Vi sparar just nu i en kapitalförsäkring till våran dotter och sätter in 400:-/mån själva i fonden LF Global indexnära.
Grejen är den att även Mormor vill sätta in 200:-/mån samt även 500:- vid varje födelsedag/namnsdag/julafton.
Mormor vill att pengarna hon sparar ska ligga i en ”egen” fond så att man roligt kan följa vad hon satt in och hur pengarna förhoppningsvix vuxit den dagen då vår dotter växer upp.
Just nu sätter vi in ”mormors pengar” i Plus alla bolag Sverige index, men detta blir ju lite skev fördelning då det är väldigt överviktat mot Sverige. Cirka 50/50.
Våran insättning per år i Lf Global: 4800:-
Mormors insättning per år i Plus Sverige: 3900:-
Hur skulle ni gjort ? Mormor vill som sagt ha en ”egen fond” eller fonder ?
Jag har tänkt i samma banor, men samtidigt känns det dumt att ha två ”ungefär likadana” fonder? Om den globala fonderna dippar tex och Sverige fonder går bra så är det ju samtidigt lite krockkudde?
Min tanke går lite åt att mormor kan ha två fonder ”plus sverige” och någon mer kanske? Eller är det bättre att bara ha två globalfonder vid sidan om varandra?
Skulle ju hellst ha det så, men då får du tänka på att ”mormor” sätter in 200:-/månad.
15% blir då 30kr i en fond som du skriver vilket inte går att köpa ?
Det är detta problemet jag brottas med då mormor gör en egen insättning på 200:- per månad.
Ombalansering kan ju ske genom att plocka Från Sverigefonden och lägga i SPP Global eller tvärtom. Mormor vill inte ha allt i samma påse då hon vill ha en egen eller egna fonder för att följa hur mycket pengar hon satt in genom åren, så därav detta problemet :D.
Finns det något smidigt sätt att öppna en kapitalförsäkring till och flytta fonderna till den andra kapitalförsäkringen? Eller måste jag sälja av allt och köpa igen?
Eller göra det enkelt? Vi sparar i LF global och mormor i Spp Aktiefond global på samma KF? Och utesluta Plus Sverige?
Jag hade fortfarande haft två olika kf.
Enklast är väl att du säljer av det du/ni sparat och flyttat till en ny kf. Så kan mormor fortsätta sätta in pengar på samma konto.
Fördelen är ju att pengarna hålls isär, vilket jag tolkat som det viktigaste…
Finns ju olika lösningar med fonderna. Ni kan ju ha samma fonder i båda, med samma fördelning mellan dem. Så blir inte mormor ledsen när dina val går bättre
Finns garanterat de som har bättre koll än mig på fondval. Jag kan aldrig låta bli att pilla in nån lite mer “spännande” fond och brukar mest hålla mig till “mest i globalindex, men även lite kul grejer”-principen.