Hej! Det här är kanske bara jag som är överdrivet fundersam men jag har hamnat i en sits där jag behöver avsluta min jämkning för inkomstår 2023. Visst måste det vara för resterande del av året som gäller då? Inte så att den jämkning som har gällt för tidigare månader försvinner så att jag hamnar i fel skattesats?
Gör bara en ny jämkning! Så att skatten blir rätt!
Arbetsgivaren har ju redan betalt in den preliminärt dragna skatten till Skattemyndigheten. Du kan sova lugnt.
Ännu enklare än att skriva en ny jämkningsansökan är väl att be arbetsgivaren strunta i jämkningen för resten av året.
Arbetsgivaren är tvungen att följa jämkningsbeslutet. Det är ju ett myndighetsbeslut.
Nja. Du behöver ju inte ens lämna beslut om jämkning till din arbetsgivare om du har ångrat dig. Bryter du då mot något myndighetsbeslut? Nej. Jämkning är frillvillig.
Inkomståret är just slut, gör det verkligen stor skillnad om din arbetsgivare drar annan skatt i december? Är tveksamt om du hinner få nytt jämkningsbesked och ge det till din arbetsgivare innan de gör lönekörningen för december (10:e brukar vara vanligt datum för lönekörningen i många bolag).
Februari är sista datum för att betala in kvarskatt över 30.000kr för att slippa betala ränta på kvarskatt. Skulle snarare satsa på att räkna ut vad skatten hamnar på för 2023 och planera för att betala in eventuell kvarskatt nästa år i februari och/eller början av maj.
Här kan du räkna ut din skatt för 2023: