Backtest: Emerging Mkts / US portfolio med ombalansering

Har en längre tid haft en ide att bygga en portfölj med två tillgångsslag, Emerging Markets och USA/Developed Markets.

Anledningen till detta är att de har låg korrelation, särskilt Kina som är en stor del av EM och i princip okorrelerad med DM.

Det har låtit som en bra ide rent intuitivt men jag har inte gjort några backtest förrän häromdagen. Blev ganska förvånad av resultatet.

Jag använde SP500 som benchmark med årlig ombalansering, och tre olika fördelningar. Obligationerna kan man ha med eller inte, resultatet är åt samma håll.

Använde mig av https://www.portfoliovisualizer.com/

Portfolios

1990-2022, årlig ombalansering

2000-2022, årlig ombalansering

Tankar? Väldigt sugen på att bygga en sån här portfölj. Har bara svårt att bestämma mig för om jag ska köra EM eller Kina, och US, DM, eller Global som andra tillgången.

1 gillning

Korrelation mellan Kinas index CSI300 och SP500 kan man se här:

Tolkning: potentiellt högre avkastning till priset av ökad risk? Prova att lägga till 10% krypto också och se vad som händer. Då får du ännu högre potentiell avkastning till ännu högre risk (eller åtminstone volatilitet). :slight_smile:

Sortino och Sharpe är bättre med denna portfölj än enbart SP500. Men högre drawdown.

Har du testat med hävstång? Jag får nämligen helt andra siffror när jag kör samma test som dig :thinking:

40/40/20 fördelning, 2000-2022, årlig ombalansering:

Du kan hitta korrelationerna här:

EM är fortfarande relativt högt korrelerat med US (0.78) och DM-ex US (0.88), men något mindre än än korrelationen mellan US och övriga DM (0.89). Generellt så tror jag dock man har nytta över mer geografisk diversifiering än enbart 100% EM/China (speciellt med tanke på att landsrisken kanske inte är helt inprisad i EM). Själv gör jag en liten tilt mot billigare marknader (i termer av CAPE/PE osv) jämfört med marknadsvikt, som är cirka 55/30/15 för US/DM/EM, och kör 40/40/20 istället.

Fick för övrigt också samma resultat som @Zino. Vilka hävstångsinställningar har du använt?

3 gillningar

Någon som kan ta Framtest :thinking::wink:. Det ger mycket mer än backtesta hit och dit tycker jag. Att kunna se i framtiden brukar ge överavkastning mot index. :person_facepalming:

3 gillningar

Vänta lite Jacke…

Min framtest visar att ett brett globalt index kommer att snittavkasta årligen typ 5% + inflationen under nästa 50 år.

Förresten, @chineseinvestor , vad är tanken bakom denna portfölj? Och detta är ingen kritik. 80/20 med hög risk? Eller är det bara så att du gillar/tror på EM och high yield? HY har ju väldigt hög korrelation mot aktier, så vanligtvis tar man andra typer av räntor i en blandportfölj. Själv gillar jag ju HY och generellt företagslån som ide, där hamnar dina pengar faktiskt till bolag som behöver dom till sin tillväxt och innovationer.

2 gillningar

Ok tackar. Helt nöjd med framtestet :heart_eyes:.

3 gillningar

jag får också andra siffror nu :joy: använde inte medvetet hävstång eller annat…

1 gillning