Min kompis inledde sina personliga brev med att då han har varit utbränd behöver han ett jobb där man inte behöver hålla flera bollar i luften.
Noll intervjuer på ca 5 år.
Min kompis inledde sina personliga brev med att då han har varit utbränd behöver han ett jobb där man inte behöver hålla flera bollar i luften.
Noll intervjuer på ca 5 år.
Varför det? Det är i klartext tillåtet avsluta sin egen anställning och efter en viss karens få a-kassa + inkomstförsäkring.
Haha, ja så kan man ju också göra. Vara lite för över-ärlig.
“Jag försöker alltid komma i tid till möten och så men brukar försova mig då möten inte är så roligt, men det är något jag arbetar på att bli bättre på. Hos er tror jag nog eventuellt att jag kan nå en bättre balans på antalet dagar jag försovit mig vs kommer i tid. Iallafall 50/50 istället för försova 80/20 komma i tid som nu.”
Ja, punkten 4 kan ju bli relevant i a-kassesammanhang.
Ett mellanting för den med oärliga intentioner mot hela arbetsmarknaden skulle ju vara att halvhjärtat söka jobb, ta jobb och sedan avsluta anställningen antingen på eget initiativ, gör ett dåligt/likaledes halvhjärtat jobb eller välja att inte förnya en ev. provanställning. Och fortsätta så för att buffra sin tilltänkta RE. Behövs nog inte så många sådana omgångar för att i praktiken bli non grata. Frågan är om så många ids hålla på så. Får kolla med r/anti-work hur dom brukar göra.
Haha, ja.
Dom: Next!
Jo i praktiken är det förstås riskfritt för den enskilde.
Arbetsgivaren kan ju erbjuda jobb med en lägre lön, så länge det håller sig inom kollektivavtal.
A kassan är en arbetsförsäkring som finansieras av våra skattepengar.
Har man inte hittat ett arbete inom 3 år så är det lika bra att omsätta det i en förtidspension.
Ersättningen i bästa fall är inte bättre än vad en medelpensionär får ut brutto.
Det är extremt viktigt att ha A kassa för att skydda sin SGI.
Kompetenskraven är många gånger för höga, fel utbildningar och erfarenhet.
Det finns garanterat jobb men AF är en korrupt ineffektiv kontraproduktiv myndighet som organisation.
I Sverige idag är det 40% som är självförsörjande, ca 1,7 milj i arbetsför ålder är det inte.
Förtidspension finns väl inte längre?
Heter sjukersättning som är samma sak som förtidspension.
Man är inte funktionsduglig för ett normalt förekommande arbete.
Iaf inte med dagens krav.
En notering som är värd att komplettera med, är att cirka 15% av vuxna pluggar.
Men vad sjutton. Har vi inte stängt den här diskussionen en gång redan idag?
Vad är det som händer med forumet.
Tänkvärt tycker jag.
Gillar och tar till mig av det du nämnde om att läsa anställningsavtalet.
Och hitta möjlighet för uppsägning och slippa strafftid från A-kassa.
Gör detta för det roar mig.
Är inte med i A-kassan för har andra flöden i livet.
Men som en del av en krissplan om något oförutsett sker.
Så är detta ypperligt sätt att spela ut sina kort på rätt sätt.
Då kan inte en myndighet eller institution ifrågasätta företeelsen.
Men det omvända hade gällt om man sagt upp sig.
Du skapa en förutsättning och en möjlighet i något jag fastna för.
Och det är att du vänder på resonmeanget.
Där det är arbetsgivarens behov och på vilket sätt det ska tillfredställas.
Som gjorde att du knäckte nöten.
Ibland blir man blind och detta var en ögonöppnare.
För jag brukar alltid se individ/företag/tjänst/produkt och på vilka sätt dom tillgodoser behovet för att hitta brister och svagheter.
Men ditt sätt gav en annan innebörd och mening.
I en tusenårig visdom och bestående kunskap.
MVH
Eftersom jag började funderingen med att nyttja A-kassa isför att gå i pension
Så kommer här slutresultatet
Jag har sagt upp mig, tar ut min semester under uppsägningstiden, dvs min sista dag blir 30 april och sista betalda dagen blir 30 juni
Vad nu ?
Jo ersättning är lägre än pensionen
Men samvetet är större
Tack för era åsikter
Lev väl och ta hand om er
Grattis till pensionen !
Jag sökte jobb som kökschef på Grand Hotel. Jag skrev att jag tyvärr inte har någon erfarenhet av kök, resturang, eller servering. Otroligt nog fick jag inte jobbet så måste tyvärr gå på a-kassa.
Nej, du kan söka vilka jobb som helst som du utbildning till. Jag kan nog inte söka IT-konsult jobb med noll utbildning.
Hade det varit olagligt att söka jobb som man egentligen inte önskar så är majoriteten av jobbsökande nog olagligt för dem med akassa. Klart man teoretiskt får vara redo att ta ett jobb med. Där är inte heller regler emot att bara vilja jobba en viss tid inför studier, annat jobb, pension etc.
Trist för arbetsgivaren som sitta och sertera ut sådana skitansökningar. Vi fick alltid en laddning sådant på jobbet också. “Jag bor i Gällivare och planerar inte att flytta”, “Jag är inte präst men har förstått att man behöver utbildning” och t o m "Jag vill egentligen inte ha jobbet med AF tvingar mig söka sex jobb i månaden.)
Skärp er Svenssons!
Är det inte sista som är stora problemet. Istället för att hjälpa folk att hitta passande jobb blir man tvingad att söka x jobb även om man inte passar för dem eller de inte är möjligt att flytta dit pga familj.
Så gnäll på arbetsförmedlingen och inte Svenssons.