Avslöjar eventuellt min idioti men varför spelar antal ägare på Nordnet roll?

Jag är sugen på några fonder men väldigt få ägare på Nordnet och minns att det snackades i nåt avsnitt om att detvar dåligt, pga svårt avyttra. Men det kan väla inte stämma. Om jag säljer min (i detta fall genom att ta ut pension) så handlar det väl om antalet intresserade köpare på den börs tillgången handlas, inte om Nordnet.

tänker jag fel?

1 gillning

Säger möjligen en del om fondens populäritet och därmed odds för att läggas ner, eller inte.

Med tanke på Överlever din fond? 40% läggs ner inom 10 år.

1 gillning

Vilka fonder är det? Mycket lättare svara på frågan om man vet vilka fonder du pratar om? Bättre kolla på fondens förmågenhet och hur länge har fonden funnits just på Nordnet? Antal kunder just på Nordnet säger inte mycket om fonden.

För börshandlade instrument (aktier) är möjligheten att köpa köpare intressant, för annars kan man stå där utan att få sålt när det är dags. Men antal ägare på Nordnet visar inte det.

Fonder (alltid) och ETFer (ibland) går tillbaka till mäklaren vid sälj, så där borde det ha minimal relevans.

1 gillning

Det är nog bättre att kolla på AuM. Fonden kan ju vara nyligen tillagd på Nordnet eller så.

2 gillningar

ETF andelar köps upp och förstörs av AP om marknadspriset avviker tillräckligt från underliggande värde.

“AP”, vad står det för?

Authorized Participant. Den aktör som kan skapa/förstöra ETF andelar.

Yes, bra att du orkade förtydliga “(ibland)” :+1: