Barnspar/300.000kr skattefritt

Hej
Regeringen har ju ett förslag om att varje person får spara 300.000kr skattefritt på ISK. Skulle förslaget gå igenom hamnar man i ett litet dilemma.

Jag har idag 3 barn. Just nu sparar jag till dom via olika ISK-konton skriva på mig. Detta för att vi ska ha kontroll även när de fyller 18 år så de inte sätter sprätt på alla pengar på resor och fest, man vet ju aldrig vad som lockar. Tanken är väl att kunna stötta för utbildning eller boende.

Om nu förslaget ovan går igenom så är det skattemässigt förmånligt att lägga upp ISK-konton skrivna på barnen för att kunna utnyttja de skattefria 300.000kr. Men samtidigt tappar man kontrollen över pengarna.

Hur hade ni gjort och hur kommer ni göra i er situation?

Tänk på gränsen där man måste anmäla barnets tillgångar till kommunens överförmyndare:

Jag tycker det är viktigare att ha kontroll över pengarna. Skatteplanering är löjligt. Det är också något viktigt att kommunicera till barnen: gör rätt för dig, ta inte genvägar. Viktiga lärdomar i livet, tänker jag.

1 gillning

En bra bit kvar till 8 prisbasbelopp/barn.
Men tack för info.

Håller med om att kontroll över pengarna är viktig. Även om man lär dom allt man kan kring förnuft och ekonomi vet man aldrig vad som kan hända. Räcker att få dåligt umgänge vid 18 års ålder.

Håller inte med om att skatteplanering är löjligt. Skatteregler finns för att följas och jag betalar gärna skatt. Men inte mer än nödvändigt.

7 gillningar

Jag som har barn i den åldern upplever inte alls att de är så random att de av en slump skulle bli helt galna. Det finns ungdomar i vår bekantskapskrets som jag inte skulle låta få pengar men det handlar mer om att de inte är så intelligenta och har impulsiva personligheter, inte att de plötsligt spårat ur i övre tonåren.

Men ett förslag är att lägga en viss del på barnets ISK och resten på eget ISK.

1 gillning

Jag kommer att prioritera kontroll över pengarna. Det hade varit en annan sak om vi var garanterade skattefriheten, men det är vi inte. Om två år när oppositionen vinner valet är det inte alls otroligt att skattefriheten försvinner, men du får inte föra över pengarna till dig själv igen utan de är låsta hos barnet.

3 gillningar

Jag tänker att det man eventuellt sparar på ISK skatten snabbt äts upp på en festvecka på Ibiza. Svårt att styra vad pengarna används till av en 18-20 åring. Är syftet att barnspar skall användas till exempelvis lägenhetsinsat eller liknande är det säkraste att ha pengarna i eget namn.

Jag har tyvärr inte valet med merparten av barnens sparande, snäll farföräldrar har satt in det åt dem i deras namn när de föddes. Vi har ett mindre sparande i mitt namn men det lutar vi åt att använda för att ge dem när de till exempel redan beslutat att köpa en lägenhet, annars kommer det inte nämnas att det finns.

1 gillning

Jag kommer inte anpassa mitt sparande efter denna gräns.

Jag har allt mitt sparande inkl barnsparandet i ett ISK som är skrivet på mitt namn. Det kommer förbli så.

Den nya skatteregeln ser jag bara som en bonus.

1 gillning

Skatteskillnaden mellan att äga allt själv eller att lägga sparandet på barnens namn, är småpengar i sammanhanget.

Tycker att detta är en överdriven oro. Det beror förstås vad man har för barn och vilka kompisar de har. Har de någon form av diagnos så klarar de ev inte av att sköta pengar. Men knepet för att få (kloka) barn att hantera pengar är att se till att de inte upplever för stor brist på pengar. Se till att de skaffar extrajobb och sommarjobb. Har de pengar och känner att de själva kan tjäna ihop till en vecka på Ibiza så klarar de mycket väl av att inte nalla av sparandet.

4 gillningar