Bank man kan maila med

Jag har swedbank och skulle vilja göra en omvärdering av mitt hus. Då inser jag att enda sättet att få kontakt med dem är att chatta med en värdelös AI-robot, ringa eller besöka ett kontor. Hopplöst för mig, jag har inte tid till det, jag vill skicka ett meddelande, helst inloggad i internetbanken så man sen slipper ringa upp och verifiera att jag är jag.

Så, nu vill jag byta bank. Finns det nån av bankerna som har bra fungerande mail-funktion?

3 gillningar

Testat att be AI-chatten om att bli kopplad till en person?

Funkade för mig för något halvår sedan i alla fall. Det brukar funka hos de flesta kundtjänster.

3 gillningar

Tror någon nämnt att Swedbank har meddelandefunktionen för premiumkunder eller liknande. Vanliga kunder hänvisas till chat eller telefon.
Jag kan minnas fel.
Men i många system brukar man kunna få chat-bot till att koppla vidare till en person. Prova. Begär det flera gånger, så kanske den kopplar dig vidare

1 gillning

Nej, den verkar inte vara öppen för alla.
Vilken “status” har du?
Premiumkund eller något liknande?

1 gillning

Vet tyvärr inte vad beloppen är för lån och investeringar.
Jag har konto, men är inte Premiumkund.
Jag kan inte skicka meddelanden men kan begära chat-bot koppla mig till en person.
Men där kan det vara lång kö.

1 gillning

Nordea, Swedbank och Sparbankerna tillåter detta genom appen. Smidigt.

2 gillningar

När jag hade bolån hos LF gick det utmärkt att skicka mail till den personliga bankmannen (vars juridiska kön var kvinna :blush:). Hos hypoteket går det utmärkt att chatta om det mesta. Vid mer komplexa frågor har det ringt upp. Men om du ska omvärdera huset får du nog räkna med att någon på banken vill prata med dig. Kan ju krävas värdering av mäklare med som kräver tid och energi… :wink:

1 gillning

Funkar bra hos LF som någon (några?) tidigare i tråden också skrivit. Inloggat läge i appen.

1 gillning

LF har inte gjort mig besviken hittills när jag mejlat i inloggat läge.

1 gillning

Handelsbanken var lika svårt för min del. Jag har även Avanza, där fungerar det utan svårigheter.

Även ICA-banken och Skandiabanken stöder säkra meddelanden. De senare rekommenderar dock chatten vid brådskande ärenden.

Jag har haft LF ganska länge, jag har t.om telefonnummer till min bankman(kvinna) , fast egentligen vill dom ju att man ska ta kontakt inloggad via appen/webben för att ha verifierad identitet. Så det konkreta från samtal har jag fått skriva i efterhand för att få ett officiellt ärende.

Har en lokal sparbank, där kan jag skriva meddelande inne i appen till min privata bankman.

1 gillning

På LF har jag telefon samt mail till min bankkontakt.

Har dock bolån på Nordea, där skickar man ett meddelande i appen eller på hemsidan. Så svarar dom som meddelande eller ringer upp om man vill. Just meddelandefunktionen fungerar bra , annars har jag inte mycket gott att säga om Nordea.

Vet inte hur det är om man inte redan är kund men LF har säkra meddelanden i inloggat läge vilket låter som vad du efterfrågar.

Jag har Swedbank och skickar meddelande i inloggat läge och det funkar alltid. Inom 2 dagar återkopplar dom.

så hade jag det förut, men nu hittar jag det inte nånstans när jag är inloggad. jag är nån form av premium kund

Tio tecken

1 gillning

Länsförsäkringar

Skrotningen påbörjades 2023.

Svar från handläggare:

Det är dessvärre inte längre möjligt att kontakta oss via meddelanden.

OK. Om jag blir sk. premiumkund eller private-bankingkund, får jag då den möjligheten?

Nej, möjligheten att skicka meddelanden till oss via appen och internetbanken är inte längre möjlig. Vänligen gå via följande länk för att läsa mer om vad som ingår i premium och private banking: Banktjänster för din vardagsekonomi - Våra kundpaket | Swedbank

Kortfattat: Byt bank. Ex. fristående sparbank eller LF.

3 gillningar