Avsnitt med Monica på fredag om pension | Vad ska vi ta upp?

Jag håller med, å det börjar politikerna inse (när det gäller den allmänna pensionen). Pensionsmyndigheten har varit tydlig med att nuvarande system är ett lappande och lagande som 1) inte längre följer livsinkomstprincipen, 2) är oerhört komplicerat att förstå.
Hanteringen av tjänstepensionen är dock mellan arbetsmarknadens parter, så den komplexiteten ligger hos dem.
Det är kort å gott löjligt komplext å det är inte rimligt att man som privatperson ska kunna alla detaljer.

6 gillningar

Jag som har rätt många år kvar skulle (om det är möjligt) vara intresserad av kvalificerade gissningar om pensionen i framtiden. Kommer pensionsåldern att höjas ytterligare? Kommer systemet att göras om? Kommer det nya systemet i så fall ge mindre/mer pengar?

3 gillningar

En egen vinkling är jobb i flera länder och hur man ska tänka med pension då. Alltså inte bara en klassisk svensk pensions setup utan pension från USA och Tyskland i mitt fall. Tänker att det blir mer och mer vanligt att lämna Svedala under ett par år.

2 gillningar

Hehe, man anar av frågorna i den här tråden att många redan vet svaren i grova drag. I alla fall vet man exakt vad man ska fråga! :blush: Blir ett riktigt intressant avsnitt, ser fram emot det.

Vet inte om det här är en fråga för avsnittet men för oss företagare med ett överskott liggande i bolaget BORDE det finnas en formell som enkelt specificerar hur man i olika perioder från 55 till 66 och därefter ska optimera uttag av lön, respektive pensioner och utdelning. Har inte räknat på det ordentligt själv men vet ju att man exempelvis efter 66 får både lägre skatt och arbetsgivaravgift. Hur matchar man dessa komponenter optimalt?

Precis som några andra så är det hur man får fram den optimala pensionsuttagningsplanen för mig om jag vill ta ut pensionen så tidigt som möjligt. Tex

1. Skall man ta ut så mkt som möjligt pensionsmässigt eller leva på privata pengar fram till ålder x
  2. Effekten av att hålla sig under brytgränsen (för inkomstskatt/ kommunalskatt)
  3. Jag har hört att det kan vara svårt att få kredit, typ kreditkortsändringar mm om man tar ut pensionen “fel” dvs typ bara lever på sina besparingar några år i väntan på att ta ut ev pension, Stämmer detta? Finns det i så fall fler “fallgropar” man skall undvika?
    Tack på förhand o ser fram emot ett intressant ansnitt
3 gillningar

Som nämnts tidigare, gärna några minuter om effekterna vid tidigare uttag av allmänpension vs. att vänta längre för att få ett högre belopp per månad (som rekomenderas när man läser i media!).
@Monica skrev lite kort om det här tidigare men jag vet inte om jag hänger med på riktigt allt…

Om jag kikar på MinPension och räknar (avrundat och i genomsnitt) på uttag av allmänpension vid 63, 65 och 67 år tycker jag det ser ut att vara ganska fördelaktigt att börja så tidigt som möjligt. Visst blir det mer per månad ju längre man väntar men samtidigt hinner det ju bli en hel del pengar in under denna tid. Som gör att man inte heller behöver nalla motsvarande belopp av övrigt sparande! Och det är i mitt fall inte möjligt att fortsätta arbeta efter 63 år.

Jag kanske räknar galet men så här får jag fram det om jag ser till bruttosiffrorna. Sen visade @Monica tidigare att även skatteeffekten blir gynnsam men inte heller där hänger jag med fullt ut. Men det borde ju vara fördelaktigt med ett lägre belopp under kortare tid om man kombinerar det med tidsbegränsat uttag av Tjp from 65 eller 67 år.

63 år: 23,000 kr/mån (allm.pension) i stället för
65 år: 25,500 kr/mån → -2,500 kr/mån → men totalt +552,000 kr (2 år) = tar 220 mån/18,4 år att få tillbaka

65 år: 25,500 kr/mån (allm.pension) i stället för
67 år 27,500 Kr/mån → -2,000 kr/mån → men totalt +612,000 kr under 2 år = tar 136 mån/11,4 år att få tillbaka

63 år: 23,000 kr/mån (allm.pension) i stället för
67 år: 27,500 Kr/mån → -4,500 kr/mån → men totalt 1,104,000 kr under 4 år = tar 245 mån/20,5 år att få tillbaka

Sen beror naturligtvis mycket på hur länge man lever men jag tror som de flesta andra att man gör av med mindre och mindre pengar ju äldre man blir…

7 gillningar

Garanti pension höjs bara för befintliga pensionärer, varför ej för alla?dom kommande, pensionärer får det sämmre,pension, varför är detta så orättvist?,har jobbat i 47år, pension på 11.500kr netto,men,har,3 år kvar till pension, varför straffas vi som jobbar??

Jag tycker att det skulle vara intressant att höra dig resonera kring om man önskar sluta arbeta runt 60/61/62 men inte börja ta ut allmän pension (utan leva på privat sparande).
Hur man kan experimentera under åren 61-68 med t ex tjänstepension, fördelar/nackdelar, eller om man ska börja plocka ut allmän pension och spara det privata sparandet.

3 gillningar

Finns det några särskilda pensionstips för de som jobbar statligt?

3 gillningar

Kanske är för sen. Men skulle gärna vilja förstå mer kring skatteväxling och fördelar annat än det uppenbara att det blir mer pengar till TP. T ex möjligheter till uttag redan från 55? Detta verkar dick inte gå att simulera på minpension.se.

2 gillningar

Stänger tråden med tanke på att intervjun publicerades idag som veckans avsnitt (317). :slight_smile:

Stort tack till alla er som läste och ställde frågor! Hoppas ni blir nöjda med svaren. :heart:

2 gillningar