BAKGRUND
Jag har 3 större pensionsförsäkringar i TJP och flera mindre. En av de 3 (den med aktiv betalning) är nästan bara globalidx, en är nästan bara ränta (skall användas inom5 år) och den sista är “allväders+ superbred” (så gott det går i TJP)
REFLEKTION
När jag tjuvkikar hur 3an går har jag svårt att inte tänka “vafan det hade ju gått bättre om jaglagt allti global idx” vilket ju är ett feltänk, då guldet exempelvi inte är tänkt att gå lika bra under de förutsättningar som råder nu. Guldet ska kicka in när globalidx faller 40%. Investmentbolagen skall hjälpa lite vid AI krasch osv… (portföljen som den ser ut idag är inte ens 1 år gammal)
FRÅGA
Är det fler än mig som faller in i dessa tankebanor och måste påminna sig om syftet med respektive asset? Nästan alla jag pratar med live tänker bara “hög avksatning” inte “avkastning när och till vilken risk” så de är ännu värre an jag. Hur ser det ut för er på forumet?
Jag behöver påminna mig om varför jag har alla mina åtaganden i livet även jobb, fritidsintressen, min karaktär mm. Jag har en lista med mitt varför för respektive grej, fördelar och nackdelar samt faror och möjligheter. Det förhindrar mig från att göra impulsiva handlingar som skulle dra undan mattan under fötterna. Hellre en kalkylerad risk än självsabotage i stundens hetta.
det är ju nästan “fusk” då du tagit bort förutsättningen som skapar problemet, men det är ingen dum approach. Dessutom pratade jag med en kille på jobbet som direkt sa (när jag föreslog din approach som den enklaste bra approachen) “Vadå? Högräntekonto med 2,8% det blir ju ingen tillväxt!!!”, så folk kan missförstå även enkla asset allocations visar det sig. Och det var en Ingenjör så det var inte matten han inte förstod…
Gillar det. Jag ifrågasätter allt jag gör men kanske med för långa mellanrum ibland och har inte skrivit ner det. Bra Livstips…”varför jobbar jag?”, etc…
Det sker mer sällan för mig nu än förr. Om det sker tycker jag att det är rimligt att göra som du är inne på - gå tillbaka till beslutsprocessen bakom valet av portfölj och se portföljen som en helhet om man har flera tillgångsslag. Man ska nog inte underskatta vikten av processen om man vill landa i en strategi man vill kunna hålla i över tid - detta oavsett vilken portfölj eller strategi man väljer. Annars är risken stor att man bedömer portföljen utifrån kortsiktiga utfall och börjar hoppa mellan strategier.
Jag tycker att följande citat av Cliff Asness är tänkvärt gällande just detta:
You need the best strategy you can stick with, not the even-better-in-theory strategy that you can’t.
Älskar det citat, samma som @HenrikTell brukar säga: “Den bästa planen är den som du kan hålla dig till”.
Som svar på din @Wes så delar jag uppfattningen från många i tråden innan. Förr hade jag den konstant och den tog massor av mental energi. Det är ju därför jag gillar Lysa så mycket, för det tog bort en stor del av de funderingarna för det går inte att påverka. Av samma anledning slängde jag ju in handduken på min Lekhink för något år sedan.