Hej,
tack för att ta mig till RT forumet. Jag har läst era bloggar ungefär ett år, och finner dem mest inspiredande och informativa. Jag kommer ihåg att tidigare ni gav ocksä några rekomendation till dem, som bor i Finland. Till ex. man kan inte köpa länsförsäkiningars fonder i Finland, eller åtminstone inte från Nordnet.fi
Det skulle vara skönt, om ni kunde kommentera också på denna aspekt eller ge en link till den gamlia bloggen, jag hittade den inte mera.
Moi Kirsi,
Jag tror att SPP Global Aktiefond är det bästa alternativet som global indexfond, när det gäller Nordnet Finlands urval.
Den innehåller också tillväxtmarknaderna vilket är jättebra om man vill ha en global exponering och vill inte bry sig om ombalanseringarna (det är lite svårt i Finland utan skatteeffekter).
Om du vill ha en bred mellanriskfond, skulle jag säga att Seligson Pharos är ett bra alternativ, den måste man dock köpa direkt via Seligson, men det är superlätt.
Kolla också denna tråd:
Lycka till!
PS Laita tarvittaessa viestiä nimimerkin takaa ”meddelande”-toiminnon kautta jos haluat vaihtaa ajatuksia suomeksi eller på svenska.
Jag har noll koll på skattereglerna i Finland, men misstänker att ni inte har något som liknar ISK utan betalar ~30% på vinsten? Om jag bodde i Finland hade jag undersökt möjligheten att fulskriva mig i Sverige så att jag kunde öppna en svensk kapitalförsäkring, under förutsättning att jag inte riskerade dubbelbeskattning av finska Skatteverket.
Japp Erik, vi har bara ASK (aktiesparkonto) i Finland, typ samma som i Norge. Det pågår dock diskussioner hos politikerna om att man kunde också ha ETF på ASK i framtiden.
En intressant ide om KF, men i Finland kan vi också använda ett så kallat försäkringskuvert (officielt kapitaliseringsavtal), som ger oss finnar möjligheter att spela med ombalanseringen och tillgångsallokeringen. Men sånt kostar och urvalet av fonderna är vanligen begränsat.
Och jag måste säga att jag gillar att få ränta-på-ränta effekten i den renaste formen, tror att finska systemet är faktiskt bra i det långa loppet. Rör inte dina aktieplaceringar, låt dom växa! Man kan hantera risk och justera den totala tillgångsallokeringen på annat vis också.
Hej
Utifrån Nordnet Finland föreslår jag följande två alternativ.
Fonder. Passar utmärkt för månadsspar.
- Globalfond: SPP Aktiefond Global A EUR (0,32%)
- Tillväxtmarknadfond: Nordnet Indeksi Kehittyvät Markkinat (0,39%)
- Småbolagsfond: Saknas. En aktiv fond kan användas vid behov.
- Homebias: Nordnet Indeksirahasto Suomi (0,00%)
För månadsspar tycker jag det räcker att kombinera SPP Global (85%) med Nordnet Indeksirahasto Suomi (15%). Nordnet Indeksi Kehittyvät Markkinat tillför inte så mycket eftersom SPP-fonden följer MSCI ASWI och omfattar tillväxtmarknader. Den har dessutom någon SWAP-hantering av värdepapper jag inte riktigt begriper. Så kanske är den dyrare SPP Emerging Markets SRI A EUR (0,47%) bättre om man verkligen vill ha en tillväxtmarknadfond. Lite hållbarare också om man gillar sådana fonder.
ETF Passar för större månadsspar pga. kostnad på 2,5 €
- Globalfond iShares Core MSCI World UCITS ETF (EUNL)
- Tillväxtmarknad iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) (IS3N)
- Småbolagsfond iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc) (IUSN)
- Homebias Nordnet Indeksirahasto Suomi (ej ETF)
Ett månadsspar kan vara 80% i globalfonden och 10% vardera i resterande. Man kan även komplettera med 10% guld, men tyvärr är de i skrivande stund valbara guld-ETF bland de dyrare. För att få homebias kan man komplettera med Nordnet Indeksirahasto Suomi.
Vad som är ett större månadsspar beror på sparhorisont, men jag har sett en beräkning på att vid 500 € per månad tar det ungefär 8 år att tjäna in kostnaden jämfört med SPP Global. Vid högre summor går det snabbare, vid lägre summor tar det längre tid. Jag har dock inte bekräftat beräkningen själv.
Det finns många intressanta diskussioner i Shareville-gruppen Passiiviset indeksisijoittajat
Angående mer detaljerad kommentar om ETF hänvisar jag till det jag skrev tidigare
Jag tycker också det är viktigt att inte ombalansera pga. skattekonsekvenser precis som JayR poängterar. Det som man däremot kan göra är en “ombalansering av månadsspar”, dvs. att man viktar upp och ner enskilda fonder i månadssparandet beroende på totala innehållet i portföljen. Exempelvis om tillväxtmarknad gått bra och den börjar ta större plats i sin portfölj, så kan man minska månadssparandet till tillväxtmarknad något. Det är väl mest en extragrej man kan göra dock, det har inte så stor betydelse tror jag.