Bankkonto på 7% ränta med insättningsgaranti?

Om jag ska var ärlig så det tycker jag inte någon ballong har spruckit än, även fast räntorna höjts extremt snabbt. När banker och fastighetsbolag börjar konka och arbetslösheten är mycket hög då kan vi prata om ballong som spricker.

Min poäng är bara att ekonomisk teorier är just teorier. Även de mest intelligenta forskarna kliade sig nog i huvudet av att man inte fick upp inflationen med låg/krisräntor…

1 gillning

Om räntorna är 7% långvarigt så måste inflationen också vara hög långvarigt tänker jag. Då borde även värdet på aktier och andra tillgångar stiga med inflationen + avkastning långsiktigt, så aktier borde stiga betydlig mer än 7% också. Bättre att satsa på aktier alltså, om man avser placera pengarna under längre tid.

I min värld är det något fundamentalt fel om långivarna inte får så pass betalt att man, åtminstone över tid, är någorlunda i takt med inflationen.

Något annat innebär en gigantisk förmögenhetsöverföring från långivare till låntagare. Det är ju detta vi råkar ut för just nu. Riksbanken har dragit på sig ett gigantisk underskott eftersom man köpt obligationermed låg ränta. Vem får stå för detta? Svenska folket, givetvis.

2 gillningar