Bankkonto, räntefonder och tumregler och antaganden 2023

Ja, Lysa har ju nästan 50% av deras ränteportfölj i just dessa obligationsfonder vi diskuterar i denna tråden:

Största skillnaden gentemot att ha Lysa och AMF räntefond Lång/Mix är att man måste betala ca 3 gånger så hög avgift för Lysa, men med fördelen att det är väldigt enkelt. Risken för att bli handelsstoppad bör vara högre i Lysa eftersom dom har så många underliggande fonder.

Vet inte helt ärligt, tror jämförelsen är att äga en svensk obligationsfond vs flera Captor fonder, som tex Iris, Global Credit och/eller HY. Har väldigt svårt att bedömma hur stor risken är för att Captors fonder handelsstoppas, dom äger ju inte dom globala räntepapperna fysiskt, utan replikerar dom endast syntetiskt med derivat/swappar, med svenska bostadskrediter som säkerhet.
Att hålla ett par eller tre captorfonder med högre volatilitet kan säkert göra en portfölj teoretiskt mer effektiv, men introducerar också en beteenderisk i min mening. Är väldigt svårt att förstå hur dom fungerar och vad man faktiskt äger. Skulle inte rekommendera någon i min närhet att köpa dom enbart av den anledningen, enklare billigare och antagligen bättre i längden att endast ha en svensk obligationsfond tycker jag.

Håller med

Tror inte du missförstått något, tror bara vi är ovana att se Jan lobba så hårt för Captors halvdyra specialfonder framför billiga breda total market-alternativen :joy:

4 gillningar