Fondavräkningsnota på order jag ej lagt | Swedbank sålde för att betala skatt på IPS

Fattar ingenting, får ett dokument nu där det står "På ditt uppdrag har vi sålt… "
Jag har INTE lagt denna order !!

Har haft denna i typ 30 år och när jag
tittar i historiken har detta aldrig inträffat tidigare.
Kan nån förklara för mig vad det handlar om?
Är det nån ny redovisningsdetalj Swedbank börjat med från och med i år :roll_eyes:?

Är det nåt som sker automatiskt o har med detta att göra :backhand_index_pointing_down:

1 gillning

Kan det vara så att det är någon skatt som ska betalas, pengarna finns inte på kontot så banken säljer andelar i fonden för att betala skatten?

1 gillning

Har aldrig förut, iaf inte synligt.

Kolla om du inte fått ett meddelande tidigare att en viss summa för skatt ska finnas tillgängligt vid ett visst datum. Annars säljer banken för att betala skatten.

Finns inget noterat eller några tidigare meddelanden.
Detta IPS har legat vilande sen avdragsrätten försvann.
Och, vart skulle isådantfall pengar funnits tillgängligt, har ju täckning på övriga konton :thinking:?

Jag ringde Swedbank. De är nedringda just nu, fler än jag har upptäckt detta. Är nytt från och med nu att de redovisar en försäljning de gjort för att betala avkastningsskatt.
Är som Kapitalförsäkring, de tar av fondsparande o betalar skatten.

Jag fick ett meddelande och sålde av för aktuell summa.

1 gillning

Aha, fel av mig. Hade IPS hos Avanza.

Samma här.
Men jag reagerade på texten “På ditt uppdrag…”.
Jag hade inte lagt orden, eller för den delen, ens var medveten om den förrän jag fick avräkningsnotan.

Kanske bättre att kolla med banken först innan frågan ställs på ett random publikt nätforum?

Oavsett vilket, det gör alla våra banker med bl.a IPS då vi inte har lösa pengar till skatter sittande på dessa konton. Vad jag sett säljs andelar från den största fonden i innehavet och inga avgifter tas ut vid försäljningen.

3 gillningar

Okej. Ska tänka på det till nästa gång .

Jag kan tänka mig att det är på ditt uppdrag, utifrån kontovillkoren som du accepterat. Hade kikat där om det fortfarande känns lurigt av banken.

2 gillningar

Kanske inte ett random forum precis. Chansen att få ett snabbt svar här är ju rätt stor. Utan att sitta i telefonkö.

6 gillningar

Ja, det var just den “genvägen” jag tänkte ta i och en fråga till mina vänner här på forumet :hugs:

Hursomhelst, jag ringde Swedbank och fick svar :clap:.
:white_check_mark: på den gåtan nu :ok_hand::smiley:

Ja det är kanske omodernt att först söka ett korrekt svar direkt från källan och i stället gå via sociala media på nätet direkt. Även om jag håller med om att sannolikheten är betydligt högre här på RT ser man ju även här lite knepiga anonyma teorier ibland.

2 gillningar

Tack för att du tog upp detta! Såg avräkningsnotorna och undrade också. Nu behöver jag inte ringa banken :slight_smile:

Snyggt jobbat med 1,7M på IPS-kontot förresten!

2 gillningar

Tack själv @mikaelf :hugs:

Fast nu vet ju alla andra också, och det är ju bra.

Jodå, fast är det alltid bara jättebra menar du?

Nästa gång “någon” ser ett besked från banken att "På ditt uppdrag har vi sålt… " kanske någon med mindre kontrollbehov än jag tänker “Äsch, jag läste ju på nätet att det betyder att banken tagit ut någon skatt på mitt sparande jag inte hade teckning på kontot för. Och RT är ju ett bra och pålitligt forum!”. Senare visar det sig kanske att det handlade om något helt annat och att någon kommit över ditt id eller fått access till ditt kont?

Mtp de allt ökande nätbedrägerierna kommer iaf jag även fortsättningsvis att rekomendera och själv vilja ha klara besked och bekräftelse från källan när det gäller oklarheter med mina ekonomiska förehavanden. Better safe than sorry…

För övrigt hade det nog varit bra om bankerna blivit nerringda i de fall de är otydliga med information till sina kunder. Hur svårt hade det varit att med några få ord förtydliga beskedet med typ “På ditt uppdrag har vi för att täcka preliminärskatt IPS sålt…

3 gillningar

Jag klurar o klurar, hur räknar man fram total beloppet utifrån att bara ha vetskap om att avkastningensskatten är på 5445kr :roll_eyes:?
Vet är schablonbeskattningen är 0.323% på totalbeloppet.
Men vilken procentsats använde du när du, utifrån information om att avkastningensskatten är 5445kr, kom fram till att summan på IPS är 1.7 milj ?