Förvirrad över jämkningsbeslut

Hej!

Jag har ansökt om jämkning för 2023. Under 2023 kommer jag att ha inkomst i form av lön januari - maj och föräldrapenning juni - december.

När jag skulle fylla i ansökan stod det “Omprövningsbeslut om preliminär A-skatt ska du lämna till din huvudutbetalare. Andra utbetalade ska dra av 30 % i skatt”. Jag kontaktade Skatteverket i samband med ansökan och frågade om jag skulle tolka det som att det bara är min arbetsgivare som jag ske ge beslutet till, om de ska ses som huvudutbetalare eftersom jag kommer att få största delen av min inkomst via dem, och de bekräftade detta. Jag tyckte ändå att det lät lite konstigt att Försäkringskassan ska dra så mycket som 30 %, då det ju innebär att jag bara kommer att kunna dra fördel av jämkningen första halvan av året. Jag frågade om man inte fick två beslut, ett att lämna till min arbetsgivare och ett till Försäkringskassan, men de menade på att de enbart fattar ett beslut.

Nu när jag fick beslut så fick jag ändå två beslut. Ett där det står “På inkomsten och värdet av eventuella förmåner ska skatteavdrag vid varje utbetalningstillfälle göras med 13 %. Beslutet gäller inkomst från huvudutbetalare. På eventuella sidoinkomster ska skatteavdrag göras med 30 %”. På det andra beslutet står det “På sjukpenning, föräldrapenning, ersättning från A-kassa och annan liknande ersättning, ska skatteavdrag vid varje utbetalningstillfälle göras med 13 %. På eventuella sidoinkomster ska skatteavdrag göras med 30 %”.

Jag är nu väldigt förvirrad. Det verkar ju mer rimligt att både min arbetsgivare och Försäkringskassan ska dra lägre skatt tycker jag, men vill inte riskera att göra fel och få restskatt för att Försäkringskassan drar 13 % istället för 30 %. Jag har hittat ett stycke i instruktionerna till ansökan som jag tror kan gälla i mitt fall: " Om du tror att du kommer att byta huvudutbetalare under året ska du lägga ihop inkomsterna som du räknar med att få från den nya och den gamla utbetalade under resten av året och fylla summan i ruta 96". I beslutet ser jag att de slagit ihop min förväntade lön och föräldrapenning, även om jag fyllde i dem på olika ställen. Ska man alltså se det som att både min arbetsgivare och Försäkringskassan är mina huvudutbetalare under 2023 även om min arbetsgivare står för större delen av min inkomst, d.v.s. att båda ska dra 13 % i skatt?

Jag har försökt få svar via Skatteverket utan resultat. Alla säger olika, att Försäkringskassan antingen ska ses som sidoinkomst och att jag ska be dem dra 30 %, eller att de ska dra 13 % likt min arbetsgivare.

Någon som varit i samma situation och vet vad som gäller?

Din arbetsgivare står för din huvudinkomst från jan-maj, därefter Försäkringskassan.

Man får göra flera jämkningar under året om man vill. För enkelhets skull hade jag personligen gjort så är.

Skickat en jämkingsansökan i slutet av 2022 till Skattemyndigheten där jag angett hela min förväntade inkomst som om min arbetsgivare skulle betala ut den. Sedan hade jag i slutet av maj 2023 skickat en ny jämkningsansökan för resten av året där jag hade angett enbart Försäkringskassan som "arbetsgivare ".

1 gillning

Ok! Behöver jag göra någon ändring nu verkligen? Tänker att Skatteverket verkar ha slagit ihop mina inkomster, såsom jag borde gjort från början.

Gå in på Skatteverkets hemsida och använd “Räkna ut din skatt”. Verkar allt någorlunda riktigt, så behöver du inte göra någonting.

1 gillning

Tack, ska göra det!

Fast det blir inte helt korrekt att göra som du skriver. Skatteavdragen beräknas olika på arbetsinkomster och övriga inkomster. Ex ska aldrig sjukpenning/föräldrapenning stå med i rutan för huvudutbetalare.
Det blir såklart rätt i slutändan om man skickar in en ny ansökan men också helt onödigt arbete. Bättre att rätt skatt dras från början. :slight_smile:

@ehellm - du har gjort helt rätt. Man får alltid ett separat beslut som ska lämnas till försäkringskassan om man har inkomster därifrån.

“Var och en blir salig på sin tro”, “Alla vägar bär till Rom” osv. Detta var hur jag hade gjort.