Banken nekar kontanttillträde hus

Ur ett juridiskt perspektiv är penningtvättslagstiftningen unik då oskuld ska bevisas. Pengar betraktas alltså som svarta tills de har bevisats vara vita.
I alla andra brott ska ju skuld bevisas.
Man kanske bör fråga dig varför penningtvättslsgstiftningen har denna speciella ställning?

1 gillning

Det är ju också lite märkligt att pengar som kontrollerats och kommit in i banksystemet plötsligt blir misstänkta igen när de byter bank.

5 gillningar

Jag tog en printscreen på avaza, det räckte som underlag…

Transaktioner brukar gå att spara ner som Excel- eller pdf-fil. Antingen alla transaktioner eller enstaka. Beror på banken.

För mitt konto kan jag söka ut på datum, period, namn, text. Spara enstaka transaktioner, alla för ett visst mottagare/avsändare, eller alla för hela kontot.

Men inte för kreditkortet. För kortet är jag tvungen att skrolla mig igenom transaktionerna om jag vill hitta och spara en enstaka transaktion. Alternativt alla transaktioner.

Vi fick betala 6000kr för kontant överföring när vi köpte lägenhet för 850 000. Det var helt galet med pappersexercis. Vi var tvungna att ta screenshot från avanza på försäljning av aktier/fonder, skriva ut kontoutdrag på vårt lönekonto (fast överföringen gick från LF till Avanza och nu tillbaka). Vid själva tillträdesdagen fick vår bank och säljarens bank vara uppkopplade samtidigt som vi satt hos mäklare för att verifiera överföringen. När vi sedan sålde lägenheten var det ännu mera klödd att få tillbaka pengarna på Avanza genom LF. De hade någon regel att man max får överföra 250k/veckan. Överföringen skulle ske via telefonbanken och varje gång fick vi skicka in underlaget från försäljningen. Det tog 5 veckor!

Nästa gång kommer vi ta ett lån, se glada ut, sen amortera så kraftigt varje månad istället.

1 gillning

Det gjorde vi med. Men det är ju sjukt enkelt att ändra i valfritt bildhanteringsprogram om man nu skulle vilja. Förstår inte hur detta kan anses som styrkande av transaktion? Men, men… så länge byråkratin kan sysselsätta ytterligare en pappersvändare är det väl ok :rofl:

2 gillningar

Det är ännu enklare att bara öppna html vyn i webbläsaren. Ändra siffran och sen ta en print screen. Du behöver inte ens fundera på rätt font/placering eller andra bild artifakter.

2 gillningar

Det är ju till för att banken ska kunna säga “vi hade ingen aaaaning”, inte för att de vill veta något.

Denna tråd visar väl att dom traditionella bankerna gått ur tiden och en decentralisering krävs men jsg tror vi pratar max 10-15 år innan det sker

2 gillningar

Här kommer mina erfarenhetet om det nu hjälper.

2018 köpte jag en bostadsrätt för 1.875.000. Finansierade genom försäljning av aktier och hade ingen bank inkopplad. Förde över pengarna i omgångar till mäklarens klientmedelkonto. Fick inga som helst frågor då.

2022 var ett bra år på börsen. Sålde av efter massiva uppgångar i bland annat SSAB och hade då dryga 6.000.000 på mitt Avanza konto.

La ett bud på ett hus, 6 mille prick. Tänkte att jag skulle göra likadant men nu var det tvärstopp! En bank måste vara med.

Flyttade övet mina 6 mille från avanza till mitt konto hos swedbank, fick ingen fråga då.

Ringde Swedbank, berättade om situationen och fick tid för möte. Blev förberedd på att jag skulle ta med så mycket underlag som möjligt på pengarnas ursprung.

Tog några timmar att samla ihop bland annat gamla deklarationer från 2005 och framåt samt skriva ut alla k-4 blanketter och 100-tals transaktionsunderlag från Avanza.

Jag valde att förbereda banken på att jag ville ha ett lån på 500.000 med rörlig ränta. Mest för att vara mer intressant för dem.

Mötet gick bra men det var svettiga 3 veckor innan jag fick besked.

När jag, 2 månader efter tillträde till huset, så fick pengarna från försäljningen av lägenheten ringde jag swedbank för att betala av 400.000.

Skrattade lite när de frågade vart jag fått pengarna från. “Från er”, svarade jag. De nöjde sig inte med det så jag fick återigen inkomma med underlag.

Samma visa när jag slutbetalade lånet med 86.000.

“Vart kommer pengarna från”

4 gillningar

Hänt mig också. Fått vänta några månader tills arvsskiftesgruppen var “klara”.
Tack för tipset om Konsumentverket.

Du har väl inte upplevt det eftersom du inte är på den nivån. Du kan väl följa nyhetsrapporteringen?

En bit upp i hierarkin var jag trots allt, även om banken var liten…

Ett aktivt främjande av kriminella aktiviter torde vara extremt ovanligt. Vad jag vet så har ingen svensk bankchef i ledande ställning blivit fälld för ekobrott.

Däremot har de kontroller som gjorts varit extremt dåliga historiskt sett. Den svenska naiviteten firade triumfer även i bankerna. Vad jag förstår har detta ändrats extremt mycket de senaste åren.

Vi har svävat ut från ämnet. Återkom gärna och tala om hur det gick.

Samma utveckling har skett i våra största exportbolag, att betala ut mutor är idag helt omöjligt men på 80- och 90-talet var det inte helt ovanligt.

1 gillning

Byt bank, hela Swedbank är riktiga rötägg.

4 gillningar

Efter att ha fått blankt nej från tre olika handläggare på swedbank och flertalet samtal till olika kontor och chefer (som enbart svarade “lagt beslut ligger”) lyckades mäklaren få tag på någon på swedbank som till slut gick med på att titta på det, och nu några veckor senare blev det godkänt, alltså inga skumma affärer i min hushållsekonomi. Hur mäklaren fick dem att ändra sig vet jag inte.

6 gillningar

Grattis! Skönt att det löste sig för dig. Mäklaren kliade nog bara rätt person lite på ryggen.

Swedbank är helt hopplösa med detta om “penningtvättlagen”.
Byt bank :grin:

1 gillning

Ja, det var ju trevligt att det fanns någon vettig person på banken. Problemet i en toppstyrd organisation är att medarbetarna blir rädda och “tar det säkra för det osäkra”, allt för att ha ryggen fri.

Tyvärr finns nog problemen inte bara hos Swedbank.

1 gillning