Avsluta privatleasing i förtid. Erfarenheter

Hej Allesammans!
Tänkte starta en tråd där vi pratar om att avsluta leasing i förtid. Där vi kan ge varandra lite tips och tricks.

Lite historik.
Fick nyligen en ändrad livssituation där jag fick nytt jobb med tjänstebil. Samt sambon går hemma igen pga tillskott i familjen. Så vi tittade lite på hur vi skulle göra med vår leasingbil som vi leasat via Santander. Väldigt förmånligt avtal så vi försökte oss på en överlåtelse inom familjen. Så klart är ju Santander ett av de få bolag som inte tillåter överlåtelse eller tex. köp av bil efter avtals slut.
Däremot en annan fördel som vi snabbt insåg är att de går att lösa privatleasing avtalet i förtid så länge det gått minst ett år och det är minst 9 månader kvar av leasing. Kostnad 35% av resterande månader plus transportkostnad, kostnad för besiktning och ev. Skador och övermil. Helt OK då vi ändå inte kunde bruka bilen.

Först var man tvungen att kolla om återförsäljaren ville köpa tillbaka bilen. I vårt fall ville inte Holmgrens bil köpa tillbaka bilen.
Santander skickade då ut en återlämningsguide där man skulle boka besiktning för återlämningstest hos Opus. Bra bilder vad som var OK eller inte. Däremot var bilen tvungen att vara nytvättad och alla nycklar inkl. Servicebok var tvungen att vara med som inte var helt tydligt innan. Vi fick godkänt på besiktningen så dagen efter kontaktade vi Santander då jag fick kopia på godkänt test ifrån Opus. Santander hade redan mottagit testet och förberett "slutfakturan"på 35% av resterande hyror.

Vi har nu betalt fakturan och väntar just nu på att transportbolaget kontaktar oss.

Är det någon som varit med om just denna process tidigare och kan tala om för mig vad ni fick betala på den absolut sista fakturan? Vad kostade transporten? Fick ni betala övermil? Fick ni betala några extra skador som Opus inte upptäckt?

I min värld låter det väldigt konstigt att de inte nämner något om man får köra med bil eller ej efter besiktning. Vi hade trots allt cirka 30km till Opus enkelresa.

Tack på förhand! Dela gärna med er av era erfarenheter.