Bästa bank för sparkonto med olika bindningstider?

Jag tänkte försöka bygga upp lite större sparbuffert. Då vill jag samla dessa pengar på en bank där jag kan sprida ut det på flera olika löptider. Men vilken bank är då bäst?

Mina krav:

• Bra rörlig ränta (just nu över 2 %).
  • Månadsutbetalning på rörlig ränta.
  • Möjlighet att binda på olika löptider för bättre ränta.
  • Statlig insättningsgaranti.
  • Snabba uttag (max en vardag).

Nice to have:

• Bra design.
  • Både sajt och app.
  • Insättning via Swish.
  • Uttag på konto samma dag.
  • Ej utlåning till blancolån.

Den enda bank jag själv hittat som möter mina krav är Sevenday Bank. Men den har inte alla Nice to have.

1 gillning

Detta krav diskvalificerar majoriteten, men underlättar samtidigt då urvalet blir begränsat.
Med reservation för att någon ändrat villkoren så sker utbetalningen månadsvis av följande:

Sevenday
Qliro
Lunar
Komplett
Borgo
Klarna

Då kvarstår:

Sevenday
Qliro
Borgo
Klarna

Ingen tickar av alla dina boxar.

Gungor och karuseller… :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Jag har testat Sevenday, Qliro och Klarna. Men inte Borgo. Vet du något om dem?

När jag använt Qliro och Klarna har jag känt mig lite smutsig. Utlåning till fattigas konsumtion känns sådär. Speciellt Klarna som historiskt kört UX dark patterns för att lura in personer med intellektuella funktionsnedsättningar i hutlösa avbetalningsupplägg.

1 gillning

Nej har inte använt Borgo men en snabb googling gav följande:

Borgo är ett hypoteksbolag som samägs av kreditförmedlarna Ålandsbanken, ICA Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners och Sparbanken Syd samt ytterligare investerare

Här skriver de om Vårt hållbarhetsarbete | Borgo
Sen vad det är värt vet man ju inte…

Använder själv Sevenday och finns en del övrigt att önska(typ dina Nice to have) men tycker de är tillräckligt bra.

1 gillning

Topp! Jag tar och testar. Återkommer med utlåtande.

1 gillning

Även erfarna och friska användare kan bli lurade att välja avbetalning av misstag i Klarnas gränssnitt. Vi har alla våra mentala genvägar när vi navigerar och hoppar över att läsa och titta när vi “vet” hur det brukar vara. Jag har jobbat med mjukvara i över 30 år och missade att “faktura”-alternativet i själva verket var ett avbetalningsköp. Lyckligtvis såg jag den korta deadlinen i bekräftelsen.

Klarna har omfattande inlåning via sparkonton med statlig insättningsgaranti. Om deras vårdslösa utlåning, inte minst i USA, leder till betalningssvårigheter så kommer staten att få en stor räkning att betala. I det läget lär det bli diskussioner innan, och i värsta fall om, man får tillbaka sina pengar via garantin.

Därför tycker jag att man ska låta bli att låna både från och till Klarna.

2 gillningar

Uppdatering om min onboarding på Borgo. Processen att starta konto gick smidigt. Bra frågeformulär och enkelt att godkänna avtal. De har en responsiv sajt, så det gick bra att göra på mobil. Dock ingen app.

Det går att överföra pengar med bankgiro och autogiro. Anslutning till autogiro gick att göra digitalt (krävde papper på Sevenday). Nu väntar jag på att min andra bank ska godkänna kopplingen.

När jag startade konto skapades ett sparkonto med rörlig ränta om 2,3 %. Det går att lägga till eget namn på kontot.

När det gäller fasträntekonto så är minsta insättning på 10 000 kr. 36 månader är längsta löptid och då blir räntan 2,75 %. Det går även att binda på 6, 12 och 24 månader.

Jag är försiktigt optimistisk om denna bank (eller snarare hypotek). Det enda negativa jag upptäckt är att sessiontiden är superkort så du blir utloggad jättesnabbt om du inte trycker på popupen som förlänger sessionen.

3 gillningar

Idag kom första sparpengen in på kontot. Så ganska snabbt godkännande av autogiro och överföring. Ska även testa bankgiro framgent.

1 gillning