Hej!
Våra barn har ärvt en summa pengar och de “sitter fast” i SEB. Hade gärna använt mig av LYSA men det är inte möjligt. Kan någon vänlig själ hjälpa mig med en rimlig fördelning av fonder till dem (som finns tillgängliga via SEB). Sparhorisont ca 8-10år MINST.
Någon tipsade om Barnportföljen men jag snurrar runt här inne och hittar ingen länk som känns som att den är uppdaterad nyligen. Någon som kan visa var jag konkret kan se vilket upplägg det innebär?
Min tanke var:
60% Länsförsäkringar Global Index
20% SEB Sverige Indexnära
20% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Tar tacksamt emot feedback och gärna justeringsförslag.
Tusen tack på förhand!
/S
Sant, men den är också dyrare. 0,26 mot 1,8% Hur ska man tänka där?
SEB Sverige Index är just Sverige och SEB aktiesparfond är 25%sverige och 75% global.
Skulle bli så tacksam att få hjälp med helheten. För visst ska man tänka både globalt och Sverige? Försöker hitta info här inne men blir lite snurrig.
Efter att ha klurat har jag nu detta i åtanke och blir väldigt glad för input.
Länsförsäkringar Global Index 50% Storebrand Global Plus 20% (för att inte ha allt globalt i samma, annars hade jag tänkt Länsförsäkringar 70%. Hur ska man resonera?)
Spiltan aktiefond investmentbolag 10%
SEB Sverige Index (eller annan Sverigefond?) 10%
SEB FRN (räntefond) 10% eller 5% och då
Ev AMF räntefond (lång) 5%
Eller ska man skippa räntefonder helt?
Isf kör mer Global? Eller ev Swedbank Robur Technology kanske?
Spelar ingen roll, det är i stort sett samma innehåll så 70% i LF eller 50% LF+20% Storebrand Global kommer inte vara någon större skillnad. Jag skulle tagit allt i samma fond för att slippa hålla på med 2 fonder.
För visst ska man tänka både globalt och Sverige?
Inte ett måste att tänka Sverige, men vill man ha Sverige kan man.
men den är också dyrare. 0,26 mot 1,8% Hur ska man tänka där?
Skulle aldrig investera i en fond med en avgift på 1.8%, på tok för högt.
För långsiktigt sparande tror jag inte räntor är bra. Tanken med en 90/10 strategi är att om du behöver ta ut pengar under en tid då aktierna går dåligt så tar du från räntorna istället för att tvingas sälja aktier vid nedgång. Men har du ingen avsikt att ta ut pengar inom några år skulle jag köra 100% aktier.
Jag röstar på 90% Länsförsäkringar Global Index och 10% SEB Sverige Indexnära A, om du vill övervikta mot Sverige. Annars 100% LF.
Viktigt att komma ihåg att undersöka om ett år igen om sparhorisonten fortsatt är 8-15 år. Är den plötsligt sju år eller kortare så är det nog dags för en del räntor.
Den bygger på 90% aktier och 10% räntor.
Räntor är med för att det enligt forskningen ger högre riskjusterad avkastning. Alltså högre avkastning per enhet risk.
Så är det den du vill följa på SEB så hade jag kört
70% LF Global (eller motsvarade beroende på vad du har tillgång till)
20% SEB Sverige index (bra/helt ok fond, PLUS Allabolag om du mot förmodan har den på SEB). Detta som Sverige del tycker jag räcker. Så LYSA kör.
10% AMF Räntefond Lång (bred billig obligationsfond som jag tror du har tillgång till)
Ombalansera en gång om året för att återställa procenten ovan. Ingen katastrof om man missar ett åt heller.
Förstår jag dig rätt att 90/10 är mindre risk eller annat också?
Anser du att det behövs på ett barnspar?
Anser du att AMF räntefond är bättre än tex SEB FRN som banken rekommenderar?
Eftersom barnen ärvt pengarna finns det förmyndarspärr på dem, eftersom föräldrar anses jäviga. Förstår nu enligt SEB att det då bara går att välja från deras rådgivningsutbud initialt. Dvs inte alla de 450 i deras fondlista utan bara ”40-50st som finns i deras rådgivarutbud”. Hör och häpna men de 4 som rådgivaren då vill rekommendera, råkar vara just SEB-fonder alla 4.
Tar man 100% aktier så tar man högre risk. Det ska vara på minst 10 års sikt.
Tar man 90/10 aktier/räntor så får man högre riskjusterad avkastning. Alltså kanske inte lika hög avkastning som med 100% aktier men å andra sidan tar man en lägre risk också, så sett till helheten är det egentligen smartare. Men smaken är som baken.
Eftersom du skriver 8-10 år minst men inte 10++ år så tycker jag det. Men vi är alla olika.
Ja absolut. En FRN fond är en korträntefond som egentligen i min mening inte har i ett långsiktigt sparande att göra som en liten ränte del. Samtidigt är FRN också enbart företagslån vilket har en större korrelation med börsen än andra ränteinstrument och även högre kreditrisk dvs. risk att de inte kan betala räntan till fonden eller att pengarna bränner inne. Stats/kommun papper har högre kreditvärdighet så sådana så gott som aldrig tenderar att gå i putten.
Anledningen till att jag gillar AMF Lång är att den är billig och bred. Innehåller både stats/kommun papper men också en 30% företagslån, och har hög kreditvärdighet med en duration på lånen på i snitt drygt 3 år (så inte så räntekänslig om nu räntorna fortsätter upp). Den ger en bred exponering mot svenska räntemarknaden.
Vill du läsa mer om räntor så kolla in denna tråden. Under rubriken Nivå 3 ser du den så kallade “räntetriangeln” där du också ser AMF Lång ungefär i mitten av den, dvs en mix av det mesta på räntemarknaden.
Man upphör aldrig att förvånas. Hoppas du hittar en bra global indexfond bland urvalet, det är ändå det viktigaste. Under 0,4% i avgift och med mer än 1000 innehav så är det OK.