Jobbar på storbank ej Swedbank men har av olika anledningar blivit tvungen att ha med Swedbank att göra senaste åren.
Har även drivit flera företag och haft SHB med personlig bankman (vice kontorschefen) och bemötande därefter.
Har även SEB för ett av bolagen.
Genomgående är Swedbank horribla att ha att göra med. Det är omöjligt att få prata med någon vettig person där eller att få tag på dem över huvud taget. Känslan är att bli behandlad av den man möter som att man är mindervärdig och bara ett problem.
Meningen är inte att låta häftig utan bara att i min erfarenhet är Swedbank helt hopplösa. Förstår inte hur folk orkar med dem.
Förra året förde jag över en liknande summa direkt från mitt bankkonto till säljarens konto när jag köpte en liten fastighet kontant. Därefter skickade jag in några dokument till lantmäteriet och betalade för deras tjänst och fick ut lagfarten. Några månader senare fick jag ett brev från min bank där de ville veta var mina pengar kom ifrån och vad den överförda summan användes till samt vad jag hade för relation till mottagaren. Jag svarade plikttroget med sanningen på deras brev och hörde inget mer.
Jag håller med om att Swedbanks Baltikumaffärer är en skamfläck. Dessvärre tror jag inte att SEB skötte sig bra heller.
Vad gäller Sverige så gör Penningtvättslagen att bankerna måste göra vissa åtgärder. Jag ser själv hur en av de bankkontor som jag har arbetat på har anställt ett stort antal medarbetare just för detta ändamål.
Detta är en stor kostnad för banken. Eftersom bankens största mål är att tjäna pengsr svider detta rejält för bankerna, så det är inget som man gör frivilligt.
En killgissning. På grund av Baltikum är Swedbank extra försiktig för att inte få Finansinspektionen på sig, vilket tyvärr går ut över de vanliga kunderna.
@Nestor, vad tror du bankerna ser allvarligast på med tanke på penningtvättslagen?
Var en kontoinnehavares pengar kommer ifrån.
Anledningen till varför pengar förs över till annan person/företag.
Vad kontoinnehavarens relation är till den person/företag som pengarna förs över till.
Behandlar bankerna individer mildare än företag.
Håller absolut med dig då till och med oskyldiga Svensson numera hatar sin egen bank.
Kanske bankerna borde vara mer öppna och ödmjuka samt informera och klargöra varför de anser sig tvingade att agera som de gör istället för att stumt skicka ut brev med hot om att stänga en medborgares konto om hen inte svarar på bankens frågor inom 14 dagar. I brevet står dessutom att de inte tar emot Rekbrev som svar och att de inte har någon man kan kontakta i ärendet, vilket åtminstone jag anser att de borde ha.
Gjorde en överföring till utlandet förra året.
Ska ta 2-3 dagar.
Efter en vecka hör mottagaren av sig och säger att hen inte fått pengarna.
Ringer banken och de säger att de inte vet vad som hänt och att de ska kolla upp.
Ringer igen efter 4-5 dagar och undrar vad som händer. Får då reda på att överföringen fastnat hos Compliance avdelningen.
Frågar varför jag inte blivit informerad.
“Vi granskar alla transaktioner och kan inte informera alla kunder. Vi vill inte ha den diskussionen och vi har inte tid till det, då skulle vi inte göra något annat.”
Jag vågar inte spekulera om detta. Rent allmänt handlar det väl inte om vad bankerna ser allvarligt på, utan hur lagen är utformad. Vad jag vet görs det i lagen ingen skillnad på företag och privatpersoner.
Jag håller fullständigt med dig om att bankernas information till kunderna är undermålig.
Det är inte bankens skylighet att informera om utländska överföring lyckas eller inte. Det är avsändare och mottagares ansvar eftersom banken inte vet bankuppgifter är helt rätt eller fel. Det är många utländska banker har inte SEK konto och behöver en mellanbank (corresponding bank) som fördröjer överföring dvs avsändare bank-mellanbank-mottagare. Mitt fall var utländsk bank A-Nordea-SEB…
Jag har dessutom den erfarenheten att amerikanska banker inte var allt för snabba att effektuera insättningen på kundesn konto när väl pengarna kommit fram. Detta var dock i forntiden, så det är förhoppningsvis bättre nu.
Jag fick förfråga (enkät) från banken då och då om att jag skull göra utländska överföring. Det är konstigt att compliance avdelning inblandade. Överförde du mer än 150000kr eller ett stort belopp?
Jag ska bytta banken om bankens compliance avdelning slösar tid att utreda en utländsk överföring som är 15000kr. Om det är USD15000, är det lämpligt. Det kanske är bra att skapa jobbmöjlighet i Sverige.
Det är nog som @Nestor säger att “tvättlagen” kostar bankerna mycket pengar och att de helt enkelt inte anser att de har tid att vara transparanta och informera oss kunder. Personligen tycker jag att det skulle ingå i lagen att informera de kunder som drabbas. Som det är nu blir bankerna ansedda som extremt arroganta och gör sig själva till hatobjekt men det kanske inte spelar dem någon roll för till slut kommer de sannolikt att uppföra sig likadant allihop och då hjälper det inte för oss att byta bank.
Personligen har jag drabbats tre gånger av svenska banker helt i onödan och det senaste påhoppet blev aldrig riktigt utrett då vi hamnade i ett moment 22 där jag skulle förse banken med mer utförlig information men de ville inte säga vilken information de förväntade sig och jag lyckades inte gissa så jag kan inget mer göra men drabbas heller inte ekonomiskt så jag struntar i det.