Ursäkta en dum fråga men kan man inte bara ta ut pengarna kontant? Ner i en sopsäck och gå över till säljaren skriv under och överlämna säcken med sedlar?
Då får säljaren ett delikat problem på halsen, nämligen att försöka tvätta en miljon i kontanter. Det är OP:s problem gånger fast sju resor värre, ungefär.
Och varför skulle säljaren vilja ta en sådan risk?
En säck som kan bli stulen och sen ingen bank som vill ta emot säcken med pengar.
Säljaren har ju ett kontrakt på en hus försäljning? Gäller inte det som underlag? Om man inte får köpa för pengarna på banken och man inte får ta ut pengarna från banken häller börjar man ju undra om det ens finns pengar på banken?
Nej då. Läs DI, banker hjälper gärna kriminella. De är som polisen, organisationerna jagar främst svenssons.
Har läst om en person som blivit nekad detta i någon tråd.
Banken köpte inte att han bara ville ha pengarna i madrassen utan förutsatte att pengarna skulle användas till kriminalitet eller terrorism. Nu är det ju iofs till ett köp.
Men om köparens banken skulle gå med på att ta ut pengarna då, vad ska då säljaren göra? Säljarens bank kräver säkert att pengarna ska spåras, och det hade ju köparen bank problem med.
Har man inte snuskigt mycket pengar får man finna sig i att rättigheterna tas ifrån oss för att resultera i ett samhälle där ordet “sparande” bara förekommer i historieböckerna.
Jag misstänker att du inte är speciellt mottaglig för argument, men jag gör ett försök.
Under mer än 40 år i tre olika banker har jag aldrig någonsin uppplevt art banken försökt skydda kriminella aktiviteter.
En gång råkade jag däremot ut för att en kund förfalskade fakturor för att belåna i banken.
Men visst. Brottslighet förekommer i alla organisationer i Sverige, även i banker.
Ja det var ju en trevlig ingång till diskussion. Men din bakgrund förklarar varför du har svårt att ta till dig av kritik kring banker.
Det var nog lite otydligt formulerat från min sida dock. Med “bankerna hjälper gärna kriminella” menar jag att man uppenbart har kontrollsystem som inte fångar riktiga brottslingar men däremot, lika uppenbart, fångar massor av svenssons. Och man är ointresserad av att rätta till det. Möjligen, men mindre sannolikt saknar man kompetens.
Jag kan försäkra dig om, inte minst av egen erfarenhet, är att den “normala” banktjänstemannen avskyr nuvarande ordning där man tvingas jaga vanliga " Svenssons" i många fall helt i onödan.
Samtidigt vill jag också påpeka att i många fall har jakten på penningtvätt givit resultat. Det är betydligt svårare nu för tiden att bedriva penningtvätt än förr. Visst sjutton undviker man många lagbrott med dagens regler.
Ja, jag skrev ju inte om normala banktjänstemän. Jag betvivlar inte det alls. Men bankerna styrs ju av några helt andra, dvs ägare/styrelse tillsammans med högre ledning.
Du har helt klart en poäng med vad du säger.
Banker medvetet granskar inte företagskonton lika noggrant för det kräver mer resurser och kostar mer pengar. Enklare jaga Agda 85 år och be henne komma in med massa underlag digitalt.
Nja, nog har det skett en enorm förändring. Förr i världen kunde en person komma in med en plastkasse innehållande 200 000 kr i hundralappar för att köpa en pizzeria. Helt omöjligt idag!
Såsom jag förstått det så gör inte vanliga banktjänstemän några sådana kontroller längre när jag varit i kontakt med banker. Utan detta görs av en speciell avdelning centralt. Kan vara olika på olika banker.
Rätt uppfattat. Utredningar slipper man. Däremot står man “i fronten” och det kommer in en kund med 50 000 kr i hundralappar som hen vill växla in, så får även “underhuggarna” sin släng av sleven.
Likaså om någon vill öppna ett företagskonto, så är det inte alltid helt lätt…
Med tanke på det som avhandlats i tråden:
Kan det bli ett problem när man sparat hos tex Lysa, Avanza eller Nordnet och sedan för över pengar till sitt lönekonto i annan bank för att göra en större betalning? I så fall borde ju L, A & N skapa möjlighet att betala direkt därifrån.
Jag och valt att spara i både Avanza och en av storbankerna. Behöver du använda en större summa pengar och har dessa i en nischbank så kan det absolut blir problem.
Jag har mitt sparkapital hos Marginalen och Lysa. Marginalen är ju en fullvärdig bank så det känns tryggt även om man inte kan räntemaximera alltid, men jag jagar inte hundradels procent.
Känns som att man i slutet av året bör spara kopior på alla transaktioner som gjorts under året i banker, kreditinstitut och investeringskonton etc. Att få fram dem flera år i efterhand kan vara svårt och dessutom kosta en del.
Ville få fram kopior på de transaktioner som gjorts från ett existerande dödsbo sedan 2019. Men före 2021 kunde jag inte se det själv. De måste in i andra system och det skulle kosta 1000 och uppåt beroende på tiden de behövde, vilket kunde bli dyrt då jag inte kunde ge dem några kontonummer från dödsboet att leta efter. Räckte inte med den avlidnes namn och personnummer. Det är flera olika kontonummer och annat.
När jag ville kika på transaktioner i min egna bank var det likadant, före 2021 var någon anställd tvungen att gå in i andra system. Det försvinner tydligen också information om transaktionerna efter ett tag, så bara nummer mm finns kvar, vilket gör det svårt att hitta det man söker.
Man borde väl på samma sätt spara alla transaktioner från alla arbetsgivare för att bevisa att man fått lön under alla år. Utifall man i framtiden kommer behöva bevisa var pengarna kommer ifrån.
Likaså alla transaktioner från sin vanliga bank till nischbank där man har sina besparingar på bankkonto eller investerade i någon produkt.
@Martin08 Hur ska man spara dom? Skärmdumpar? Utskrifter av webbsidan?
Om inte banken verifierar dessa kan man ju bara ljuga ihop något, och om dom verifierar så behövs dom ju inte från första början.
Ja, det var ju knappast Svenssons som gjorde miljardöverföringarna hos Swedbank i Baltikum.
I och med att miljardöverföringarna rimligen är färre till antalet än Svenssons tusen kronors överföringar borde det innebär mindre jobb för bankerna att granska de få miljardöverföringarna än alla Svenssons överföringar.
Blir lite som i Bibeln: " Sila mygg…"