Balansera lån hus/lägenhet

Har idag hus med belåningsgrad 58 % och belåningsgrad 81% på en bostadsrätt som hyrs i perioder i fjällen. Tänker att jag vill komma ner under 70% på lägenheten genom att delvis låna upp på huset+ en insättning från sparkonto. Finns pantbrev uttagna så ingen peng där.

Tänker jag rätt här? Iden är att slippa amortera 2% och investera pengarna istället.

Hur mycket lån har du totalt ? Och hamnar du under 4,5 X din årsinkomst ?

Anledningen till att jag frågar är att du troligtvis inte köpte dessa bostäder samtidigt, och jag gör ett annat antagande att bolånen inte är från en och samma bank.

Om ovan antagande är korrekt, innebär det att en av bankerna inte känner till den andra bostaden (eller iallafall inte räknade med den bolåneskulden i samband med första bolåneansökan)

Gör du utökning på huset (som har LTV på 58%) behöver du ange att du även har en bostadsrätt. De kommer då ta hänsyn till den skulden (bolånet på lägenheten) och räkna med de i totalskulden på bägge dina bolån. Blir skulden då över 4,5x din årsinkomst så kommer de addera ytterligare 1% på din amortering för huset.

Om inga ovan antagande är korrekt, och totalskulden inte överstigen 4,5x din årsinkomst så ska de fungera fint :slight_smile: Så länge belåningsgraden på huset understiger 70% efter utökningen

Har lån i samma bank och ligger ledigt under 4.5 med ett par miljoner tillgodo.

Lägenheten generar lite vinst och bär sina egna kostnader men vill ändå för kassaflödet hålla nere de månatliga utgifterna då det kanske inte är för evigt.

Då ska det fungera fint :slight_smile:

Prata med din bank och din rådgivare, du bör få svar på de ganska snabbt.

Är med på att balansera om lånen. Att amortera för att slippa amortera vet jag inte? Inte fel men kanske kan vänta tills det räcker att obalanserna lånen. Att ha lite räkningar höjer känslan av att vara rik så kan finnas emetionella argument för att amortera ner under 70%.

Har pengar att amortera ner till 70% med engångsbelopp nu idag.

Grejen är att minska amorteringen på lägenheten och frigöra för att investera istället för att amortera. Blir 25tkr / år mer kapital i en indexfond.