Klokt avsluta IPS i förtid, när jag är utan inkomst?

En gammal fråga väcktes hos mig igen då Ekonomiakuten var inne och tassade på ämnet idag.

Saken är den att jag har en gammal IPS värd mindre än ett prisbasbelopp (den är värd ca 50k idag). Jag får alltså enligt reglerna ta ut pengarna i en klumpsumma i förtid, men preliminärbeskattas då med 30% som inkomst av tjänst. Dock lever jag ju FIRE-liv, vilket innebär att jag har en möjlighet att laborera med grundavdraget här.

Fattar jag det rätt att så länge banken låter mig ta ut det så borde jag ju få tillbaka dessa 15k i samband med deklarationen? Ja, naturligtvis förutsatt att det inte finns andra inkomster som “äter upp” det här grundavdragsutrymmet.

Väntar jag till 55 års ålder kan jag få det utbetalt över fem år och i princip få samma effekt, men jag vet ju mer om hur min eventuella intjäning av slantar ser ut idag 2025 än vad den gör 2029-2034. :smiley:

1 gillning

När jag såg rubriken tänkte jag: spännande, det här är aktuellt för mig också!

Startade upp och glömde bort ett sparande på den tiden det var inne och fördelaktigt. Minns det som att jag hade runt 50 000.

Nu tydligen över 100 000. :victory_hand:

Tänk vad lite tid och ränta på ränta kan göra…

2 gillningar

Grattis!

Jag minns inte om jag satte in i ett eller två år, men länge var det inte innan reglerna ändrades och ISK presenterades som det nya svarta.

Får man ta ut dom innan 55år, visste jag inte men jag har samma läge som ovan
Satte inte in Så mycket men bra värdeökning. . .skall ta mitt efter 55år på 5år

Inte du, för dina är värda mer än ett prisbasbelopp. Men på fem år efter 55 är ju närmast givet.

Men det borde ju rimligtvis bli som du säger att då med hjälp av grundavdrag “får tillbaka” en del är skatten . . .det är så jag tolkar det.
Sen är det väl skönt att få en inkomst under 2025 också :wink:
Jag kommer jobba lite 2026 o sen börja ta IPS o kanske tjp 2027. .så min plan är att även i FIRE ha inkomst alla år fram till döden

Nja inte hela. Titta på ”räkna ut din skatt” på SKV. 50 papp i pensionsinkomst blir runt 8500 kr i skatt så du får tillbaka typ 6500 kr

Har liknande TJP som jag funderar på att ta ut i förskott av samma anledning. Framtida inkomst och skatt är okänd

1 gillning

Good enough, som man säger. Jag har redan mejlat Avanza. :smiley: :+1:

2 gillningar

17% skatt på pensioner är svårslaget … åtminstone före riktåldern + 1 år när skatten på pensioner går ner

Fast du räknar på pension. IPS ska räknas som tjänsteinkomst, om jag tolkar allt rätt. Då får jag andra siffror.

1 gillning

Oj, ja det har du rätt i. Hade jag ingen aning om. Tack för den lärdomen :+1:

Ja mycket bättre siffror tack vare att man då både får grund- och jobbskatteavdrag. Lite märkligt men bara att tacka och ta emot :sweat_smile:

Typ 3800 kr i skatt (Malmö kommunalskatt, du har kanske lägre) så åter 11 papp lite drygt. 7,6% skatt :partying_face:

Jag lär mig också längs vägen, men det är som att all tydlig info göms undan för att instituten ska sitta på pengarna mot avgift så länge de kan…

Ja, jag vågar inte riktigt ropa hurra, men stämmer det som det verkar göra så ser det lovande ut iaf och dumt att inte skrota det kontot nu när jag har utrymme.

Ja, jag har lägre. Man bor ju i lågskattekommun, men på de nivåerna är det väl mest nå’n hundring i slutänden som skiljer. :sweat_smile:

1 gillning

Så vad är det ni säger här? :slightly_smiling_face: Är det fördelaktigt att börja plocka IPS/TJP/PF redan vid 55 om man är i FIRE och saknar övriga inkomster? (Jag är tyvärr 0 insatt eftersom jag trodde att jag hade långt kvar :slightly_smiling_face:)

Med vissa brasklappar, men ja, så länge du kan plocka ut så du kan dra nytta av olika avdrag så finns det poänger.

1 gillning

Vilken kolunm i skattetabellen använder du? Det bör väl vara kolunm 6 då uttaget görs innan 66 års ålder?

1 gillning

IPS räknas som pension, (kolumn 6) så skatten blir ca 8,5 tusen.

2 gillningar

Tack Monica - jag litar mer på dig än de luddiga formuleringarna online. :smiley:

Och då har alltså @jfb rätt ovan att jag borde få tillbaka stora delar iom avsaknaden av annan inkomst?

Hursomhelst låter det ännu mer som att det är nu det gäller för att skrota den här irriterande posten i kalkylarket.

1 gillning

Låter klokt. Ja, men @jfb har väl alltid rätt? :grinning_face:
Inkomsten hamnar i kolumn 6 eftersom du fick ett skatteavdrag i deklarationen när du satte av till den. Nu är det payback-tajm - därav inget jobbskatteavdrag.

1 gillning

:shushing_face:

Okidoki - det är smällar man får ta då. Det känns nästan som en sanitetsåtgärd om jag ändå kan skrota den nu.

1 gillning

Säker?