Barn - Dubbelt efternamn med eller utan bindestreck?

Hej,

Vi fick vår barn i tisdags. Vi fyller nu blanketten om “Namn vid födelse” från Skatteverket. Vi vill att vår barn få dubbelt namn, men vi har osäkert att använda bindestreck eller ej.

Vad vi gillar med bindestreck: Unikt efternamn
Vad vi gillar utan bindestreck: Oom ett av namnen skulle påverkas av en skandal med någon som har samma namn, det skulle vara enkelt att bara använda den andra namn

Vad tror ni? Vi ser fram emot andra feedback.

• Med bindestreck
  • Utan bindestreck

0 röster

Jag tycker inte det här går att säga generellt. En del varianter skulle se logiska och bra ut, andra bara konstiga.

Men hur är det nuförtiden? Blir inte ett av namnen ett mellannamn, eller är det ändrat igen?

Jag tycker personligen utan bindestreck oavsett eftersom er avkomma som kanske heter Gustavsson-Lind träffar en Ström-Bengtsson en dag och de ynglar av sig. Ska den ungen då heta Gustavsson-Lind-Ström-Bengtsson? Det blir ju snabbt absurt. Det var sådant regelverket om mellannamn skulle råda bot på, men berätta gärna om jag missat nå’n justering som skett i närtid. Det var några år sedan jag satt och jobbade mer aktivt i sådana databaser.

5 gillningar

Det är vad det säger på Skatteverket webbsidan. "Ett dubbelt efternamn får endast bestå av två enkla efternamn som var för sig kan förvärvas enligt personnamnlagen. Det är möjligt att ha ett bindestreck mellan namnen i det dubbla efternamnet.

Ett dubbelt efternamn kan inte kombineras med ett mellannamn."

1 gillning

Jag har dubbelt efternamn och har alltid skrivit det med bindestreck. I officiella dokument är det inget bindestreck dock, så har trott att man inte kan ha det. Länken till Skatteverket ovan säger ju rätt tydligt att det är tillåtet, så… Vet inte om reglerna ändrats eller om mina föräldrar bara misslyckades med att lägga till bindestreck.

För att svara på frågan tycker jag det är bättre med bindestreck. Även om mitt officiella efternamn är tvådelat är det många datorsystem som inte förstår det och bestämmer sig för att jag bara har ett av efternamnen. Tänker mig att bindestreck minskar det problemet. I övrigt ser jag ingen praktisk skillnad på med eller utan bindestreck.

1 gillning

Är generellt emot dubbelnamn öht och kommer låta mina barn ha bara ett av föräldrarnas namn. Å andra sidan har både jag och min partner ganska “tråkiga” efternamn som ingen bryr sig särskilt mycket om eller känner starkt för att behålla.

Men oavsett så tycker jag ditt argument för bindestreck är väldigt svagt. Återigen så har jag ett ganska tråkigt efternamn och ingen spottar mig i ansiktet för att någon med samma namn klantar sig. Återigen har jag ett tråkigt, vanligt namn. Även om jag kan tänka mig att det är annorlunda om man har ett ovanligt, utstickande namn är det iaf inget jag själv skulle reagera på.

2 gillningar

Nu känner ju inte jag dig, men vad är det för skandaler du pratar om? :grinning: För en vanlig dödlig kanske den parametern inte är då relevant, tänker jag.

Det beror på vilka namn det är, fundera på uttalet. Ska det sägas som ett efternamn: använd bindestreck, ska det sägas som två efternamn: använd inte bindestreck.

2 gillningar

Våra barn har två efternamn utan bindestreck. Tycker inte det spelar någon roll faktiskt, man läser ut båda namnen snabbt ändå som om de vore med bindestreck. Men det kanske är annorlunda beroende på vad det är för namn?

Tycker personligen inte att man ska krångla till det. Det är nästan viktigare att tänka på i vilken ordning namnen ska sitta.

Har du och din partner två olika efternamn kan det vara bra att ge barnen dubbla efternamn så ni båda delar efternamn med barnen.T.ex. om personen som inte har samma efternamn som barnen ska ut och resa ensam med barnen, så kommer ett brev från föröldern med samma efternamn som barnen behöva skicka med ett brev , att det är ok att ta med barnen ut ur landet…
Vi löste det så att jag har dubbel namn (mitt och manmens) och barnen mitt mans namn, så behöver inte barnen traggla med dubbel namn hela livet.

Är det vanligt numera att barn har två efternamn? (Har ej barn själv). Jag känner ingen alls som har dubbelt efternamn.

Jag har lite svårt för dubbelnamn, men det är väl kul att man tycker olika.

Detta skulle vara roligt, först ett dubbelförnamn av samma namn, och sen ett dubbelefternamn med lite olika stavning:

Anders-Anders Andersson-Anderson.

1 gillning

Grattis! Kul med barn.

Det kom en helt ny personnamnlag sommaren 2017. Där togs mellannamn helt bort (så man kan inte få det längre) och istället infördes att man kan ta ett dubbelt efternamn (som man inte kunde tidigare).

Jobbar inom detta område och det var minst sagt en väldig omställning när nya lagen kom.

Till TS:

Jag tycker ni ska välja ett namn ni själva känner er nöjda med, oavsett bindestreck eller ej.
Skriv ned de olika alternativen och känn efter vad ni anser är det bästa valet. :slight_smile:

5 gillningar

Intressant, men i praktiken, hur funkar det med två efternamn? Jag förstår när man skapar ett ‘unikt’ namn genom att kombinera två efternamn med bindestreck, men med två efternamn? Hur funkar e.g. flygbokningar? Är svenska system, banker etc., kompatibla för detta?

Tack, det förklarar saken. Då mindes jag inte galet om hur det varit iaf. Våra system var en gång den gamla folkbokföringen.

Det lär de vara, med den skillnaden att allt inte för plats om man har för långt namn. Det vet jag med fyra förnamn. Mitt sista kapas alltid till enbart begynnelsebokstav.

p.s. Välkommen hit! :slight_smile:

Det beror på efternamnen. Om det ena kan misstas för ett mellannamn/förnamn blir det förvirrande med mellanrum och jag hade valt bindestreck. Annars absolut utan bindestreck. Tänk även internationellt.

Det bästa är såklart att välja ett av efternamnen och strunta i dubbelnamn. När jag ser barn med dubbelefternamn ser jag framför mig ett par föräldrar som tänkte mer på sin inbördes jämlikhet än på barnets bästa. :slight_smile: