Avsluta IPS-konto?

Hej!
Första inlägget för mig här :blush:Har ÄNTLIGEN börjat sätta mig in i mitt sparande. Bättre sent än aldrig!

Jag har idag ett IPS-konto på SEB sedan 2004 där jag har följande fonder:

SEB Listed private equity C eur (tot utv 202%)

SEB Sverigefond (tot utv 225%)

Eaton vance parametric emerging marketes A” usd (tot utv 59%)

Johcm gobal select B eur (tot utv 249%, 1, 5% i förvaltningavgift samt prestationsbaserat 15% av avkastningen som överstiger fondens jämförelseindex)

Jpm global natural resources A eur (tot utv 18%)

Värdet av fonderna idag är ca 100 000 kr. De är aktivt förvaltade med en avgift mellan 1,5-2,23%. Kontot skapades 2004 och jag hade ett sparande där till och med 2015. Sedan har det bara ”tickat” på och flera av dem har ju ökat fint i värde.

Jag har varit i kontakt med SEB om möjligheten att avsluta kontot men får ej göra det pga av att det överstiger ett prisbelopp om 57300 kr (skatteverket kan ge dispens om man har ”synnerliga skäl” typ sjukdom vilket jag inte har).

Jag har möjlighet att ta ut pengarna från och med 55 år ålder (fyller 53 år i år), kortast tid är 5 år.

Min fråga till er är hur jag ska göra med detta konto?

Ha det kvar som det är med dyra avgifter?
Byta till globala indexfonder med låg avgift tex. den portfölj som föreslås här i forumet för SEB 2024?
Börja ta ut pengar från 55 års ålder och placera/investera på annat konto? ISK? Lysa?
Annat förslag?

Vet inte om ni behöver mer uppgifter för att kunna svara?

Tack på förhand!

1 gillning

Jag hade sålt av de dyra fonderna och bytt till billigare.
SEB tar 150 kronor/år för IPSen och jag hade av principiella skäl därför valt att flytta den till ett ställe som inte tar ut någon årlig avgift.
Därefter inväntat 55 års dagen. Om du riskerar att hamna över gränsen för statlig skatt om du tar ut IPSen så hade jag väntat tills den totala inkomsten var lägre och då tagit ut pengarna. Har du inte behov av pengarna i närtid så kan de ju gott få ligga kvar tills du går i pension. :slight_smile:

3 gillningar

Tack Monica!

1 gillning