Barnbidrag till amortering

Hej

jag o min sambo äger en bostadsrätt i centrala Sthlm. När vi fick barn (vårt enda barn) 2012 tänkte vi att det smartaste sättet att spara till hen var att investera hela barnbidraget i sin helhet in i vårt bolån.

Vårt barn skulle sen vid 18-års ålder få hela summan hen har ”investerat” + den värdeökningen bostaden kommer att ha då (år 2030).

Vi själva tyckte då att det här verkade vara ett bra o lovande sätt att spara till hen, men nu har vi börjat snegla på att göra om allt till en ”Avanza kapitalförsäkring barn” med månatlig insättning av hela barnbidraget.

Hur skulle du göra?

Vårt barn är 6 år idag, ska bli 7 år.

Jag förstår inte hur ni menar. Hur ska ni kapitalisera/realisera beloppet som hon ska få när hon fyller 18?

Belåna lägenheten? Sälja den?

Jag hade stoppat pengarna i en billig global indexfond hos Avanza/Nordnet.

Håller med. Enda sättet för barnet att få loss kontanter är att be mamma och pappa sälja bostaden eller belåna den.
Billig, bred passiv indexfond är bättre och då på en kapitalförsäkring som är er men står i barnets namn, då går inte pengarna till någon annan än barnet vid dödsfall och är lättare att hantera vid en ev separation.

Känns som att investera i aktiefonder kommer ge bättre avkastning än att investera pengarna i bostaden?Även krångligt att realisera vinsten från bostaden när barnet fyller 18 år?
Sedan så har barnet egentligen inte rätt juridiskt till dessa pengar om dom ligger i bostaden, så vid ett eventuellt dödsfall så tillfaller pengarna sambon och inte barnet att förvalta.