Funderar på att byta jobb från privatanställd tjänsteman till kommunal dito. Jobbet kan vara intressant och skapa möjligheter framåt men inte så förtjust i just min kommun då den inte är speciellt “innovativ” men det är en annan tråd. Nu tänkte jag fråga om pension och om fler räknat på detta?
Om jag byter arbetsgivare och pensionsavtal så räknar jag (chatgpt) att jag kommer få ca 1,8 miljoner mer i tjänstepension än om jag stannar kvar. Vilket är ca 20% extra i tjänstepension. Aldrig läst eller hört någon reflektera över detta och funderar om detta är något som fler tittat på och eventuellt spelat roll för vart man väljer att jobba?
ITP1 ger 4,5% till 7,5 prisbasbelopp och 30% på överstigande. Medans AKAP-KR ger 6% till 7,5prisbasbelopp och 31,5% på överstigande. Detta tror jag många känner till och det verkar ge för mig med en månadslön på 53 000 kr ca 1,1 miljoner extra över en 30 års period (är 35 år).
Utöver detta så har AKAP-KR ingen begränsning till hälften i fondförsäkring utan man kan placera allting i en globalfond. Tar vi historisk avkastning på dessa typer så har fondförsäkring gett ca 6,6% och globalfonder ca 7,5%. Med ränta på ränta effekten blir ju detta rätt betydande skillnad och gör att skillnaden stiger till ca 1,5 miljoner.
Tar man även hänsyn till en löneökning på 2%/år så är man uppe i 1,8-1,9 miljoner extra eller 21%. Då jag gissar att tjänstepensionen förmodligen kommer vara 50% eller högre av min totala pension betyder detta att jag skulle få 10% extra pension genom detta byte.
Har jag gjort någon tankevurpa eller något jag missar i detta?