Avsluta IPS-konto?

Hej!
Första inlägget för mig här :blush:Har ÄNTLIGEN börjat sätta mig in i mitt sparande. Bättre sent än aldrig!

Jag har idag ett IPS-konto på SEB sedan 2004 där jag har följande fonder:

SEB Listed private equity C eur (tot utv 202%)

SEB Sverigefond (tot utv 225%)

Eaton vance parametric emerging marketes A” usd (tot utv 59%)

Johcm gobal select B eur (tot utv 249%, 1, 5% i förvaltningavgift samt prestationsbaserat 15% av avkastningen som överstiger fondens jämförelseindex)

Jpm global natural resources A eur (tot utv 18%)

Värdet av fonderna idag är ca 100 000 kr. De är aktivt förvaltade med en avgift mellan 1,5-2,23%. Kontot skapades 2004 och jag hade ett sparande där till och med 2015. Sedan har det bara ”tickat” på och flera av dem har ju ökat fint i värde.

Jag har varit i kontakt med SEB om möjligheten att avsluta kontot men får ej göra det pga av att det överstiger ett prisbelopp om 57300 kr (skatteverket kan ge dispens om man har ”synnerliga skäl” typ sjukdom vilket jag inte har).

Jag har möjlighet att ta ut pengarna från och med 55 år ålder (fyller 53 år i år), kortast tid är 5 år.

Min fråga till er är hur jag ska göra med detta konto?

Ha det kvar som det är med dyra avgifter?
Byta till globala indexfonder med låg avgift tex. den portfölj som föreslås här i forumet för SEB 2024?
Börja ta ut pengar från 55 års ålder och placera/investera på annat konto? ISK? Lysa?
Annat förslag?

Vet inte om ni behöver mer uppgifter för att kunna svara?

Tack på förhand!

1 gillning

Jag hade sålt av de dyra fonderna och bytt till billigare.
SEB tar 150 kronor/år för IPSen och jag hade av principiella skäl därför valt att flytta den till ett ställe som inte tar ut någon årlig avgift.
Därefter inväntat 55 års dagen. Om du riskerar att hamna över gränsen för statlig skatt om du tar ut IPSen så hade jag väntat tills den totala inkomsten var lägre och då tagit ut pengarna. Har du inte behov av pengarna i närtid så kan de ju gott få ligga kvar tills du går i pension. :slight_smile:

4 gillningar

Tack Monica!

1 gillning

hej Monica. Trots hyfsad koll så ser jag att jag “missat” en IPS med lågt saldo… precis över ett basbelopp så 59267:- Det som slog mig idag utan att jag tänkt på det är ju att det räknas in i min vanliga ISK OCH när jag tar ut den så räknas det av inkomstskatt på den… ligger strax under skattefritt än så länge på ISK men det kommer ju att ändras… Skulle det inte egentligen vara idé att ta smällen med statlig skatt en månad och släcka IPS-kontot och låta det växa på vanligt ISK med global fond? Jag får ju återbäring nästa år och kan sätta in den delen direkt i ISK med? Plus att jag sparar ju 125:-/år i en onödig avgift. Jag är 53… kanske bara ta “förlusten” och börja pytsa ut smått från 55.. jag har en bit kvar till statlig inkomstskatt så jag kommer att få en liten extra dusör på ~1000 efter skatt?

Varför skulle din IPS räknas in i din vanliga ISK? Menar du att det påverkar ditt skattefria belopp?

1 gillning

Jag hade ~45k i min och valde att döda den samt skatta. Otroligt skönt att slippa se skräpet. Så är den under gränsen och du får sälja, då är det mer en skatteteknisk fråga i övrigt.

1 gillning

japp … jag funderar på att lägga den med technology typ nu så tapper den under 59200 som verkar vara gränsen osså lägga in det i vanligt ISK…

1 gillning

Kan ju vara jag bara som missuppfattade hur LF har lagt upp det samlade sparandet också precis som du säger.

Jag hade bytt till en global indexfond med låg avgift och därefter flyttat IPS till en förvaltare utan avgift — t ex Avanza. Att successivt sälja av från IPS under 5 år eller mer för flytt till ISK hade jag inte gjort — då förlorar du fördelen att få fortsatt avkastning på den latenta skatteskulden inom IPS. Om du inte behöver pengarna inom IPS redan från 55 eller innan riktåldern uppnås hade jag också väntat med att ta ut dem till efter riktåldern. Om man är gift eller har barn brinner ju medel inom IPS inte inne om man avlider innan de tagits ut — vilket ju den allmänna pensionen gör. Skatten är dessutom lägre för uttag efter riktåldern.

Jag kontaktade banken förra veckan och skall börja ta ut min IPS i januari. . tar den på 5år.
jag göra det lite för att efter 55år kommer jag va i FIRE och inte ha någon inkomst så det blir bra att få ut lite IPS pengar då.
Jag har ju lån också så bra att ha en inkomst då. .

Man ångrar ju idag att man inte satte in mer i IPS . . tror jag satte in 42000 totalt. . har 190 000 där idag.

Hur ser “inkomsten” ut? “Lön av tjänst” eller står det "Pension’?

Har en fjärdedel as som dig och vill också slippa se skiten men eftersom jag är skattskyldig i Tyskland är jag lite orolig för hur jag ska deklarera det.

Lön av tjänst blir 42% skatt vilket är lite tråkigt…

Du tänker i deklarationen? Så här ser det ut:

1 gillning

Tack för screen shot.

Mera bekräftelsen från utbetalningen tänker jag om man ens får något. Visar de också värdeökning mm eller bara total utbetald summa?

Enbart utbetald summa. Skatteverket skiter i tidigare värde. De vill bara ha sina 30% på totalen.

Haha, ok. Stämmer nog. Blir det skatt på lön får jag punga ut 42%. Men kanske värt det. Löjligt att ha det där kontot hängande.