din potentiella arbetsgivare har kollektivavtal så är det förhandlat och klar. Det finns massor med fördelar att jobba på en arbetsplats med kollektivavtal, sjuklön, föräldralön osv. Jag brukar skicka utkast på avtal till mitt fackförbund för att bekräfta att avtalet är avtalsenlig. Jag skulle känna mig trygg med ett avtal som är kopplat till ett kollektivavtal; det är förhandlat och klart. Det enda jag skulle tänka på är lönen.
Har du ITP1 och 55k/mån så har du inte alls 4,5 % löneavsättning väl? vill minnas att det är 4,5 % upp till 47k och 30 % på allt över det. Utan att räkna så känns det som att det landar på ca 6-7 % där också.
Precis, det var dit jag var på väg. Har stor betydelse om det är ITP1 eller speglar ITP1 jämfört med en fast siffra på 4,5-6%.
För nästa år höjs gränsen från 47k som diskuterats i flertal trådar.
Läste på nu och mitt innevarande avtal AKAP-KR har nivåerna 6 procent på den pensionsgrundande lönen till och med 7,5 och 31,5 procent för lönedelar som överstiger 7,5 inkomstbasbelopp upp till 30 inkomstbasbelopp.
Så det är höjda procentnivåer generellt.
Så för min del med en ny arbetsgivare så blir det inte så stor skillnad i pengar räknat med givetvis ett sämre avtal med mindre avsättning till tjänstepension blir min slutsats.