Okej så den förväntade avkastningen är runt 1% lägre men med en stor portfölj är det nog värt den lite bättre nattsömnen.
Det är nog bra med en lite ‘dyrare’ fond med mest statsobligationer och en lite ‘billigare’ med mest svenska obligationer av olika slag, precis lagom kanske.
A big reason is that economic data has been stronger than forecast.
Although a stronger economy is good news generally, the Fed right now needs a cooler economy to bring down inflation.
That means the Fed may need to continue keeping rates high for a while longer, given that inflation still remains above the Fed’s inflation target of 2%.
Wall Street is also worried about the U.S. government’s growing debt levels, a big reason why Fitch Ratings decided to downgrade the country’s bond rating by one notch from the previous top-rated AAA to AA+.
The U.S. budget deficit surged in the latest fiscal year, in part over increased spending and slowing tax revenues.
There are also more technical reasons.
A big one is that there is less demand for bonds from an institution that has been one of their biggest buyers for years: the Fed.
During the COVID-19 pandemic, the central bank bought trillions of dollars’ worth of fixed-income securities. But since 2021, it has been reducing the size of that portfolio as a way to help reduce inflation by removing some of the money from the financial system.
“Making conditions even more challenging is the absence of the Fed as a buyer of first, last or any resort,” according to Nixon.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: det är skillnad på räntor och räntor och på portfölj och portfölj.
Istället för att försöka sätta samman en “ränteportfölj” och kombinera den med en “aktieportfölj” så bör man sätta ihop en portfölj med både räntor och aktier utifrån de kriterier man värderar. I vissa portföljer passar vissa typer av räntor och i andra portföljer passat andra typer av räntor och i många portföljer så kan man ersätta räntor helt med bankkonto.
Så mitt förslag är att sätta ihop ett antal olika förslag med olika räntor (typ det Opti gjort) och se om man kan hitta en röd tråd.
Snyggt! Hade varit trevligt om det gick att få till kategorisering av fördelningen på papperna till istället för Bransch till tex:
Stat
Kommun
Bostad
Bank
Företag
Eller liknande så man ser vad fonden lånar pengarna till. Vet inte om det är möjligt på ett enkelt sätt att få ut det från FIs data dock.
Du får gärna ta en titt på rådata och komma med tips på hur/om man skulle kunna göra det. Man har bara instrumentnamnen att tillgå när det gäller räntor… ex:
UK Govt 4.75 % 07/301207
German Govt 0.5% 250215
European Bank Recon & Dev 0.875% 20290207
European Investment Bank 1.5% 20270302
Fastighets Balder 1.875% 20250314
osv…
Det var/är en hel del specialparsning bara att tolka alla olika datumformat
Precis det jag menade med varför det inte finns lagar & regler som ställer krav på räntefonder rapporterar strukturerat och detaljerat (som aktiefonder). Lite märkligt är det och inte så konstigt räntefonder blir ”svårt”.
MorningStar som väl är minst dålig (portfölj vyn) där finns ibland komplett info, ibland delvis, ibland ingenting. Antar att det kan bero på att de gav upp att försöka tolka FI data
Kanske en fråga @janbolmeson kan ta upp i sitt nätverk för att se om det är en fråga som kunde få lite mer tryck från oss kunder.
Jag menar, de flesta av oss kommer ju att behöva räntefonder för att dra ner risk inför/i pension, eller åtminstone förstå vad det är för innehav man faktiskt har (fondrobotar, generationsfonder etc) inkl underliggande exponering för fond i fond, ETF i fond.
Jag tycker diskussionerna kring olika varianter av räntefonder är intressanta! Men i dagsläget hjälper de mig främst att motivera varför räntor är relevanta överhuvudtaget och landa i varför billiga fonder i mitten av triangeln är “good enough” för min lilla räntedel med tidshorisonten “vet inte”. Jag kommer (än så länge) inte hela vägen ner i:
För stora summor eller för att uppfylla särskilda syften i specifika situationer kan man såklart välja fonder längre ut i hörnen på @Zino:s räntetriangel. Kanske är det då lämpligt att ombalansera även inom räntedelen någon gång då och då, men det ska väl ses som en ganska avancerad lösning enbart för de som är sugna. Eller?
Försöker mig på en best effort-klassificering, men svårt när det inte går att jämföra med något… Morningstar sitter på nyare innehav än vad finansinspektionen har. Ex:
Sen är det ju lite farligt att släppa lös en utvecklare på att jämföra lite strängar
Ex, Landshypotek Bank AB FRN PERP kommer nu att klassas som “Hypotek”, medans Bank AB FRN PERP kommer att klassas som “Bank”, rätt/fel? Vad är det man vill åt liksom?
(Hur som helst så räknas aldrig ett och samma innehav med i flera olika kategorier, så helt fel kan det inte bli)