Baka in billån i huslånet (kluring)

Det beror på hur hög belåningen är på huset, hade jag tänkt (om du ska använda pengarna att investera alltså).

Men varför ska bilen säljas? Ska du inte ha bil i fortsättningen? Hur ska den finansieras? I så fall är det väl utmärkt att baka in den i huslånet. Du kan göra extra amorteringar om du vill att skulden på bilen ska vara borta när bilen är slut.

Många i tråden och även generellt förordar att man skall låna till max och satsa på börsen.
Det är inte RIKTIGT så enkelt. Det finns såväl börs- som bostadskrascher, jag tror inte alla minns det. (min första tvåa i Vasastaden köpte jag i Gula Tidningen) 1992 tror jag det var.

(skulle dock ej sålt den då den 12-dubblats sen dess)

hursomhelst - det jag vill säga är att man måste orka stå ut med en bostads- och börskrasch, jag är personligen bostadsbelånad till 30%, på både sommarställe och bostadsrätt. I ett sånt läge finns aldrig anledning att amortera. jag har ALDRIG månadsamorterat, utan inflationen räcker som amortering - gott och väl och mer därtill.

I princip skulle det ju lönat sig med negativ amortering, dvs att banken skjuter in ett par tusenlappar i månaden på en indexfond samt ökar lånet med motsvarande.

Alla som kämpar mot noll-lån har jag aldrig fattat mig på. Vad exakt är det för mening att dö med fastigheter värda 10-20 miljoner och levt ett liv närmast under miserabla förhållanden?

2 gillningar

Ok, ett långt inlägg om att vara lite lagom? Håller mestadels med! :wink:

Jag tycker att hela frågan återgår till om du borde gå upp till 85% belåning för att investera hela det kapitalet på börsen eller inte?

Du kommer betala ofantligt mycket mer i ränta på den där Teslan om du bakar in den i bolånet OCH minskar amorteringen. 6% på 5 år är mindre pengar än 2,5% på 30 år…

Säg att du vill byta till ett större/dyrare boende om ett par år, ja då ligger det 280 tusen kronor Tesla där i ditt nuvarande bolån som du inte kan använda som handpenning.

Visst, går det bra på börsen så kan man givetvis tjäna på upplägget, men då är vi ju tillbaka på den ursprungliga frågan, om man ska maxbelåna och investera allt? Din riskprofil går upp betänkligt med ett sådant upplägg.

Att flytta bilen till bolånet MEN fortsätta samma amortering är ju däremot en kostnadsbesparing, för då får du den bättre räntan utan att egentligen förändra risken.

3 gillningar