Skall genomföra en större renovering av vårt hus som vi köpt för ca ett år sedan. Har sedan tidigare sparat och sålt av så vi har ca 1-1,5 miljon i kontanter att finansiera renoveringen men efter att ha fått offerter så ser det ut som att det snarare kommer landa på 2 miljoner eller strax över det.
Vi har ganska stora tillgångar på börsen så min backup har alltid varit att bara sälja av lite mer, men nu vet vi ju alla hur börsen varit under 2022 så nu är man ju kanske mindre sugen att sälja av så mycket mer.
Har en belåningsgrad på ca 37% vilket motsvarar ett lån på 4,6 miljoner. När jag nyss hade avstämning med banken så sa de att de inte såg något problem att utöka lånet med samma villkor och har idag rörlig ränta på 1,09% vilket innefattar en rabatt som banken tyckte vi kunde behålla i 2 år till.
Jag och min fru har båda fast anställning och sammanlagt ca 100tkr/mån i inkomst efter skatt och har därmed inga problem att betala räntan på det befintliga bolånet och bör om jag räknar rätt inte ha något problem om räntan går upp ett par procentenheter till. Vi har inga andra lån eller direkt dyra vanor eller utgifter förutom huset, tomten och renovering av dessa.
Skall vi utifrån dessa förutsättningar nyttja de 13% vi har kvar till 50% vilket borde bli drygt 1,5 miljon extra i bolån för att finansiera den något dyrare renoveringen eller finns det andra upplägg som kan vara mer fördelaktiga? Ex renoveringslån, superlånet på Avanza eller någon sorts avbetalningsplan mot byggfirman så vi kan nyttja vårt månatliga kassaflöde.
Tycker själv att 4,6 miljoner i lån är i högsta laget men samtidigt börjar jag mer och mer inse det där med att banken kanske kan få äga halva vårt hus under en längre tid är okej om man bara kan hantera räntan vilket jag tycker vi kan utifrån våra inkomster.
Kan även tillägga att vår tomt och hus är helt unik och ligger på en ort där hus sällan kommer ut till försäljning men där många vill bo så jag har svårt att se att vår fastighet kommer sjunka över tid. Samtidigt är det också så att vi inte har någon plan att vi skall tjäna pengar huset och renoveringen utan detta blir vårt sista hem och barnen får sälja det när vi dör och så blir det deras arv.