Klokt avsluta IPS i förtid, när jag är utan inkomst?

Inkomst av tjänst till skillnad från inkomst av kapital?

Ja, begreppet “inkomst av tjänst” är lön, pension, A-kassa etc. Sen skiljer man på den tjänst som är pensionsgrundande eller inte. Tro mig, jag har själv tagit ut en IPS.
Det andra alternativet är “inkomst av kapital”, tex vinstskatt vid fastighetsförsäljning och ränteintäkt från sparkontot.

2 gillningar

Ah, ok, olika typ av tjänst. Jobbskatteavdrag bara på lön. Makes sense :joy::+1:

Från SKV

Exempel på inkomster som inte ger rätt till jobbskatteavdrag

• Sjukpenning från Försäkringskassan
  • Föräldrapenning
  • Ersättning från arbetslöshetskassa
  • Sjuk- och aktivitetsersättning
  • Pension
  • Egen arbetsskadelivränta
1 gillning

Om det nu blir uttag så kan jag alltså ha fog för påståendet att jag har en tjänst och inte alls är arbetsfri. :zany_face:

1 gillning

men även om du inte får göra jobbskatteavdrag för IPS så räknas väl det som en inkomst man kan göra ränteavdrag mot ( om man har lån) ?

Ja, om man har det, men det får du ju göra mot ISK-skatten också (åtminstone ett tag till).

1 gillning

Är det en diskussion som pågår? Missat något kanske :sweat_smile:

Jag målar mest fan på väggen eftersom det tuggades lite om det i samband med att man tog bort möjligheten för avdrag när det gäller konsumtionslån. Så uppfattade åtminstone jag det och jag tänker att vågar man inte skippa ränteavdraget helt så är det ju en ganska lågt hängande frukt att ge sig på detta när det nu finns ett fribelopp (150k/300k). Jag försöker bara tänka som en politiker. :joy:

1 gillning